AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.716

Engel eyes- vad säger lagen?

Li
45
Lifeisgood
520d -17 x-drive M-sport f10
525i -06 M-sport e60 (Såld)
Som rubriken lyder...

Får man köra Engel eyes tillsammans med dimljusen på kväll/natten eller måste man ha halvljuset på?
Du måste alltid ha halvljuset på när det är mörkt ute. Att köra på ljusringarna, vilka räknas som parkeringsljus, och dimljus när det är mörkt ute resulterar i böter om du blir stoppad oavsett om vägen är belyst eller ej.

Kortfattat så är det halvljus som gäller vid skymning och mörker.
Rätta mig om jag har fel, men det är aldrig tillåtet att köra med enbart ringarna, såvida det inte är en nyare BMW, som E90 facelift t ex. Vilket inte har stoppat mig från att använda dem, iofs...

Annars så ser man en hel del idioter, oavsett bilmärke (nåja, SAAB och Volvo tycks vara överrepresenterade), som kör med position/dimljus kombo på kvällar och nätter.

Boldly goes where no BMW has gone before
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Det är helt rätt, enbart ringar är inte tillåtet, eftersom ringarna är positions/parkeringsljus. Det gäller väl även på de nyare bilarna? Däremot är ringar/dimljus-kombo tillåtet, men bara på dagen.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
PÅ sena BMW, fr.o.m. sena 07:or på e60 t.ex. lyser ringarna extra starkt, och är godkända som varselljus.

BMW CS #5206
Stämmer bra det att nyare BMW modeller har varselljus funktion som gör att Coronaringarna lyser starkare vid dagsljus och dessa får lagligt framföras med enbart Coronaringarna vid dagsljus.
Skulle man möta en polisbil känns det inte som om dom gör en bedömning just då. Tror det är lugnt, annars är det bara och säga att man missat att slå om dom skulle stanna en.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Nu är det ju inte riktigt för polisens skull man ska ha varsel/halvljus på...

Trevligt att de nyare ringarna har varselljusstyrka! Det är kul att man kan hitta trevliga ljusalternativ till den annars så tråkiga funktionaliteten.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.