|
|
|
|---|---|
|
Har en 320d-00 som jag har fått problem med glödningen på. Har inte gjort någon felkodsavläsning och trodde först att det kunde vara glödstiften. Är ingen van mekaniker men gav mig trots det på att byta dem. Fick loss 3 st utan större problem men sista stiftet satt som bara den så det lyckades jag inte få bort. Nu i efterhand tror jag dock inte att själva problemet var stiften eftersom då den indikatorn för glödningen lyser ca 5 sek startar den som den ska. Tyvärr är det endast var 3:e gång den gör det då temperaturen ligger runt 0. Är det det sista glödstiften som jag inte fått bort som ev. kan orsaka detta eller är det glödreläet som är kasst? Vet inte | |
|
Bilen står alltid ute eller i carport på natten eftersom jag inte har något garage och har nu märkt att så fort det är minusgrader glöder bilen som den ska (uppskattningsvis 3-5 sek). Är det runt 0 blinkar bara glödindikatorn snabbt dvs. så som den normalt gör när motorn är varm. Vintern har ju hållt i sig länge nu och minnet är kort men jag har bestämt för mig att den åtminstone glödde någon någon sekund då bilen var kall tidigare. Eftersom jag har motorvärmare på bilen testade jag att koppla in denna över natten för att se hur den reagerade då denna var på och det var kallt ute. Bilen glödde och startade som den skulle. Borde den inte behöva glöda längre då det är 0 grader och motorvärmaren inte varit på jämfört med om det är -5 till -10 och motorvärmare varit på 3-4 timmar? Kan i princip inget om elektronik men antar att glödreläet känner av hur kall motorn är och därefter avgör hur lång glödtiden ska vara eller är jag helt ute och cyklar? I sådant fall kan det väll vara denna som spökar, eller är det någon annan typ av givare? Tacksam för alla idéer! |
|
|
Det verkar som om motorn startar ganska lätt även utan motorvärmare iaf? Mvh /Robert |
|
| Ja den startar konstigt nog lätt även utan motorvärmare då det är riktigt kallt ute. Problemet är då det är plussgrader eftersom den inte glödningen inte verkar fungera som den ska. Sitter tidsstrningen för glödningen i glödreläet eller finns det ett separat relä som styr hur lång glödtiden ska vara? | |
|
Märkte idag att när bilen är varm är tomgången ojämn. Ligger på ca 700 rpm 10-20 sek och går sedan upp till 1000rpm 10-20 sek och fortsätter på detta viset. Problemet kanske inte har med glödningen att göra utan med lamdasond eller dieselpunmpen att göra? Ska göra en felsökning i helgen och se om den visar något. |
|
|
Min indikator lyser alltid i 5 sek även om den varit varmkörd. Ska det va så? Vet inte hur det är på sommaren. Däremot är kan det va svårstartad från -10 och kallare. Sätter jag på webaston är det inga problem alls. kanske dags att byta glödstiften. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Har fortfarande inte riktigt fått bukt på problemet. Jag har förvisso inte haft tid att engagera mig allt för mycket i bilen men glödreläet är bytt. På morgonen när bilen stått över natten glöder den alltid som den ska men på då jag kört med den under dagen och väntar ca 5 tim blinkar bara indikatorn till snabbt fastän det är minusgrader, antar att den borde glöda eftersom jag tycker att den precis i startögonblicket inte lägger sig på det tomgångsvarv den gjort tidigare? Funderar på om tempgivare som sitter vid glödstiften inverkar på styrningen av glödreläet, dvs om tempgivaren är kass kan detta eventuellt påverka tidsstyrningen på glödreläet? Är tacksam för alla idéer och tankar! |
|
|
Hej.Tror jag har samma problem. Jag har just køpt en 320D 1999 som rullat 20 000mil. Dag temp hos mig har legat runt -20 grader. När jag vrider nyckeln till glöd så lyser lampan bara 1 sekund. Bilen startar endå efter att man håller i nyckeln i ca 4 sekunder. Är de något fel på min glödning ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.