AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.094

Airbags lampan lyser

Sida 2 av 2
Lite rörigt i tråden, men Tummps gäller problemet på din E36 eller någon E46:a. Är det E 46, så kan jag guida dig via en bild var du ska plugga in motståndet.

Gäller det E36, så var det bra tag sedan, men köpte motståndet till min gamla E36:a via en dator butik.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Jag har bara en E36, är ett bra tag kvar till besiktning men man nojjar ju. =P
Köp ett motstånd antingen via något dator företag eller vissa har skickat efter på Efna Elna någonting. Ska vara på 2,2 ohm.

Löda fast en tråd i var enda på det och koppla in det på bilen. Be någon släcka den via data.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Läste på sidan 1 att du inte visste vilken kabel. Jag minns inte på rak arm, men kan du ta av din ratt och visa ett foto, så kan jag säga vilka som gäller.

Har du eller förra ägaren bytt ratten. Har du tuta i ratten eller har du/förra ägaren kopplat den via en knapp separat?

Varför jag undrar är fall slir/glid plattan (minns inte vad den heter) är borta.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Förra ägaren bytte ratten så slirskenan är inte monterad, dock fick jag med original ratten plus airbag när jag köpte bilen så jag tror att de finns kvar.

Just nu kör jag utan tuta för jag vill inte ha den nere vid tummen och har inte hittat någon vettig lösning att sätta den i mitten av ratten. Testade att ta en bra bit kabel, kanske 3 - 4 decimeter och sen snurra in i rattnavet, men tillslut fastnar den någonstans mellan ratt och nav och rycks ut ifrån "tutan" i fråga.

MVH
Stämmer bra :). Själv köpte jag en tryck knapp och satte fast i plast kåpan på sidan innan ratt navet. Det är godkänt i besiktningen också.

Men har du haft av ratten bör du sett eller veta vilka kablar som går till original airbag. Eller?

Köp motstånd och löda fast som nämnts ovan och sedan ihop med befintliga kablar i bilen. Tryck in dem innan för ratt navet, så de inte trasslar in sig som du nämnde ang tutan.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Jag har en vanlig tryck knapp också, men man får inte ut några aggressioner genom att trycka till den med tummen när man har handen på växelspaken, utan jag vill slå näven i ratten ;)

Va ute och tittade på original ratten nyss och ja, kan väl säga att förra ägaren var så bonnig man bara kan bli så det är hel del hemmapul med elektroniken i min bil. Men för att återgå till ämnet, på min ratt går det ut som en väldigt långt platt kabel, kan jämföras med en IDE kabel till äldre datorer, fast mycket mindre. Denna rackare går ihop till två små vanliga kablar, varav dessa är avklippta. Har inte tittat under ratten som sitter på nu och ner mot fötterna på ett bra tag, men det är mycket möjligt att jag hittar två avklippta kablar, som hör till airbagen, i allt virrvarr där någonstans. =)

MVH
sa
1
sandgren84
320i(M) Touring -96
328i Touring -96
Vill bara flika in att sist jag besiktiga bilen så gick den inte igenom på grund av lysande airbag lampa (pga dom nya reglerna som beskrivits tidigare i tråden som jag inte visste om) och lysande abs lampa, hade av misstag slagit på tändningen när jag bytte inredning, fick felkoderna släckta, men lampan lös fortfarande men slocknade efter 2 minuter, dvs förmodligen sätes sensorn som är sönder.
MEN idag tog jag en chansning och åkte och gjorde ombesiktning med fixad abs och förklara för gubben att airbag lampan lyser i två minuter men slocknar sedan och det innebär att båda airbagarna fungerar, han kliade sig lite i huvudet och körde ut en runda och kom sedan tillbaka och sa "jo den släcktes, det har jag aldrig varit med om tidigare på bmw", bilen gick igenom med detta fel =), hade jag tur eller det funkar för er andra också vågar jag inte svara på.

ps. för att inte framstå som en idiot så vill jag bara påpeka att anledningen till att jag körde in med lysande abs lampa första gången var pga att detta varit en projektbil som jag köpte utan att ha provkört den och ville ha alla eventuella fel hittade innan jag gav mig på abs´en.

Mvh. Sandgren
Sl
29
Sliper
320 Touring -01
Tänkte lägga in en liten uppdatering på mitt problem med airbaglampan som lös.

Jag löste det genom att köpa en modul från ebay i Irland för 137kr inklusive frakt. Beställde på fredag, modulen damp ner i brevlådan på måndag. Lossade en sladd under stolen, satte in modulen och vips... problem solved. Behövde inte ens återställa någon felkod.

I INPA ser man att bilen tror att någon alltid sitter i stolen, så airbagen fungerar normalt.

Om man är duktig så kan man löda ihop detta själv med hjälp av Hassos guide. För mig fungerade denna plug and play lösning bättre.
Kan du länka till produkten i fråga?
Sl
29
Sliper
320 Touring -01
Sedär, nu får du 3$ rabatt också om du beställer inom 3 dagar:
Länk
Visa användare
342
AndreasN.
330DA Touring M-sport -04
320i Touring -89
Hej, provade ikväll också en liknande sådan plug ń play-lösning men fick ej lampan att sluta lysa :/ jag är övertygad om att det ÄR sensormattan i passagerarstolen som spökar då den har tänts och släckts tidigare, måste jag få nån att radera felkoden samt eventuellt "återställa" något för att få den att slockna??? Tacksam för snabbt svar, så klart man väntat in i sista sekund med att försöka "åtgärda" detta fel..besiktning nu på fredag :(

Mvh/ AndreasN
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns många saker som kan ge lysande airbaglampa (t ex airbag, sensormattan i passagerarstolen, bältessträckare, datorboxarna, anslutningskontakterna i dörrstolparna (var glapp på min pga dåligt åtdraget kontaktstycke i a-stolpen) kablage till någon av nämnda!

Vad säger felkoden?
Att "laga" utan att veta vad man skall laga är en stor chansning som ofta blir både tidsödande, irriterande och inte minst dyrt i längden!

Oavsett vilket fel du har, måste du släcka lampan med diagnosdator eller liknande även om du lagat felet (eller t ex monterat en "simulator" i stället för laga sensormattan, enligt Hassos mekartips).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
342
AndreasN.
330DA Touring M-sport -04
320i Touring -89
Raderade felkoder idag, kommer ej ihåg exakt hur felkoden löd tyvärr men nåt om avbrott och sensormatta fram..men lampan är nu "släckt", skall ta tid längre fram att verkligen laga felet istället för denna nödlösning.

En annan sak, bytte även slitagevarnaren för bromsbeläggen bak, har tidigare bytt beläggen men ej kabeln..denna "varning" i kombiinstrumentet släcktes dock ej i och med att vi radera felkoderna..vad kan det bero på??? har ej haft andra "bromsproblem"

Mvh/ AndreasN
Sl
29
Sliper
320 Touring -01
"Oavsett vilket fel du har, måste du släcka lampan med diagnosdator eller liknande även om du lagat felet (eller t ex monterat en "simulator" i stället för laga sensormattan, enligt Hassos mekartips)."

Vill bara kommentera och säga att detta stämmer inte till fullo. Som jag redan ovan nämnt så försvann felmeddelandet av sig självt när jag satte in "simulatormodulen". Enligt säljsidan för den modulen som jag köpte så försvinner felmeddelandet oftast av sig självt, men att det kan behövas en nollställning via dator.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sliper, OK det kanske finns tillfällen då felkoden försvinner av sig själv (men den borde ligga kvar som logg), men oftast får man gå in och ta bort felkoden manuellt!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.