AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.513

750 e32 tillbaka från dvalan

Ch
25
Chris_Beats
750iA e32 -92
318iT e46 -00
Hej BMW-vänner,

Har återupplivat min 750 e32 efter fyra år som avställd, har bott utomlands. Känns riktigt härligt att höra v-tolvan mullra igen. Har kört ca tio mil idag och det enda onormala jag märkt är en viberande tomgång. Hur som helst, vad bör jag byta ut och kolla upp för att minimera skador på motorn och drivlinan?

* Byta motorolja?
* Tömma tanken på bensin och hälla i ny bensin?
* Rekommenderade tillsatser i bensinen?
* Byta växellådsolja?
* Annat som bör kollas upp?

Vill så klart vårda min fina bil. Den fyller veteran nästa år. 20 år utan rost :)
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Samtliga oljor motor, växellåda, bromsvätska , servo olja.
Sen filter såklart.

Bensinen skulle jag byta också som sagt, mot ny.

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Häll Redline S1 Fuel System Cleaner i tanken, jag kan nästan "garantera" att tomgången blir bättre.
Byta bensin? Varför då? Kör slut på den du har, så får den aut. ny soppa. Har den stått med lite bensin i tanken ,kan en skvätt Ksprit behövas för att avlägsna ev kondens. Ny motorolja/ filter, bromsvätska och kylarvätska är väl självklart?/ Keep on running!
ke
172
kenneth.64
750 IL 88,7000 mil ,bmw 750 IE38 -95,honda kombi 2004,bruksbil,

tanka fullt så slipper du kondens bekymmer,och byt bränsle filter,sen går hon fint

bromsen är fartens värste fiende
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Om den har stått stilla i 4 år så skulle nog jag ödsla en flaska startgas på slangar och insugspackningar,för säkerhets skull.
Mvh Dic
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag håller med Dic, det är risk att insugspackningarna börjat läcka... Går den jämnt när du kör och missar på tomgång är det rätt stor risk för vacumläck.

/Mats J
Ch
25
Chris_Beats
750iA e32 -92
318iT e46 -00
Tack för era svar.
Har stött på patrull, fick inte upp dörrarna igår, batteriet är dött...
Dessutom gick det inte att öppna genom att vrida ett extra steg, mycket konstigt. Ska försöka ladda batteriet genom bagagerumsbelysningen i helgen.
To be continued...
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Funkar det inte att ladda från skuffen så skall det nog gå att hissa upp bilen i fronten och komma åt kabeln som går till startmotorn, och ladda den vägen. Jag har dock inte testat själv, bara läst om det.

/Mats J
Ch
25
Chris_Beats
750iA e32 -92
318iT e46 -00
Tyvärr står bilen fortfarande fast i garaget, har inte lyckats få upp dörrarna.
Provade att koppla på 12V på bagagerumsbelysningen, funkade inte trots flera timmars laddning.
Provade att med en vajer dra upp dörrknoppen och dra i dörröppningen inifrån (genom att bända upp dörren med kil). Men detta funkade inte heller, pga stöldskydd. Dörrarna är helt låsta.

Tyvärr har jag ingen ström i garaget, så jag kan inte koppla på 12V på pluspolen under bilen...

Så om ingen annan har någon bra idé, så återstår bara att slå in sidorutan och klättra in och ta ut batteriet.
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Har du testat nödöppningsförfarandet på höger framdörr?

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
Ch
25
Chris_Beats
750iA e32 -92
318iT e46 -00
Hej Lasse,
Jepp, jag har provat på båda dörrarna, men funkar inte.
Troligen utslitet, eller blockerat av någon anledning. Kan vara att inbrottslarmet låst alla kolvarna. Ska klättra in och ta ut batteriet i helgen.
To be continued...
70
löparn
750 iL e38-95
Alpina Biturbo-92
m3 e36 3.2 limo -98
750 iL e 32-89
Chris,

Du kan pröva följande knep först, kan innebära viss begränsad åverkan på bilen men mindre än att dra ett fönster. Det är möjligt att via höger grill i fronten nå låsanordningen till huven. Jag bröt sönder gallret då min var strömlös och fick då enkelt upp huven. Du ser var du ska pilla för att få upp huvlåset. Det skulle gått även utan att ha sönder grillgallret. Galler kan du köpa på en skrot för en billlig penning.

Magnus
Th
593
Theobald
750ial -88
Jag tror också "löparn's" förslag är det enklaste för att komma in i bilen. Hade själv samma dilemma tidigt i våras. Jag lossade plastgrillen vid lyktorna en aning och fick in en medellång skruvmejsel som jag pillade upp låsanordningen med. Därefter är det bara att koppla upp laddaren på pluspolen inne i motor-rummet och ladda batteriet därifrån.
Vad innebär veteran blir dom skattebefriade ?
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
I det hänseendet betyder det inget, först när en bil är 30 år gammal blir den skattebefriad, vid samma ålder räcker det att besiktiga bilen vartannat år.

fk
90
fkon
M3 Coupé SMG II -02
Jag hade exakt samma problem med min 750 förra hösten, provade nödöppningen till förbannelse utan resultat. Det slutade med att jag borrade ett litet hål i grillen och drog i huvlåsvajern med en skruvmejsel som jag böjt till en krok.

Min 750, vila i frid, misstände om bränslenivån var för låg, troligtvis dålig soppapump i det fallet.

Lycka till
Ch
25
Chris_Beats
750iA e32 -92
318iT e46 -00
Har lyckats ladda batteriet, så nu är den up-and-running igen. Körde en rejäl tur idag, vilket monster det är! Extremt härlig känsla att trycka gasen i botten i 110 och bara tryckas iväg.
Tyvärr har regeringen bestämt att bilen måste säljas, till förmån för nåt mer familjevänligt. Lutar åt en 540T e39, så ska inte klaga. Men kommer troligen att sakna 750:n nåt enormt…
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.