|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag har en Peugeot 405 Mi16 -89 just nu. Men provkörde en BMW 325 Cab -87 igår. Den var inte kattskit *ler* Nu tänkte jag höra med er om ni kan ge mig lite goda råd inför ett ev. köp? Hur är det med cab egentligen, är det nåt att ha? Menar, GÅR det att använda året runt? Även när det regnar, o kanske snöar? Cabben är ny, så den lär ju inte läcka. Men hur blir det med värmen o så i bilen, blir det svinkallt? Jag har inte råd att ha båda bilarna, men den cabben kanske inte är lämpad att ha på vintern? En annan fråga, bilen har gått 11.000 enligt mätaren, men det är nåt som tickar i motorn. Ökar med varvtalet. Är det en ventil som tickar? Tickar ganska högt... Eller kan det vara ett lager eller nåt sånt? Dyrt att åtgärda? Man har ju hört en del om BMW och hur dyra dem ska vara att reparera... Hur är det med reservdelspriser till en sån bil? Kan man åka upp till t ex. mekonomen o köpa delar och meka själv? om man är lite händig... Tyckte förresten att den var väldigt slö, visserligen Automat i den, men ändå, den var VÄLDIGT slö. Och när jag låg i 110km/h o tryckte plattan, så växlade den inte ner, den låg kvar o drog på den växeln, i typ 2500varv, ska det vara så? Borde den inte växla ner? Ibland gjorde den det, men det var typ som den var "glapp" eller nåt. Dessutom när man gasar fullt så växlar han upp vid 5000varv, borde den inte ligga kvar lite längre o dra? Det röda börjar ju inte förrän vid 6000varv, borde den inte dra ända dit innan den växlar? Finns det kanske nån dold ekonomi,sport läge nånstans som jag inte såg? Det är ju ändå 170hk, visserligen väger väl bilen en del, men den har inte en enda chans mot min Peugeot, det borde den väl ändå ha? (150hk i peugeot:n) Nåt annat jag ska kolla upp med bilen? Okej, många frågor blev det, men jag hoppas ni har tid och lust att hjälpa en vilsen BMW-beundrare =) MVH Daniel Karlsson, Västervik. Peugeot Sport Club Of Sweden #28 Länk | |
Bjudko |
Talar inte från erfarenhet men jag skulle gissa att det inte är den tätaste caben som tillverkats så utifrån värmesynpunkt(ac e juh bra å ha) skulle jag inte köra den på vintern. För övrigt lär bilen rosta ganska bra om du kör den även på vintern samt att vägegenskaperna troligtvis är sämre än din MI16 på vintern. En annan grej till att man kanske inte ska köra den på vintern är att den inte har katalysator( lagen kom 1988) och därför lär spruta skit som bajjamajjorna på hultsfred. Men det går... Reservdelar kan man hitta beg samt nya delar och det är nog en ganska stor skillnad i pris om du lämnar in den på en bmwverkstad eller en vanlig verkstad. Men mecka själv ska du nog kunna göra, man får ganska bra vägledning av bmwpower och andra sidor. Att den växlar vid 5000 varv låter ganska normalt, tror den är anpassad så att den inte ska belasta motorn i onödan om man då inte trycker pellen i botten(då ska den växla ned, iallafall min våran jagga...) Kolla några ägare bakåt i tiden och kolla miltal och om d haft problem med bilen och varför d sålde etc. Ring Bilprovningen/vägverket och kolla miltal etc samt nuvarande ägare(så inte nån annan än ägaren säljer den) Har den servicebok och du vill kolla om verkligen en service gjorts ringer du verkstaden som är skriven i s-boken. Kolla d vanliga bmwfelen, glapp i styrning etc etc. (topmas e34 sajt ha rlite info om detta) Nån annan får fortsätta skriva... 2000 spermier varje sekund MGB - 67:a Jaguar Daimler 3.6 L 87:a |
|
Vem det är som sprutar skit kan man diskutera. Det är säkert inte 325:orna, från 87 har alla sådana katalysator trots att lagen kom 1989. dekagon: Det blir inte kallt i en cab, men visst kan det finnas olägenheter. Man rekommenderar hardtop för åretruntbruk. Men jag tycker inte just den här bilen låter helt förtroendeingivande baserat på din beskrivning. 1. Kraftigt tickande/knackande kan vara att kamaxeln är sliten. Dyrt att fixa. 2. Automaten verkar inte alls bete sig på normalt sätt. Den är fyrpetad med lockup. Skall absolut inte växla upp vid 5000 med plattan i mattan, snarare mellan 5500 och 6000. Och att den inte växlar ned vid kickdown är också oroande. Skall absolut inte ligga och vispa på 2500 som du beskriver. Annars är 325 en extremt trevlig bil och relativt okomplicerad att meka med. Men leta reda på en frisk istället. En manuell om du vill ha så mycket pulver som möjligt, automaten må vara trevlig på sitt sätt men man tappar lite prestanda där. Kolla BMWBörsen, det finns en drös 325:or till salu där, både cabbar och sedaner. Och touringar, om man vill ha lite extra utrymme. MVH Filip |
|
mackan325 |
Sätt dig i baksätet, titta ner på marken under dig i skarven mellan sufletten och bilen och där har du svaret på om du vill köra E30 cab på vintern utan hardtop... |
|
Om du ska köpa en cab och köra på vintern, så kan jag rekomendera dig att du köper en hardtop till den. Priserna varierar från 6000kr till 10000kr om det överhuvudtaget finns någon på marknaden. Annars är 325 en mkt rolig bil att köra och äga. Köp ingen automat utan en manuell. Det tickande ljudet är antagligen kamaxeln eller vipparna som är slitna. Om du är händig så kan du säkert byta det själv. De svensksålda 325 orna har vad jag vet alla katalysator. Det finns gott om reservdelar till 325:an, gamla som nya. Köp ingen bil med många ägare. Kolla alla papper väldigt noga, service, besiktning mm. Det finns faktiskt ganska många cabbar till salu och om du söker kommer du säkert att finna ett fint ex. Du får en fin cab för en bra bit under 100000kr. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.