AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.649

Skruvat miltalen, vad säger besiktningen?

ro
70
rohd
E55 AMG -04
God kväll gott folk!

Jo min fråga lyder såhär.

Vad händer egentligen när besiktningen ser att bilen har gått mer än vad den beräknar miltal som den nu har gått.

Exempel.

Dem gamla besiktningspapperna står det att bilen har rullat 20.000/mil men nuvarande besiktning står det att den har rullat 15.000/mil.

Har varit mycket diskussion mellan vännerna här, och det sägs att besiktningen bara ändrar till vad det står vilket jag inte riktigt tror på.

Tacksam för svar!
Besiktningen noterar endast miltalet som står på mätaren.
ro
70
rohd
E55 AMG -04
Fast att dem ändå ser i papperna att den har gått mer?? Jag blir inte klock på detta :P
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
De bryr sig ingenting utan noterar bara den aktuella mötarställningen.

-------
//Lövet
ro
70
rohd
E55 AMG -04
Okej, tack för svar! Jag tycker det är konstigt att dem bara låter det rulla vidare så bara.

mvh M
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Varför skulle besiktningsmannen agera på en felaktig mätarställning? Hans ansvar är att objektivt kontrollera att bilen uppfyller fastställda krav på trafiksäkerhet och utsläpp, inget annat.
Svensk bilprovning är inte en myndighet och har ingen koppling till Transportstyrelsen eller till rättsväsendet.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Transportstyrelsen är de som sätter upp regelverket för Svensk bilprovning hur bilen ska besiktas tex avgasrelaterade kontroller vilket i sin tur är Bryssel som betämmer från början.
Det finns enligt teknisk ansvarig på Svensk bilprovning som jag talad med förra veckan ett förslag i EU hur man ska försöka komma tillrätta med mätarjustering, tankegångarna var att man vid varje ägarbyte var tvungen att besikta bilens mätarställning på nån kontroll station. Om det sedan kommer fungera nja ??
Dessutom kommer de att få investera i datautrustning och nya bromsprovare för att kunna kontroller antispinn/antisladdsystem inviduellt på varje hjul var också nått han berättade.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ed
776
edge
520dT M -15
Besiktade min slit å släng volvo 740 idag. Glapp i instrumentpanelen, men de som måste funka fungerar. Sa att ja skulle byta hela instrumentet för jag ville ha ett som funkar. Han föreslog att ja skulle byta till ett med mindre miltal för det ser bättre ut. Jävla idiot tänkte ja och sa att ja bryr mig inte om att den rullat långt för ja kommer köra den tills den har gjort sitt.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Edge, den var oväntad faktiskt!
ed
776
edge
520dT M -15
Dom lyckades ju med detta också på samma bilprovning så man blir inte förvånad.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.