|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Roffa: Visst har du fel! Det ÄR samma teknik i -08 & -09, tro mig jag vet. (Även elvattenpump och elservo) | |
Roffa1 |
I vilket fall, så tycker jag att faceliften ser betydligt bättre ut med den nya designen som ej återfinns på modeller från 2008. De nya baklysena passar bättre till bilens linjer. Likaså får den nya motorhuven bilen att se sportig och fräck ut. En designmiss är dock de alltför stora backspeglarna. |
|
Och om design kan man tycka precis hur mycket man vill, och det bästa är att alla har rätt! Eller som Clint Eastwood sade "...opinions are like assholes, everybody's got one" ;-) |
|
Roffa1 |
Angående de alltför stora backspeglarna till faceliften, såg att Schmiedmann saluför Schnitzers läckra backspeglar. dessa ser ju betydligt intressantare ut. Någon som testat passformen innan man pyntar ut drygt 7000:- |
singato |
Dà blir det ju ännu dyrare att köpa med faceliften Roffa1 !!! 7000:-?!! |
|
Jag har haft två st 320d på raken nu (den första en 07:a E90 sedan med 163-hästaren och nu en -09 E92 coupé med 177-hästaren). Bägge två har jag kört 12.000 mil utan ett enda fel - på E92:an har jag inte ens behövt byta en enda glödlampa! Helt klart väldigt trevliga bilar bägge två - effekt och vrid räcker gott, 177-hästaren går mjukare och snålare och är klart varvvilligare än den äldre. Snittförbrukning runt 0,50 på 177-hästarscoupén, ca 10% mer på 163-hästaren. Med coupén har jag noterat en GPS-loggad toppfart på 238 km/h med 3 man och full packning (trafikfri tysk Autobahn en tidig söndagmorgon). Den toppfarten räcker åt mig...... Visst är sexorna trevligare och starkare, men dieselfyrorna är underskattade som bruksmotorer - de är definitivt inte trötta utan riktigt livliga karaktären, och prestandaskillnaden mot sexorna är betydligt mindre än skillnaden i ägandekostnad. Tvärtemot "Le Boeuf" tror jag dessutom att 320d står sig bättre på begmarknaden än 325/330d, helt enkelt för att den har en klart bredare kundkrets. Något som inte är så lyckat med E90/91/92 är däremot de usla Run Flat-däck (RFT) BMW envisas att leverera bilarna med - stötiga, spårkänsliga, tungrullade, bullriga och dyra. Jag har bytt till "vanliga" däck på mina bilar, med en klart komfortablare och trevligare bil som resultat. Reservhjul finns det inte plats för, så det är bra att ha med punkaspray eller en riktig kompressor med däcklagningsvätska. |
|
|
Har inte tänkt på det tidigare, men noterar att min 320d har exakt lika mycket effekt som första 330d:n (E46 2001-2003). Men den drar ett par deciliter mindre per mil :) Jag blir mer och mer nöjd med motorn för varje dag som går. Den är fullt tillräckligt kraftfull för mina behov, känner inget behov av trimbox längre (min gamla 163 hk kändes impotent utan). Visst, gångkulturen är inte i klass med en sexas men den är åtminstone bättre än tidigare dieslar jag haft. Tyvärr har jag aldrig riktigt känt ordentligt på en 177 hk så jag vet inte hur stor skillnad det är mot 184:an men den senaste maskinen är då en riktig pärla, särskilt med tanke på hur snålt den går. Jag tror också att 320d:n blir lättare att sälja än en 325d på sikt, det skiljer en deciliter i förbrukning och det + skatten lär göra en hel del för intresset när bilarna blir billigare och köparna mer ekonomiskt begränsade. De som vill ha en starkare maskin lär istället söka efter 330/335, speciellt som skillnaden i förbrukning är minimal mellan 325d och 330d. |
|
|
Jag är benägen att hålla med.. Vi tittade på 325d och det är ju ioförsig kul att åka 6:a, men jag kunde faktiskt inte motivera en ökning av effekten med 20 häst för den kostnadsökning det innebar i biläggandet. Våran har Msport vilket ju egentligen inte var krav, utan snarare en "bonus". Att Msportpaketet har mindre inverkan på utseendet än tidigare modeller kan jag iofs hålla med om lite, men det är ju just för att grunddesignen i sig är ganska aggressiv, inte som på gamla e46:an eller e60:n där "vanliga" bilen såg tam ut och Msport är en ganska ordentlig skillnad. Har man råd så skulle jag definitivt titta på en -09 då jag också tycker att designen är snyggare än de tidigare e90/E91.. Är det en e92/e93 spelar det nog mindre roll i mina ögan då även de "gamla" är kanonsnygga. //Anders |
