|
|
|
|---|---|
|
Kollat runt i forumet men tycker mig inte finna vettigt svar. Många säger ger inget,en del säger funkar bra just till den motorn osv. Jag har 100 cellskattar på nu och ihop med en mappning hoppas jag kunna få ut lite mer effekt? | |
| har du ändå påkostat dig racekattar så är det väl lika bra o chippa bilen också. mappning är jag skeptisk till, tror du får mer prisvärd effekt med bara ett chip. | |
|
Räkna inte med så mycket mer effekt av en mappning på en sugmotor. Du kan räkna med ca 20 hk eller nåt, men inte mer. tiasz: Chippning och mappning är i princip samma sak :) Vid chippning så byter du ut chippet som är färdigprogramerat med nya trimfilen....mappning så plockar du inte ut chippet från styrboxen utan skriver in den nya trimfilen via OBD istället. |
|
| Ok,men 20 hk kan låta rimligt och sedan lite bättre vrid på detta.Hörde att V power kan hjälpa till ochså.Kanske inte helt bortkastade pengar ändå!Fått pris på 3500kr för detta.Läst någonstans att just 4.4l v8 an är mest tacksam då det gäller chip till en sugmotor och undrar varför? | |
|
Herr.Bayer: nja när man säger att man ska "mappa" bilen så menar man väl i regel att man skräddarsyr programvaran så den passar för just den specifika bilen. bänkar testar ny, bänkar skriver in nya värden osv eller!? ChrisG: chippet är ju optimerat för att gå på 98 oktan eller högre, bla därför du får mer effekt efter du chippat. |
|
|
Har samma definition som föregående post: Chip: standard program avsett för alla 540. Mappning: ta fram ett custom program anpassat för just din bil med t ex race-kattar, insug eller vad man nu monterat. |
|
|
kolla på jockes sida ... vettigt pris och bra effekt Länk ######## # PAJALA # ######## |
|
|
opps .. priset var kanske inte så bra, ser att priserna har gått upp rejält från vad jag kommer ihåg :-( ######## # PAJALA # ######## |
|
|
24hk och 25nm mer! Är det någon som kan bekräfta detta? Stod även att dom matchar andra konkurrenter i pris om man hittar någon billigare. |
|
| Framförallt tycker jag att man skall bänka bilen före och efter, dels för att se att det gav något men också för att se att inte den nya kurvan är hackig och oregelbunden för att man t.e.x. tagit i för mycket med tändtidpunkten. Och har man en bänk är det förstås bättre att ta fram en mapp för just den motorn. | |
| ChrisG: 24hk är väl inte en så märkvärdig ökning sett på hur stor motorn är från början. däremot så kan man ju inte säga +24 på alla m62:or för motorerna är ju olika ålder på och har inte exakt samma prestanda från fabrik. sen brukar m62 ha lite mer än 286hk original så det är fel att säga +24hk om de baserar det på effekt på papper. | |
|
tidigare så gav itsfun chipningen (eller seriell programmering) bara 299 hp för 4,4 liters motorn, så troligtvis har dom gjort en ny mappning som ger mer hp ... därav så har priset också gått upp ... och bilen måste köras på 98 oktan eller mer. ######## # PAJALA # ######## |
|
| tiaz: kan hända att 24hk inte är mkt sett ifrån motorvolym,men med tanke på att det är en sugmotor där man hört 1000kr/hästkraft vid trim, så är det ju rätt ok hk /kronor med ett chip?Efter bytet till racekattar så brötar det mer men någon effektvinst har ja inte märkt av .Har kvar orginalavgas e katt som jag skall byta ut såklart,kanske där flaskhalsen sitter? | |
|
ChrisG: ja jag gjorde en upptäckt på m60 motorn häromdagen. i ändan av grenrören längst ner går en reducering ner till ca 1,75 eller 2" som sedan fortsätter hela vägen bak till katalysatorerna i samma dimension. man luras enkelt av den på utsidan tjocka diametern på 2,5" men invändigt fortsätter det smala röret. då kan man ju fundera på varför i helvete det ska vara två rör överhuvudtaget. jag är övertygad om att så smala rör är en flaskhals vid fullgas. givetvis bra för bottendraget... men offrar man det så kan man nog hämta effekt :) det är nog din resonator som tar effekt av dig, eller den där H-pipan som väl sitter original på E39 om ja inte minns fel? |
|
|
Där kan det finnas effekt att hämta!Har BMW medvetet gjort så för o strypa effekten så v8 an inte skulle inkräkta på till exempel M5 ans effekt? Resonatorn är borta på min,allt mynnar ut i ett rör som går bak till orginal bakljuddämpare,som dessutom väger bly:) |
|
|
Länk Ta en titt hos tuningchip! 310hk & 365Nm efter för 4900:- ! BMW CS #07491 |
|
|
såg just att alla siffror är precis likadana på på tuningchip som på itsfun sidan .. även exempel bilden på bilen är exakt samma, samma html layout på infon, samma effekt,pris,vrid,toppfart mm .... samarbetar dom eller någon som vet mer ??? ######## # PAJALA # ######## |
|
|
Hej Ja dom verkar samarbeta numer sedan Itsfun s chip&trimkille avlidit i en bilolycka? |
|
|
Jag kan bekräfta att dom samarbetar då Jocke inte kan chippa bilar.. BMW CS #07491 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.