AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.549

540 (m60) motor i annan kaross

Sida 1 av 2
Ro
20
Rosberg88
540-IA Sedan -95
Hejsan!

tänkte eventuellt påbörja ett nytt projekt som innebär att ja tänkte ta min m60 motor från min BMW 540IA -95 och stoppa ner den i en annan lite mindre kaross.

Tänkte om de e nån som är lite mer erfaren av sån här sorts arbete och kan ge några tips och trix på hur man kan göra o vad man behöver tänka på för att kunna få de e funka med motorn i en annan bil!

Har hela min 540IA -95 som donator bil dvs all el o soppa pumpar o sånt som kan behövs tar ja från den isf.

Och eventuellt om de finns nån som är intresserad av att köpa en M-blå 540 kaross med M-pkt runt om, M5 17" fälgar lr diverse reservdelar!

Allt tips är VARMT välkommna! =)
Är den sååå dålig? Det byggdes enbart 98st 540iA E34 Limo med M Sportpaket. I Sverige finns en Avusblå som jag antar är din. Din är dessutom byggd 950224 vilket innebär uppgraderad automatlåda.

Bygg på någon annan 540iA. Helt onödigt att förstöra en ovanlig och rätt utrustad.

Stephan
Ro
20
Rosberg88
540-IA Sedan -95
nej den är inte så dålig lite rost i underkant på dörrar bara :P jasså äre så ? hade ja ingen aning om, min är dessutom en import så ja vet inte om den räknas som den enda i sverige som du sa. uppgraderad låda vet ja inge om ja är inte riktigt så hightech på BMW :P

men rätt fränt om de är som du säger :P
Rosberg88; Alla är IMPORT. Ingen M Sportpaket E34 såldes ny i Sverige. Knappt hälften av de 98st såldes i Japan. Vilket gör 540iAM E34 extremt ovanlig
Din är den enda Avusblåa i Sverige. Det finns dessutom ingen Avusblå 540i/6 med M Sportpaket. Vilket gör din än mer speciell. Och så pratar du om att förstöra den?!

Jag tar gladeligen över den från dig och ordnar fram ett lämpligt objekt att ta motor/låda ifrån. Speciellt som jag sålt min Länk

Jag ägde en av de tre Individuallackerade 540iA med M Sportpaket. Den enda i Orientblå (övriga två var Techno-Violett).

Det går ju inte att äga tre 540i E34 någon längre tid. Måste ha fyra!=)

Mvh Stephan
Rosberg ska vi byta? min 540 mot din :)
Ro
20
Rosberg88
540-IA Sedan -95
Jaha, ja du ser, du har koll stephan ;) till skillnad från mig ;P
De e ju faktiskt lite dumt o slakta den om den nu är så pass ovanlig dessutom tkr ja den är riktigt snygg om inte annat men vart så sugen på o göra de projektet :P

men ja vet inte.. Du får ju gärna köpa den nu om du vill ha den, står dock på verkstad för tillfället pga Stöldförsök. får förhoppningsvis tillbaka den på fredag lr början på nästa vecka :P om allt går som de ska dvs. =)

Kan fixa lite bilder på den om du e intresserad :P

Tiasz: Vad har du för 540 ? :P
ok såpass. har samma som dig fast utan M paketet. nja tänkte mer att det var synd o förstöra en bil det inte är något fel på. min har gått 20.000 mil o har gjorts en del reparationer senaste tiden. men e du mot förmodan sugen på byte så hör av dig :)
Ro
20
Rosberg88
540-IA Sedan -95
vadå så äre några fel på din då lr ;) de e ju dumt o byta ner sig dessutom, har du manuell lr automat?

Vad för reparationer har gjorts på den?

även 2 andra som är intresserade av den :P
det är automat med diffade 750 axeln. nja fel o fel...
jag håller på o renovera för tillfället :) nya skärmar, huv, front osv sen ska halva bilen in på lackering. utbytt låda förra året och nytt avgassystem hela vägen från grenrören. så "strypningen" kommer vara borta med andra ord hehe. nya ventilkåpspackningar, exp kärl, oljetråg nytt osv osv. sätter nog dit ny framvagn och ruta med, och kanske nya dörrar sen får vi se kanske blir mer :) men du gör nog rätt i o sälja om du inte är så förtjust i 540
Ro
20
Rosberg88
540-IA Sedan -95
hehe okej, fan va du ligger i ;P jorå ja tkr om 540 man åker ju som en gud o dem går kanon =) men som sagt va ju lite sugen på o göra ett projekt med motorn men de ligger på hyllan nu =( iaf inte ta den här som donator bil :P
ja men fan va du får ligga i när du ska bygga 340 :P eller vad du nu ska sätta den i.
ne sälj bilen o köp en motor löst bara? en begagnad kostar ju inte en tredjedel ens jämfört med vad du får för bilen.
Ro
20
Rosberg88
540-IA Sedan -95
hahaha 340 ^^ nä så liten bil blir de inte ;P är tänkt med en 740 :P
vore bra o få tag i en 540 med manuell så man slipper köpa låda löst oxå :P o man kan inte bara köpa en motor.. du måste ju ha elsystem, soppa pumpar osv om du inte vill slänga ut hur mkt pengar som helst ;)
93
96
931fredde
E46 320iT -04

Hej! Är det GF 08124 som du äger?

mvh fredde
Ro
20
Rosberg88
540-IA Sedan -95
ja det är den.

Mvh
jo det är sant. men du begår ju ett ännu större brott om du slaktar en 540 med manuell låda! de är ju värdefulla oavsett utrustning. o lådan som sitter original på 540 e34 kostar minst 15000kr begagnad, bland de värsta lådor ZF byggt åt BMW. o vad är det för mening o sätta åttan i en volvo 740 ist för å behålla manuella lådan i e34? :S
köp en 540 e34 med rasad automatlåda är mitt tips o kör på 5vxl låda från BMW 530 e34.
Ro
20
Rosberg88
540-IA Sedan -95
Haha :) ah ja har ju inte bestämt nått än men de hade ju varit bekvämare o ta en manuell maskin från början ;)
93
96
931fredde
E46 320iT -04

Det är ju min gamla bil! Saknaden är stor ska du veta.
Jag har fortfarande kvar dokumentationen på den, det var jag som importerade -03 och sålde juni-10. Hade även jag flera stöldförsök
på den i Solna. Jag sålde den för 10 papp, hur mycket gav du?

/fredde
Ro
20
Rosberg88
540-IA Sedan -95
jaha okej.. va är de för dokumentation ? du kan gärna få skicka om du har den på datan dvs. =)

Jasså varför sålde du den så billigt då?
Rosberg88: Vad ska du ha för bilen?
Ro
20
Rosberg88
540-IA Sedan -95
Henke: ja vet inte riktigt, Ge mig ett bud :P
93
96
931fredde
E46 320iT -04

rosberg> När väl beslutet tagits att inte totalrenovera spelade inte pengarna så stor roll. Han frågade dessutom om han fick köpa den för fem år sedan.
Köparen blev bjuden det dubbla samma kväll på parkeringen, men sålde inte.

Det är bruksen som jag har, och radiokod, bes. papper och sånt.
Kan posta den till dig om du vill.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.