|
singato |
BMW 320d Motor Cylindrar/ventiler 4/4 Cylindervolym i ccm 1.995 Slaglängd/cylinderdiameter 90,0/84,0 Max motoreffekt i kW (hk) vid varv/min 135 (184)/4.000 Max vridmoment i Nm vid varv/min 380/1.750-2.750 Vikteffekt (EU) i kg/hk 8,9 Vikt i kg Tjänstevikt 1.580 (1.595) Tjänstevikt, xDrive 1.665 (1.680) Tillåten totalvikt 2.045 (2.060) Tillåten totalvikt, xDrive 2.130 (2.145) Tillåten last 540 Tillåtet axeltryck fram/bak 940/1.160 Prestanda Luftmotståndscoefficient (cw) 0,28 Max hastighet (km/h) 233 (226) Max hastighet (km/h), xDrive 228 (220) Acceleration 0 - 100 km/h (i s) 7,7 (8,3) Acceleration 0 - 100 km/h (i s), xDrive 8,2 (8,7) Acceleration 0 - 1,000 m (i s) 28,5 Acceleration 80 - 120 km/h i 4:e/5:e växeln 6,2/7,9 Bränsleförbrukning Stad (l/100 km) 6,0 (7,5) Stad (l/100 km), xDrive 6,5 (8,0) Landsväg (l/100 km) 4,1 (4,8) Landsväg (l/100 km), xDrive 4,6 (4,9) Blandad körning (l/100 km) 4,8 (58) Blandad körning (l/100 km), xDrive 5,3 (6,0) CO2-utsläpp (g/km) 128 (150) CO2 emissions (g/km), xDrive 140 (159) Tankvolym i liter (ca) 61 BMW 325d Motor Cylindrar/ventiler 6/4 Cylindervolym i ccm 2.993 Slaglängd/cylinderdiameter 90,0/84,0 Max motoreffekt i kW (hk) vid varv/min 150 (204)/3.750 Max vridmoment i Nm vid varv/min 430/1.750 Vikteffekt (EU) i kg/hk 8,5 Vikt i kg Tjänstevikt 1.665 (1.675) Tillåten totalvikt 2.130 (2.140) Tillåten last 540 Tillåtet axeltryck fram/bak 990/1.190 Prestanda Luftmotståndscoefficient (cw) 0,29 Max hastighet (km/h) 240 (231) Acceleration 0 - 100 km/h (i s) 7,2 (7,7) Acceleration 0 - 1,000 m (i s) 28,1 Acceleration 80 - 120 km/h i 4:e/5:e växeln 6,2/7,8 Bränsleförbrukning Stad (l/100 km) 7,4 (8,2) Landsväg (l/100 km) 4,9 (5,2) Blandad körning (l/100 km) 5,8 (6,3) CO2-utsläpp (g/km) 153 (163) Tankvolym i liter (ca) 61 |
|
Tror också att 320d står sig väldigt bra i andrahandsvärde jmf med 325d. Som någon nämnde så har den en betydligt bredare kundgrupp och för många räcker motorn. Den som vill ha mera motor söker sig säkert upp mot 330d eller 335d. 325 är och kommer alltid vara en "mellanmodell" i 3-seriens utbud, det gäller enligt min uppfattning både bensin och dieselmodellerna. Därmed inte sagt att 325d har en väldigt fin och skön motor. Tycker frågeställaren skall gå på det han känner är bäst för just honom. Sen tycker jag också att en 3-serie före facelift "kräver" M-sportpaket och det gör den betydligt attraktivare som beg. bil. Hade en 320d Touring M-sport -08 vintern 08-09 och den gick alldeles utmärkt. Den var dessutom väldigt lättsåld våren -09. Första gången jag varit med om att bli nästintill utskälld från en spekulant att jag sålde till den som gjorde upp affären först :-) Den var iofs otroligt välutrustad och hade nog nästan allt. Härlig bil! /Anders |
|
| Noterar dock att 325d redan har gjort ett större värdetapp än de andra dieseltreorna... | |
|
Noterar också att det blev en 325d för min del =) Väntar bara på bankpapper och ett par timmar över för att öka till gbg och hämta den! Känns bra i magen i alla fall!!!! |
|
Sven B |
Grattis Marcus Dieselxexorna är formidabla i sin karaktär. |
| Grattis till en riktigt sjysst bil! | |
|
Tack pojkar! =) Imorgon smäller det! |
|
|
Grattis till en fin kärra! Du kommer garanterat bli nöjd. Ännu nöjdare och större smilband kommer du få den dan du byter till lite vassare programvara. Rekomenderas. |
|
|
Bra val! Med tanke på kommentarerna här skulle man kunna tro att 325 helt saknar kundunderlag, men det stämmer ju bevisligen inte. För en del av oss är det värt den lilla merkostnad det innebär att få en sexa under huven. Prestandasiffror till trots, det är skillnad mellan en fyra och en sexa. :) “Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.” Lennart Nilsson (s) |
|
Roffa1 |
Vad är BMW utan en sexa under huven..en bastard;-) |
|
sitter i thailand just nu men maste kopa en bil nar ja kommer hem (22feb) sa ni som vill salja eran 320 alt 325 manuell kombi med m sport pkt for garna skicka ett mejl till mig antonracing@hotmail.com skirv lite vad ni har och vad ni vill ha, ser helst inga som gatt mer an 10k.. mvh anton |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.