|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Passar på att låna denna tråd lite. Är på jakt efter en begagnad BMW M3 e92 och står i valet och kvalet om jag ska ha en med manuell växellåda eller DKG. Vad hade ni valt, och varför? |
|
|
Förra året var jag på BMW's testanläggning i Miramas, utanför Marseilles i Frankrike och fick förmånen att testa BMW's M-modellprogram på deras jättestora testanläggning där. Det var M3 GTS, M3 GT4, vanliga M3 med DKG, X5 M och X6 M, samt en liten titt på BMW 1-serie M Coupe. Det fanns mycket tid att prova all ny teknik, inklusive DKG, MDM-läget, höghastighetsundanmanöver med X5 M, slalomkörning med X6 M, acceleration i kurva, samt sist men inte minst bankörning samt drifting med M3 DKG. Allt var vansinnigt kul och en upplevelse som jag sent kommer att glömma. Jag hade lite planer på att skriva ett reportage om det, men jag blev lite tveksam, eftersom det råder fotoförbud på deras hemliga anläggning där, så det finns inga bilder från eventet. Hur som helst, en av de absolut största behållningarna från dagen var just upplevelsen av att få testa och köra BMW M3 med DKG. Jag blev helt tagen av växellådan och har lovat mig själv att köpa en sådan M3 med DKG när de kommit ner på en prisnivå inom mina ekonomiska ramar. Det är svårt att beskriva upplevelsen, men det går inte att jämföra med SMG. Vid fullgasacceleration 0-250 så finns överhuvudtaget ingen effektförlust mellan växlingarna vilket innebär att accelerationen blir mjuk utan "hopp" mellan växlingarna. Samtidigt är naturligtvis accelerationen brutal eftersom det finns i princip maxeffekt hela tiden. Otroligt häftigt! När man växlar ned så ger motorn/växellådan automatiskt mellangas, vilket gör att växlingar både upp och ned låter häftigt, samtidigt som växlingen i sig är mjuk - om man vill. Det finns ett reglage vid växelspaken där man kan reglera hur snabbt växlingarna ska ske. Efter att ha testat DKG en hel dag på BMW's testanläggning står valet fullständigt klart för mig. Det är DKG som gäller, allt annat går fetbort. DKG-lådan växlar underbart i automatläget. Man kan själv växla manuellt antingen med växelspaken eller med paddlarna på ratten. Kopplingspedal saknas naturligtvis. Bilen står stilla när man släpper bromsen, så det skiljer sig lite (på ett positivt sätt) från den som är van med klassisk automatlåda. Bilen motorbromsar på ett skönt och sportigt sätt om man släpper gaspedalen lite snabbare än normalt, dvs i de lägen man vill ha motorbroms. Motorbromsningen är naturligtvis bättre/effektivare än på en klassisk automatare, eftersom det inte finns någon hydraulisk momentomvandlare mellan motorn och bakhjulen. Allt sammantaget gör att bilen känns mycket sportig. Vill ha! Även upplevelsen av diffbromsen, MDM-mode osv var väldigt intressant och kul. Måste upplevas. :-) Mvh Tommie, AutoPower.se |
|
|
Instämmer med Tommie till 100%, en sanslöst bra drivlina! Ett jäkla ofog att inte F30 får V8, det innebär att det blir väldigt ont om alternativ när det gäller "överkomliga" nybilar med V8+DKG. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.