|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har nyligen köpt mig en E30 och den gick bra till en början men nu har lådan börjat krångla. När jag lägger i backen och försöker backa så varvar den bara till 2000 varv utan att röra sig ett dugg, precis lika dant som när jag lägger i P-växeln. Dessutom upptäckte jag några minuter senare att friläget krånglar oxå. Den varvar till ungefär 2000 varv sen slänger den i ettan. Drive-växeln fungerar utmärkt utan några som helst problem. Vad kan det vara för fel? Tacksam för svar. Mvh Fredrik | |
|
Har föregående ägare haft några problem? Har lådan renoverats nån gång? Mvh /Robert |
|
|
Det låter som om din utgående axeln i lådan är spärrad, t ex genom att P-lägets mekaniska spärr ligger i samtidigt som en växel eller att den lägger i flera växlar samtidigt. påbörja en metodisk felsökning och se till att du inte gasar upp motorn så mycket den orkar som test eftersom oljetemperaturen i lådan stiger med raketfart. Inom några sekunder kan du överhetta den med ytterligare fel som följd. Har du kollat oljenivån? Ditt maxvarv låter som ett rimligt stallvarv, inte så troligt med för lite olja i lådan. Hur ser oljan ut? Mörk och bränd eller röd och fin? Smutsig olja kan orsaka kärvning i ventiler. Läge för ett oljebyte. Kolla länkaget mellan växelväljare och låda, funktion och justering. Ta hjälp av rephandbok typ Haynes. Har du hydrauliskt eller elektroniskt styrd låda? Elektroniskt styrd = vred för sportläge, manuell växling etc, hydraulisk = endast växelväljare. Med hydraulisk styrning lägger du in P-R-N-D mekaniskt och sedan sköter väljarventilen om att hitta rätt växel i D-läget. Med fungerande ventil kan bara en växel läggas i åt gången. Någon slid i väljarventilen kan kärva. Med elektronisk styrning har du en dator som styr vilken växel som skall ligga i. Det sitter ett antal magnetventiler som sköter växlingen i D-läget. P-R-N-D läggs in mekaniskt. En magnetventil kan hänga upp sig eller datorn kan bli knäpp. Det finns en elektrisk kontakt inne i bilen vid växelväljaren som talar om för datorn vilket läget som är valt. Om denna inte fungerar (oxid, glapp etc) kommer det att påverka vad datorn gör. Det finns säkert fler på forumet som kan mer om automatlådor än mig. Hoppas du får lite hjälp av detta i alla fall. Låt oss på forumet få veta hur det går. Lycka till. //Göran |
|
|
Hej! Kollade oljan igår och den var grå/brun. får heller inte tag i den gamla ägaren. Men tror inte det skulle hjälpa, han hade bara haft bilen i någon månad och HAN hade inte gjort något på bilen. Det är hydraliskt styrd låda. inget sportvred, men jag kan välja att köra på 1:an, 2:an och 3:an. Då kan det alltså vara väljarväntilen, oljan och det där med axeln kan vara problemet? Vad skulle vara billigast? Byta ut hela lådan eller försöka fixa de felen? Lämnar då in den på verkstad så tänkte på hur mycket bara jobbet kostar. Mvh Fredrik |
|
|
Det låter som om din olja är smutsig. Testa att byta olja och filter i lådan först. Smuts i oljan kan få ventiler att kärva och fastna. Spara lite av oljan i en glasburk om det blir aktuellt att lämna den till verkstad så får de se hur den såg ut innan bytet. //Göran |
|
|
Hej, hur gick det med bilen? lånar lite tråd, har lite utav samma problem själv, min 330 driver nästan inte alls, kan köra några meter när den är kall.. lämnade in den på närmaste mekonomen när det hände. De dom gjorde var att tappa ur 1,5L skitig olja samt lite flis och sen vågade dom inte göra mer när jag bad dom byta. lämnade in den efter på ett annat ställe där dom fyllde på 1.5L när ja bad dom byta oljan. men funkade inte bättre för det. Nu undrar jag om jag skulle tappa ur och fylla på samt byta filter om det bara kan vara det som är felet? |
|
| Jag gav upp med den. Generatorremmem gav upp och när jag skulle byta den så pajade vajern till motorhuven så den ska skrotas inom snar framtid hoppas jag... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.