AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
41.967

Problem med 330 & 335 E92 ?

Sida 1 av 4
Tjena

har letat runt lite efter en nyare och snabb bil, och kom fram till att det borde bli en 330, en 335a el en Audi S5a.

BMWarna verkar billigare o äga och är billigare att köpa så började leta runt.

Hittade några runt 300 000 och tänkte åka i väg och provköra en, men så började jag söka lite på nätet och såg att väldigt många hade problem med sin 335a mest med bränslepumpen men även vissa med turbosarna.

Tänkte ok, då skippar jag 335an och satsar på 330n, men den verkar lida av samma problem med bränslepumpen.

Så det jag undrar är;

Hur utbredda är dessa problem ?

Hur är det med garantier på en -07a ? Om den är importerad ?

Hittade en -07a med all utrustning jag söker (föredrar); svart lack, manuell, navigator men den har varit avställd sen augusti-september, känns lite mysko ? Säljs dock på firma (ej BMW)
Jo
211
JockeX
Touareg
Om du letar efter en -07/-08 335:a som någon gång under 2009 - 2010 gjorde turbobyte pga wastegate rattle så hade jag klassat det som positivt. Det beror inte på att turbon i sig gått sönder utan att en länkarm på turbon börjat rassla och skapar ett missljud när man släpper gasen. Störigt ljud men påverkar inte bilen i övrigt. Från och med 2009 uppdaterade de turbon.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
S5an är trevlig, i synnerhet under vintern. Du får räkna med en något högre driftskostnad. jfr med 335an.
Audi S5
+ Motor, drivlina
+ design
+ köregenskaper vintertid, otroligt stabila vägegenskaper
+ bagageutrymme
+ prestanda
- driftsekonomi
- baksäte

BMW 335
+ Styrniing
+ chassie
+ komfort
+ går att åka relativt snålt
+ driftsekonomi
+ trimpotential
- börjar komma upp i åren, men är fortfarande snygg med M-sport.

//Stefan

Mina bilar:Länk
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Hejsan!

Får man fråga vilken 335a du sneglat på?

mvh
Tobias
Tack för svar.

Tobba_: Har tittat på en silvrig från Simrishamn och en svart från Helsingborg på blocket, och tittat på en grå-silvrig på Förenade Bil i Malmö (men hade ingen utrustning och var automatare tyvärr)
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
nejo: Skicka iväg ett mail till mig Tobiaslilleste@live.se, tror jag kanske har en bil som kanske kan intressera dig.

Mvh
Tobias
Mail skickat
Om en eventuell garanti ej täcker lagning av wastegate-problemet respektive bränslepumpen, vad tror ni att det hade kostat att få lagat ?
Har bilen inte passerat 10 000 mil kan du ta det som motorskada på din försäkringen.
Oj, visste jag inte, låter ju trevligt :)
Cartéen
Som sagt, ang WG-rasslet går detta på motorförsäkringen. Fick mitt bytt för bara några månader sedan vid 6000 mil. Självrisk på 2000:- så mycket smärtfritt!
I övrig är 335:an en helt fantastisk bil. Har ägt många bilar (Audi S4, RS4, S3, BMW 135, M3 mfl) och 335:an är en helt fantastiskt mix av prestanda och komfort samt att ägandekostnaderna ligger mycket lågt gentemot andra "sportbilar" med liknade prestanda.
Lycka till med köpet.

Har ägt flera 335-or och aldrig haft ett endaste problem med dessa. Skulle dessutom vilja lägga till i jämförelsen med S5 att jag upplever mycket mera körglädje i 335 än i S5. Beror ju på hur man använder bilen förstås. S5 är bättre som landsvägsglidare anser jag men 335 har mera körglädje för en aktiv förare. S5 är dessutom som Stefan skrev enormt trång i baksätet, är mera nästintill ett nödsäte.

/Anders
Jo
211
JockeX
Touareg
nejo: försäkringen täcker både wg-rattle och eventuell bränslepump som däremot inte är så vanligt på vår sida atlanten att den fallerar.

Om försäkringen inte gäller för att du är över 10.000 mil så skulle det kostat 26.000kr tror jag enligt min faktura (för wg-rattlet och turbobyte), men min självrisk var 3.000kr så det var inte så farligt.

Jag jämförde A5 mot 335:an när jag skulle köpa och A5:an var totalt värdelös i styrningen. Alldeles för lätt och oprecis. Ruskigt tråkig. Men S5:an kanske är snäppet värre?
Jocke: Min faktura säger 39 000 för båda turbos, ny mjukvara och ny olja.
Min bränslepump byttes ut när bilen fortfarande hade nybilsgaranti.
Cartéen
Om jag inte minns fel så låg min faktura runt på 25.000:- också.

Carteen: Men dem bytte väl bara en turbo på din bil?
J-
534
J-A
325i T -08
I Sverige betalar försäkringsbolagen och senare kunderna för dyra fabrikationsfel på nästan nya BMW.

I USA är det 4 års fabriksgaranti med iofs fler komponenter undantagna?
10 års garanti på högtryckspumparna och nu återkallning av 130000 bilar med X35i motorn. Dålig soppa orsakar problem.
Lagsystemet gör ju också att bil med en motor som stannar eller går i nödläge anses trafikfarlig.

Cartéen
Sevak: Helt sant. Inte konstigt att det blev lite billigare då ;-).
Tjena, tack för alla svar.

Var på bmw idag, tittade på en 335a, frågade säljaren om wg rattle, han och en tekniker påstår att det ska vara så !?

Var även inne och provkörde en a5 2.0t 210hk, mycket trevlig att köra men lite dyr. Blev inget test av 335an då den stod med sommardäck.
Till er som har en 335a: Hur viktigt är det med navigatorn ? Bryr mig inte så mycket om det finns navigator el ej, men tycker det ser snyggare ut med skärmen där än utan. Men vet att på 5serien så görs en massa inställningar och annat på den skärmen, är det likadant här ?
Jo
211
JockeX
Touareg
nejo, wg rattle är ett missljud, vissa tycker säkert att det "ska vara så", framförallt de som inte vill betala för det. jag tycker inte det ska vara så, och det tyckte inte bmw danderyd heller.

du kan sköta allt utan en navigator i en 3-serie i stort sett. jag har inte så bra koll på det faktiskt, men för mig var navigator ett måste.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.