AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.630

Råd inför ev köp E91 diesel

Sida 2 av 3
singato
Ta kontakt med BMW där du bor och frâga om deras leasingbilar och ta kontakt med ägarna, byter ju oftas bara in dom och du kan säkert fà en till inbytespris. -08orna byts ju ut nu när dom har gàtt 3 âr pà leasing.

Jag köpte min 320d m-sport touring -08 7200 mil för 215.000:- i november.

An
25
Antoon
320d -08 M-sport Touring
jo , ja har ju som somsagt hittat en gammal tjänstebil med ca 9000mil, men när ja bjöd 210så så bilförsäljarn blankt nej...
singato
Va begär han?
Va det privat eller i affär?
Roffa1
Försök istället att hitta en fräsch E9X LCI ser bra mkt roligare ut. den håller dessutom 2:a handsvärdet betydligt bättre. Betala inga överpriser för en gammal utg modell.
Dessa gamla 2008 med gamla karossen borde väl snart sjunka ordentligt i pris.
Till sommaren ligger nog prislappen en bra bit under 200.000:-
Roffa1
Visserligen en 325d-08 men den såg extremt välskött ut, priset är säkerligen justerbart en bra bit nedåt;-)

Länk
singato
Jag tycker inte att faceliften ser roligare ut, definitivt inte sà aggresiv som 08an.
Visst, den bör ju hàlla andrahandsvärdet lite bättre, men e det värt 40-50000:- xtra för att fà en 09a och dà e det inte säkert att du fàr en m-sport.
Roffa1
Visst, är det värt att betala extra för en facelift. Det skiljer ganska mkt mellan 08-09.
Faceliften har utvecklats med betydligt bättre teknik samt en fräckare design.

Vad det gäller M-sport till faceliften, så ser man knappt någon skillnad på dem.
Roffa1: "Vad det gäller M-sport till faceliften, så ser man knappt någon skillnad på dem."
Nog dags att besöka optikern om du knappt ser någon skillnad.. M-sportpaket syns väldigt tydligt.
Amullo: Det måste vara några specialfälgar du fått om du når maxlast med dem i bilen. :-)
Chris87: Alltid lika roande att läsa Roffas intressanta omdömen och spekuleringar. Som vanligt baserade på fakta och erfarenheter från verkligheten :-)
LCI modellen är naturligtvis att föredra men är samtidigt rejält mycket dyrare i inköp. Det vill i så fall till att man får igen mellanskillnaden vid försäljningen. Om värdefallet följer samma kurva som för E46 lär första prisraset komma våren/hösten 2013, och därmed nästa ras våren 2014, baserat på en debut av touringmodellen hösten 2012.
Kristoffer_L: Ja. Frågan är vilken verklighet det är. :-)
Roffa1
Chris: Har hört många som tycker att faceliftens M-pkt ej skiljer sig nämnvärt mot standard.
Roffa1: De personerna borde nog också uppsöka optikern. För som jag sa, det går inte att ta miste på en E9x facelift med och utan M-sportpaket.
Har du sett en facelift med M-sportpaket i verkligheten? Av dina inlägg att döma, låter det inte så.
la
76
lars316
Peugeot 207 -10
530e xdrive -20
Roffa1 skriver "visst är det värt att betala extra för en facelift då det skiljer mycket mellan -08 & -09 även tekniskt" Men det är ju ren okunskap skulle jag vilja påstå! Rent tekniskt så skiljer det mycket mer mellan år -07 & -08. Det är nämligen så att BMW införde efficient dynamics i och med lanseringen av nollåttorna. En 320d av årsmodell -08 eller -09 skiljer sig rent tekniskt endast åt i bakaxeln då -09:an fick en betydande spårviddsökning, annars är det samma motor,samma växellåda osv.
ps
377
psike
M240i xDrive -19
Klart man ser skillnad på en faceliftad trea med och utan Mpkt, men jag skulle väl dock hävda att det inte är ett dugg viktigt för utseendet på en faceliftad, men något av en förutsättning för att jag ens skulle överväga en pre-facelift.

Optikern kan ni nog lämna utanför den diskussionen? :)

Roffa1
Hehehe...jag skrev att: "E9X med faceliften har utvecklats med betydligt bättre teknik samt en fräckare design" men jag kanske drömmer om detta;-))

from 2009 så fick E9X bl.a nya fräckare baklysen, samt en annan tuff design på motorhuven. Likaså förekom det vissa tekn förbättringar som tex: el-driven vattenpump samt el-driven servostyrning,osv.

Jag tror ej att dessa förbättringar återfinns på modeller från 2008, men jag kan naturligtvis ha fel?
lars316: Håller med, det är exakt samma motor samt en del andra uppdateringar på 2008 som också finns på faceliften from 2009. Så man skall se 2008 som en övergångsmodell. Det är betydligt större skillnad mellan 2007 vs 2009 och detta gäller även 325d vars motor blev lite bättre from 2008.
Roffa1
Tillägg: Den nya el-drivna vattenpumpen återfinns endast på besinarna.
Roffa1: Den eldrivna vattenpumpen har funnits sedan E9x introducerades 2005, således ingen nyhet. Elektrohydraulisk styrning kom tillsammans med Efficient Dynamics till modellår 2008.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.