AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.683

Vibbrationer vid inbromsning

vz
27
vzjrqm
530iA Touring -08 (E61)
Hej,
Jag undrar om någon kan hjälpa mig lite med följande problem.

Vid inbromsning så vibbrerar mina bromsar (tror jag) kraftigt, ratten skakar. Inte vid låga farter, men vid mjuk inbromsning från högre hastighet.

På BMW verkstaden så fick jag till svars efter att de kollat på bromsarna att jag behövde göra några ordentliga inbromsningar för att få bort någon beläggning på bromsarna (?). Detta har jag provar, men det har inte hjälpt. I servicemenyn så är det många mil kvar till bromsbyte.

Det är en 530iAT från 08 som det gäller.

Är det någon som har någon ide om vad, hur jag kan komma till rätta med detta problem vore jag tacksam för råd.

/Björn

vz
27
vzjrqm
530iA Touring -08 (E61)
Borde inte en BMW verkstad se det?

Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Eftersom du inte känner något i ratten vid låga hastigheter så är det heller inte skeva skivor. Där har inte farten någon annan betydelse än att det vibrerar med högre frekvens i högre fart och lägre frekvens i lägre fart.
Har du bytt bromsklossar nyligen? Har du i såna fall bromsat in dem?

Här är andra tips:
Länk

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Vad har du för fälgar på? E6x kan vara känsliga mot eftermarknadsfälgar,.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Obalanserade framdäck (eller fälg)?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
På de äldre E34 och E39 är detta symptom typiskt för dåliga bärarmsbussningar, kanske inte har samma effekt på E60/61 men kan vara värt att kolla upp. I.o.f.s. inte helt lätt att kolla, utan man liksom bara byter när symptomet uppstår.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

vz
27
vzjrqm
530iA Touring -08 (E61)
@mistafrizz

Hur då känslig för eftermarknasfälgar. Det är iof eftermarknadsfälgar, men hur skulle det påverka menar du, eller om någon annan har svar på frågan.
/Björn

Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
jag gissar på glapp i ena/båda styrstagen (parallellstag)
Al
10
Alboz86
530xd E60LCI 2009
Jag samma problem som jag inte kan sätta fingret på, tänkte om någon har liknande problem...
Jag letat i forum och gjort nästan allt som går att göra...
När jag kör över ca 80km/h tom 120km/h och bromsar mjukt så vibrerar ratten otroligt mycket(slutar nästan helt vid hård inbromsning, nu tänker ni säkert att det är bromsskivorna eller dragstagen(komplett), men dessa är nyligen byt.
Utöver det som jag skrev ovan, så har jag gjort följande:
Stötdämpare och fjädrar fram byt
Hjullager båda sidor fram byt
Fjäderbenslager fram byt
Hjulinställning
Balansering av däck(Nya Michelin 245/40 runt om)
Bromsbelägg(brembo) runt om
Bromsskivor fram byt 2gg under sommaren.
Jag har också kollat så bromsoket inte har börjat rosta innuti men den är hel och ser väldigt bra ut.
Alla delar är original eller högre kvalite än vad tillverkaren anger.
Andra leder i framvagnen sen bra ut... VAD KAN DE VA? Blir galen...

Funderar på att lämna in bilen, men tänkte kolla här innan....
Om BMW eller någon verkstad säger att det är tex, skivor eller annat, och problemet kommer tillbaka efter reparationen täcks det av någon slags garanti?
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det finns i princip inga skeva bromsskivor - det är en myt.

Felet beskrivet i början av denna tråden är med största sannolikhet slitna bussningar (på E34 är det nästan alltid bussningen till thrust arm / övre länkarm som blir sliten först och orsakar denna typ av problem).

***OM*** man vill misstänka bromsskivorna tar det endast ca 38 sekunder att bekräfta eller dementera detta mha en vanlig indikatorklocka

Man får svart på vitt - rakt i ansiktet - hela sanningen om hur skev bromsskivan är (inklusive ett absolut mätvärde)!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.