AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.511

Ny funktion på klimaautomatiken - vad är det?

Visa användare
95
fullkoll
F46/218d GT Automat 2015
Jag har i dagarna fått min nya 116d 2011 och är mycket nöjd så här långt, men lite fundersam över klimaautomatiken.

På alla mina gamla E46:or (och vill jag minnas även på E91:an) var det bara att ställa in en lämplig temperatur, trycka på Auto och sen glömma inställningarna och njuta av det fina klimatet inne i bilen - sommar som vinter.

Nu har man tydligen infört ett ytterligare alternativ för autoinställnignarna; INTENSITET, som går att ställa i fem lägen.

Det verkar inte att enbart påverka fläkthastigheten, när man fipplar på den inställningen och därför undrar jag: vad gör denna (för mig) nya funktion? Intensitet....?

Med tanke på alla kompetenta och insiktsfulla personer som detta forum är fullt av, tror jag inte det dröjer länge innan jag får ett uttömmande svar ;-)

co
828
corzair
Volvo V70 - 12
I min har jag 3 lägen via idrive, intensiv, normal och komfort. Och i min så tror jag iaf att den endast styr just intensiteten på fläkten. Min ligger alltid på normal och då går fläkten väldig sällan upp på fullt, man ställer helt enkelt att antingen kör den "fullt" till rätt temp elr så lite mer komfortabelt och lugnare:)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Min står också på normal, men ställer ibland in den annorlunda i fall det är mycket folk i bilen och man behöver lite extra luft på långa turer.
Visa användare
95
fullkoll
F46/218d GT Automat 2015
sim:

"Min står också på normal, men ställer ibland in den annorlunda i fall det är mycket folk i bilen och man behöver lite extra luft på långa turer".

Har du någon uppfattning om något annat än fläkthastigheten ändras då du "ställer in annorlunda" (temp, luftfördelning....)?

Om man på min trycker ytterligare en gång på AUTO-knappen kommer man till ett läge då AUTO försvinner i displayen och ersätts med en gammal hederlig FLÄKT-symbol, så det verkar ju logiskt att INTENSITET skall innebära något mer än ren fläktstyrning - men vad?

au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Jag undrar oxå lite över detta. Auto borde ju va just auto. Men fläkt hastigheten ändras manuellt?

co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Nej utan intesiteten på auto lägen, allt sköts fortfarande automatisk men du kan ställa hur hårt den ska jobba!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.