|
|
|
|---|---|
Martin E |
Det är ett påstående som oftast används som säljargument att en viss bil är Norrlandskörd när man säljer bilen. Generellt tycker jag bilarna i Norrland är lite dyrare kan det bero på detta? |
|
Det saltas så in i he****e här på kusten, sen är det dessutom mycket salt i luften och högre luftfuktighet. Självklart far bilarna mer illa... Högre priser i Norrland tror jag mest beror på sämre utbud... MVH Christofer |
|
|
Precis som Christofer säger beror de högre priserna i norrland på ett litet utbud av sk. lyxbilar. Att de sedan är 90mil till Stockholm från Luleå innebär att bilkunder inte åker nästgårds och handlar. För min del är norrlandskörd inget bra säljargument. Kanske mindre salt men samtidigt generellt mycket sämre vägar. |
|
|
Vi har släktingar i Göteborg som köpte en Golf 91a som var körd av oss i ca 8 år i Linköping. Bilen var i perfekt skick utan en enda rostfläck men bara efter 2 års brukande på västkusten såg den för jävlig ut. Det dök upp rost runt lister och skärmkanter, i dörrar och på bakluckan. Så visst kan det vara ide att kolla upp var bilen har rullat. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Gotland har de bästa förhållandena för bilar har jag märkt. Inget saltande på dessa vägar. I Norr är det lika men det blir stenskott istället för rost. Problemet blir då att det bildas rost i dessa stenskott om man köper bilen låt säga i Norr och tar den söderut där det saltas. På 2år kan den rostfria norrlandsbilen bli ganska rost-prickig om man inte åtgärdar dessa stenskott vill säga. |
|
| Alex84: Håller med. Grus och sand (som dessutom blandas ut med salt för att inte spridarmaskinerna skall frysa) är ren tortyr för karosseri och hjulhus. | |
|
Vi har asfaltvägar häruppe också ;) Tror inte jag kört på en grusväg på bra länge... Torrare klimat, mindre salt är nog en stor bidragande orsak, det kan nog skilja en del mellan dom olika delarna av Norrland.. länet sträcker sej ju nästan till mitten av Sverige:) Forry |
|
|
@Forry: Nej inte grusvägar men det sandas rejält i norr. Min föräldrar har stuga nordväst om Vilhelmina i västerbotten och dä sandas vägarna rejält under vinterhalvåret med stenskott som följd. Det är inte lika illa på Gotland och detta beror på att man inte har 10 mil eller mer att åka mellan A och B så att säga. Bilarna på Gotland är därför inte lika rostangripna om dom inte varit på fastlandet vill säga. Har sett riktiga pärlor typ Volvo 142,Saab V4 mfl antika modeller som trots lite solbleka varit rostfria i princip. |
|
|
Gotland och Kiruna är nog de enda svenska platser där jag sett gamla icke-entusiastbilar i fint skick. Tex Volvo 142 och Saab og900 som brukskörts året om, men fortfarande har rostfritt underrede - trevligt. |
|
|
I Västerbottens och Norrbottens län saltas det väldigt lite, knappt nåt alls. Har bott där, och när jag flyttade ner till den saltbombade norrlandskusten så var min bil (E34) betydligt mkt rostigare i dörrkanterna efter bara 1 vinter. I Kiruna är gammbilarna sjukt rostfria. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.