AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.191

Hjälp mig hitta en kärra

Hej!

Måste göra av med min T5:a pga att vi köpt hus och behöver få loss lite pengar.
Hade egentligen tänkt mig en gammal passat eller liknande (vill ha kombi), men så tipsade en polare (som också är bilmekaniker) att jag skulle hålla utkik efter äldre BMW. Sagt och gjort och nu har jag bestämt mig för en E39 98-02.
Har tänkt lägga mellan 35-45' och hoppas man kan hitta något trevligt för den pengen? Har förstått att man skall undvika 520 eftersom den är lite slö.

Så nu vill jag gärna ha er hjälp, vad skall jag kika efter (har läst begagnatguiden)? Är det rimligt att köpa en 525 som har gått 25.000 mil för 40'?

Så ser ni några annonser eller vet någon som skall sälja till ett rimligt pris får ni gärna hjälpa mig :) Jag bor i NV Skåne

Ha det gott!
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
E39 är ett bra val tycker jag

=)

hittade några bara snabbt men vet inte om det kan vara nåt.
Som sagt skippa 520.

Länk

Länk

Länk

De ser alla trevliga ut.

Märkligt att jag inte sett dem. Har surfat på blocket i stort sett hela dagen. Snacka om ineffektivt

Lite offtopic, men är det någon som känner till någon vettig bilhandlare i närheten av Helsingborg? Får inte sålt kärran och börjar tröttna nu. Tänkte köra inom och se vad man kan få för den (se länk) Länk
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Frågan är bara, hur stort behov av pengar är du eftersom din bil är ute för 99 000 och du köper en bmw för 40 , då har du dryga 50 över.

Sen kanske det behövs däck , service osv, springer iväg en del där.

Jag menar är det inte bättre att behålla din volvo ? inget illa menat.

Är i hyffsat stort behov av att ha lite pengar på banken. Lägger xxxxxx kronor i kontantinsats, 65000 i pantbrev och lagfart och har dessutom en sambo som är mammaledig så ja, jag vill gärna ha en buffert för "oförutsedda" avgifter och väljer därför att nedgradera mig en aning med bilen då den i sammanhanget får anses som onödig lyx i nuläget.

Inte varje dag man går igenom sin privatekonomi offentligt, det trodde jag var förunnat endast...typ Mona Sahlin.. ;)

Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Det är klart att det finns bilar i den prisklassen. Skick och bra köp får du nog avgöra mer själv, men här kanske du har ett par i din närhet?

Manuell? Länk

Eller går det bra med automat? Länk

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hehe =)

Inga problem där, när det gäller bilar vet vi alla att det inte är någon sparbössa direkt.

Förbrukningen blir det nog ingen skillnad på, och E39 är ganska lättmeckad så det är bra när man kan göra mycket själv och spara pengar, mycket kunskap finns här på forumet så man behöver aldrig känna sig ensam =)

Ang bilhandlare kan jag tyvärr inte hjälpa dig, men testa ta nya bilder och lägg ut annonsen igen, samt försök att få inredningsbilderna åt rätt håll så kanske det lockar fler ? jag vet inte riktigt.
Egentligen vill jag gärna ha en automat. Är lite bekväm av mig :)
Hur är dessa automatlådor? Mycket krångel vid högt miltal?

Ang Mek.
Jag kan göra en hel del vad gäller elektronik et.c.
Dock så har jag inga verktyg att göra större "operationer" med. Är dock så lyckligt lottad att man har två polare som driver verkstad. Dock så vill man ju inte ge dem alltför mycket jobb heller
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Går skilda rykten och åsikter om man ska byta olja eller inte i automatlådan, då enligt många bli sämre och enligt andra bättre =)

Generellt bra lådor och finns som sagt mycket tips i beg guiden och om man söker här på autopower =)

Själv vill jag inte byta min E39 mot någor nyare för jag är så nöjd.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Länk

Denna är såld vet jag så ingen idé att kolla på den.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Automat: Länk Länk Länk Länk Länk

Vad gäller automatlådorna så ska väl de tillhöra de mindre felbenägna har jag fått uppfattningen om. "Det finns väl inga kända stora fel", var det någon som sade till mig. Det är jag benägen att hålla med om.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag hade nog tyckte det hade varit en hyfsat stort risk att köpa på mig en E39 från millennieskiftet med 20.000mil på mätaren. Det är inga sparbössor direkt. Runt 20.000mil är det dags för andra uppsättningen bromsskivor, lager, bromsrör, fjädrar, dämpare, styrleder, rost (!), osv osv.

Risken är att du gör dig en björntjänst. Jag hade tittat på så nytt som möjligt med så få mil som möjligt om du vill "spara" pengar. Kanske en Skoda Octavia kombi eller liknande.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
T.ex.
Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Allra helst en riskokare, bortsett Nissan.
captainoats: olja o filter byter man först efter 20-25 tusen mil, eller om man är slarvig/inte orkar först när lådan börjar krångla.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jo, eller förebyggande som sagt.

Hurvida vilket som är bäst låter jag vara osagt =)
mi
4
mitat
bmw 528m
tjena du jag har en skit fin e39 528 99 kombi till salu har inte lagt ut den än

ORIENTBLÅ MET DUBBEL VANOS MOTOR AUT CA 16500 ÄRLIGA MIL

EL GLASLUCKA

FACELIFT (XENON) BMW ORIGINAL RUNT OM

SÄNKT FRAM CA 30MM BAK NIVÅREGLERING SÄNKT LITE VIA DATA SÅ DET SER SNYGGT UT

M5 O2 RATT

M5 ORIGINAL MÄTTAR RINGAR

M LISTER SILVRIGA

M SPORTSTOLAR (SVARTA I MYCKET FINT SKICK )

M FRAM STÖTFÅNGARE

SVART INNER TAK

SHADOWLINE

RUNT OM MÖRKA RUTOR

SERVOTRONIC

STORA LJUD PAKETET

MM MM

SJÄLVKLART NY BES O SKATT ALLA KVITTO SEN DEN VA NY SERVICE BOK MASSA SLITAGE DELAR UTBYTTA

MITT MAIL VIA INTRESSE:mithat_j@hotmail.com

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.