AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.244

Att tänka på vid byte av topplockspackning M30B35?

Ms
24
Msjuan
525 E12 13.000mil -75
520i E39 -01
735ia -88
Hej

Jag har skaffat mig en 535 '90 med gången topplockspackning till följd av att en slang till värmepaketet sprungit läck och motorn har gått varm.
Toppen har slagit sig.
Denna skall lämnas in på planing.

Det jag klurar på är hur pass stor marginal det är mellan ventilerna och kolvarna. Kan jag köra med en packning för icke planad topp trots att toppen ska planas?
Är det något annat jag ska tänka på när jag återmonterar ventiler och övriga detaljer i toppen?
Funderar på att köpa Haynesbok som behandlar E34, är den bra att ha till hands för detta ingrepp?

Mvh Marcus
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
På M30 i E9,E12,E24,E28 kan man max ta 0,2mm och då inte ställa ventilerna för hårt om det ska varvas.....
Min far har bla en 530-90(E34) som köptes för 3 år sedan och råkat ut för samma problem. Där syntes det väl var packningen var kass och helt söndervittrad. Testade utan planing av toppen som funkar kalas med ca 1500mil so far.

Mvh Jonas Brinell.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Du skall absolut byta ventiltätningarna. Dels brukar M30-motorns största oljeförbrukning komma därifrån (även blårök när man släpper gasen från högre varv) och dels kostar en uppsättning inte många kronor.

Sedan skulle jag passa på att slipa in ventilerna när jag ändå har grejorna isär.

Kolla upp (mäta där det går) kamaxel, vipparmar och vipparmsaxlar gör man förstås också. Speciellt om man har tendenser till ventiltick som inte försvinner trots rätt ventilspel.

Per L
Ms
24
Msjuan
525 E12 13.000mil -75
520i E39 -01
735ia -88
Tack för svaren. Jag älskar Autopower, så många kunniga människor med ännu fler erfarenheter!

Brynet: Efter att ha mätt noga på toppen så har jag kommit fram till att jag ska prova att bara lägga ihop motorn med ny packning och nya bultar.
Jag fick tag i en ny packning för 500:- Då kan det vara värt en chansning tänkte jag.
Jag har trots allt gjort detta på två bilar tidigare med gott resultat, dels en E34 med M20B25 och dels en E28 med M10B18. Inte optimalt, men eftersom jag måste få i gång bilen snarast så får det bli så. På sikt så har jag planer att köpa en till motor och sätta i stativ som grundligt ska gås igenom.

Per L: Tack för matnyttig information, den kommer att användas på motorn som skall köpas in.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.