AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.694

Drivaxel bak till E36 325

Ni
6
Nickped
325i -94
Tjenare!

Nu är det dags för ett byte av höger drivaxel (bak).
Tänkte kolla om någon här hade koll på hur drivaxeln ser ut, längd, kuggar osv. (Skall köpa begagnad)
Och ungefär hur lång tid tar det för en verkstad att byta?

Tacksam för svar!

Det är samma på E36:orna 91- uppåt.

Ska du köpa begagnad, så försök finna en som suttit på automat innan.
(Oftast har de fått gå lite jämnare utan stillastående till Burn om du förstår vad jag tänker på)

Kan du mecka något själv är det ganska enkelt. Enda kruxet för min del vid tillfället när jag bytte var Torks Bultarna som den är monterad med. Hade ingen sådan hemma, så det vart iväg och handla.

Ska du lämna in den ska en verkstad med lift och rätt verktyg fixa det på max 1 timme. Tog c:a 2 för mig med meckande liggandes på marken och domkraft.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Föresten om jag minns rätt, så måste den du köper suttit höger bak också. Var om jag minns rätt olika längder på vänster respektive höger sida.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Ni
6
Nickped
325i -94
Fick höra av en kille på BMW Group i Göteborg att man inte skulle blanda automat axlar med manuella men att en automat axel är i bättre skick kan mycket väl stämma.

Det finns ju olika kuggar på drivaxlarna dock, 325:an har väll inte samma som en 318 t.ex?
Ska inte vara någon skillnad mellan 318 och 325.

Men vill du dubbel kolla, så kika in på realoem.
Länk

Sen har den killen fel ang Automat eller manuell. Precis samma axel. De 2 som jag bytat har jag monterat på mina 2 Sedan modeller (manuella) och båda var från automat bilar.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.