|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Shell Ultra 5W-40 på ica för 299:- 4 liter Länk Sidan 13 | |
|
Helsynt ( Biltema ) 5W40 529:- Länk |
|
|
Är den LL klassad biltemas ? |
|
|
Det är väl i Stockholm också? (sid 13) Länk Hmmm, känns dock lite konstigt att bunkra olja för hösten redan nu, får se hur jag gör. I vår hade jag ju tänkt att prova någon 5-50 eller 10-60 olja. Länk Jula kanske också har rea ibland? |
|
| Ska du ut och racea =) | |
|
I Östersund också. Klassad BMW LL-01. Utdrag från hemsidan Länk "Shell Helix Ultra 5W40 fully synthetic represents the ultimate performance achievable for today's passenger car engines. The performance of Shell Helix Ultra far exceeds all current industry and motor manufacturer specifications. It meets all motor manufacturers technical requirements. API SM/CF, ACEA A3-04, B3-04 & B4-04, VW 500.00, 502.00, 505.00, Japanese Engines Qualified, Porsche Approved, BMW Longlife-01, Peugeot-Citroen Meets requirements of PSA E-98 extended drain (level 2 for application), Mercedes Benz Sheet 229.5, Ferrari Factory Fill and Sole Service Fill Recommendation, Renault RN 0710 (5W-40), Fiat 9.55535Z2 (meets requirements of)." ___ Min bil: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kampanjen är riksomfattande för det mesta. Brukar var 3ggr per år. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Kanon, man tackar för infon. Då blir det ett par dunkar ikväl=) | |
|
Skippa LL klassningen och byt var 1500:e mil eller var 1000:e istället. Slipp problem med för gammal olja mm :) LL är bara ett påfund av miljöaktivister i tron att oljan skall tåla längre intervaller gällande svavel utsläppen. Frågan är hur miljövänligt det blir? Kör Biltema Halvsynt samt Helsynt i mina bilar och byter vår samt höst numera. Kan köpa Castrol SLX 0w30 för 125kr/litern och Mobil1 New Life 0w40 för 95kr/lit,men inget spöar Biltemas pris på Helsynt som är 54,90kr/lit ( Statoil ). |
|
|
Alex84, Varför skall det ena utesluta det andra? 1000mil + LL klassad olja är min melodi. ;-) mvh/ Anders |
|
|
Det var väl fråga om prisvärda produkter och då faller Biltema inom ramen om man ändå byter vid 1000-resp 1500 mils intervaller. |
|
| någon som vet när nästa kampanj är på g på oljan ? | |
|
bor du i stlm söderort så har ica maxi Haninge haft shelloljan för 299:- sen i vintras någon gång, dom måste köpt som fan o blir inte av med den.... Magnus |
|
|
Hur länge håller en olja att lagra? Även om man har den i kallförråd över vinter? Någon som har koll. |
|
|
Hehe ok dom måste köpt en hel del :p Nej bor inte på den sidan stan men har vägarna förbi ibland så bra tips ! |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Lifeisgood : Frågan diskuterades om jag minns rätt i ett annat forum och svaret från Statoil (jag tror det var Statoil) var att oljan håller sig utan problem i minst 10 år i obruten förpackning och om den förvaras lämpligt (dvs inte för kallt och inte för varmt och inte i direkt solljus med mera). |
| Jag köpte på ICA maxi i Enköping förra veckan förr 299. | |
|
Vad är för varmt och för kallt för olja? Mitt förråd är ouppvärmt och det blir mellan -10 till +30 därinne. Funkar det tror ni för lång lagring? ------- //Lövet |
|
andreas_lofgren : Vet ej temperaturintervallet, men skulle gissa på att det bör iallafall vara över 0 grader Celsius för att maximera hållbarheten, men det får heller inte vara för varmt. De där 10 åren gällde nog temperaturintervall på typ +10 <=> +25 grader Celsius eller liknande. Iallafall har jag dragit iväg frågan till Statoil och inväntar svar. |
Fick svar från Statoil. De brukar uppge runt 8-10 år, men ibland längre. Om oljan är klar och blank samt inget bottenslam synligt så är motoroljan ok. Förvaringen sker lämpligast svalt mellan +5 och +15 grader Celsius. Oljan kan självklart förvaras i minusgrader också (hur skulle det annars se ut på vintern i alla bilarna) men det finns större risk vid förvaring i låga temperaturer att något additiv "trillar" ur lösningen. Har man en olja som stått länge i kyla men den är klar och blank utan något bottenslam som är den ok att använda. |
|
bmw-slangen Bra info =) tack. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.