AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.631

Råd inför ev köp E91 diesel

Sida 1 av 3
An
25
Antoon
320d -08 M-sport Touring
Tjenare

Har fått upp ögonen för en bmw nu efter audi och passat ...

Bilen i fråga en bmw 320d -08 ca 9000mil m-sport pkt mm
Själva modellen tycker jag är grymt läcker men hur är den annars?,

länk till bilen www.blocket.se/vastmanland/BMW_3 ... m?ca=9&w=2

Stora plus är som jag ser det:
förbrukningen
skatten ca 1700kr/år
m-sport pkt

Hör gärna era åsiker,
mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
Skippa moppemotorn och satsa på minst en 325. Lite högre skatt men tre gånger roligare.
Var inte heller rädd för att köpa en långmilare om skicket är bra. BMW:s diesel 6:or går utan större bekymmer 40.000 mil. Finns mycket pengar att tjäna på att köpa en bil som har gått lite längre.
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Ha ha moppemotor...så e de ju inte riktigt en nyare 320d går nästan lika bra , mitt råd är en faceliftad bil utan mustach. bättre andrahandvärde också på dieslarna. mvh mattias

An
25
Antoon
320d -08 M-sport Touring
tyckte faktiskt inte 320d 177hk motorn var så slö, visst går inte att jämnföra med min gamla audi a4 3,0tdi men..
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Motorerna i 320d E90 är inte ett dugg slöa. Åker själv runt i en Golv R32 -06 för tillfället och jag åker självklart ifrån kompisens 320d X-drive med automat men från 150-200 ungefär så tar jag inte mer än 1-2 billängder!
Har en likadan själv och är otroligt nöjd. Har visserligen lite andra planer just nu (X3) men har för första gången i mitt bilägande svårt att hitta några vettiga argument att byta bort den. Bilen är bara så förbaskat genomseriös, lagom snabb, praktisk (kombi), bekväm, snygg (M-sport) och dessutom löjligt snål som gör en immun mot oljekriser.
An
25
Antoon
320d -08 M-sport Touring
Kristoffer_L... om du skulle sälja din bil idag hur mkt skulle du begära för den då?

mvh
An
25
Antoon
320d -08 M-sport Touring
hade den här modellen några "barnsjukdomar" som ska vara åtgärdade på garatin?
Byggkvaliteten var lite si och så på första årsmodellerna 2005-2006 men blev sedan snabbt bättre. En del har haft problem med att kopplingen hugger, detta är ett klassiskt BMW problem som drabbar många manuellt växlade bilar när kopplingen blir varm vid längre kökörningar. Detta verkar dock främst drabba nyare bilar 2009-2010 av rapporter från forumet.

Jag har aldrig haft problem med min och jag har 4 kolleger som också kör 320d vilka heller aldrig upplevt symptomen. Så det verkar ganska ojämnt fördelat och kan bero på hur bilen hanteras i övrigt.

När det gäller pris så verkar prisintervallet för min bil ligga på 220-230 privat och ca 240-250 hos handlare enligt www.bilpriser.se.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Synd bara att backspeglarna är så fula på faceliften.var snyggare innan facelift.Annsrs i sin helhet snyggare nu me facelift.annars hur nöjd som helst me 320da e91an.rekomenderar automat,annars ett jävla ryckande i kryckan vid stadskörning.Lycka till med ditt val.
08 och framåt har en motor med bättre segdragning och som man inte lika lätt får motorstopp med, jmf med 06/07 motorn som hade 163hk.

Automat är trevligt om man kör mycket stadskörning.
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Skulle välja 325d manuell före en 320d manuell/aut alla gånger.
Är en fantastisk motor helt enkelt. Provkör och gör ett medvetet val, gå inte bara på hörsägen.
Jag vill tro att en 325d står sig bättre på begmarknaden mot alla miljoner 320d som finns/kommer att finnas till salu.
Le Boef: Och vad baserar du ditt "troende" på? :-)

Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Att det kommer att finnas fler 320d än 325d ute på begagnatmarknaden..
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Om priset inte skiljer allt för mycket, skulle jag välja 325d framför 320d.
"Att det kommer att finnas fler 320d än 325d ute på begagnatmarknaden.."
innebär ju inte per automatik att efterfrågan matchar utbudet, eller hur?

Det är samspelet mellan efterfrågan och utbud som är intressant.
Roffa1
Sitter det inte en liten trött fyra i 320d? vill minnas att 325d har en betydligt roligare sexa.
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Ha Ha....Antoon som du märker så tycker alla eget är bäst. Ja har själv en 330 med 220 hk och en 184 hk 320 och skillnaden är ju inte enorm om man säger så, en del verkar ju tro de e rymdraketer dom kör omkring i så fort dom har en sexa i bilen. du blir garanterat nöjd med en 320d .

Sven B
320D med 177Hk duger alldeles utmärkt för dom flesta, den är definitivt inte slö. Det är väldigt sällan du har nytta för mera effekt och den går dessutom mycket snålare.
Skillnaden i Performance är marginell irl.

Däremot gillar jag Sexans gångkultur mycket mer.

An
25
Antoon
320d -08 M-sport Touring
visst en 6a är alltid en 6a i motorljud och karaktär, men nu är det en brukis familjebil som ska inhandlas ingen rejsbil. Bilen som ja länkade till i första inlägget bjöd ja 210för med tanke på de skavanker som finns med bilförsäljarn sa blankt nej. Så vi letar vidare

mvh
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Vi hämtade våran 320d nu i lördags och jag blev grymt impad av bilen.. Vpåran gamla E46 320d har jag alltid uppfattat som trevlig och lagom pigg, men detta är f*nimig riktigt rolig även med automat!

Vi fick tag på en med M-sport nerei GBG och tvekade inte när dealen såg bra ut. Tyvärr vimlar det ju inte av bilar som uppfyllde våra krav.. Ganska ny 320d med minst Komfort + advantagepaket, gärna Dynamic, så när denna med M Sport dök upp så blev frestelsen för stor.

Jag testade både 320d och 325d och iofs så är ju vintervädret mot oss, men jag tyckte 320 motorn räckte långt mot 6:an. Nu hade vi ju automat som krav också, så det maskerar kanske lill 4:ans astma på lägre växlar, men summa summarum så räcker motorn långt. Dessutom gick första tanken ut på under 6L/100km och då innefattar det ny bil med ny stark motor och barnslig chaufför.. Det var inte direkt snälkörning på vägen hem från GBG.. Sen var ju bilen full med M-fälgar som ju gör att vikten nog låg på nära maxlast.

Men som sagt.. 6:an låter grymt fint! Fanns en fin en jag funderade länge på hos Auto 7h i Uddevalla, men det bvar lite högt prissatt.. Fördel också eftersom 325d är oförändrad där 320d fått en del motoruppdetaringar.. Tittar man på en -06 mot en -10 så får man ju 30 häst till med -10:an! Nästan lika mycket som en E46 330d..

//Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.