AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.493

e30 ryker mycket vitt vid kall motor

Se
19
Semban
323ia-86
Min e30 med m20b23 motor ryker väldigt mycket när motorn är kall, den ryker mindre när den börjar komma upp i temp och ryker inge alls när motorn har nått full arbetstemp. Den drar inge olje eller vatten, kan det vara så enkelt som kondens i avgasröret som gör att det ryker? borde det inte torka upp när man har kört ca 20 mil i sträck med bilen?
Mvh David

so
119
sofresh
Bmw M3 e92
det är inte katten som är dålig, min rök med vitt som fan tills jag bytte katen. :)
Se
19
Semban
323ia-86
Det är en 86:a så nån katt finns inte :)

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det är nog ingen fara. Så länge inget vattenförsvinner är det inget att oroa sig för. Varmkör riktigt ordentligt så ryker den nog lite mindre
Eller vänta till våren.... då ser man inte så mkt vit rök...
Vad jag minns från när man körde E30 så var bilen en riktig ånggenerator ;-)

På 323 är det dubbla rör hela vägen dvs stor yta som kyler de vattenrika avgaserna > kondensering > vitrök. Bränn ur systemet och det blir bättre men röken återkommer så klart nästa dag. Är det bara tätt i kylsystemet och motorn beter sig bra i övrigt är det ingen fara.

mvh/ Anders
Se
19
Semban
323ia-86
Okej, hoppas att så är fallet :) Men grejen är att jag kan köra med normal arbetstemp utan rök, och sen bara gå in på ica och handla i 5 minuter, när jag sedan startar bilen igen så ryker den vitt igen, trots att tempen endast hunnit sjunka några få grader.
Mvh David

Avgassystemets temperatur minskar snabbt efter att motorn stängs av....

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.