AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.867

Musikanläggning i bil som inte möjliggör vanlig stereo

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Gällande min MG, den skall få musik men på grund av att den är orginalskick och är feljordad gentemot de vanliga stereoenheterna så funderar jag på något externt. Har tänkt på MP3spelare och liknande men inte riktigt hittat någon lösning för att ladda batterierna.

Har ni några tips?
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Koppla en ciggtändare rätt enl. vårt sätt att se det och använd det
Länk
Typ detta

Ha deT
Beroende på vad frågan gäller: Att koppla ett separat cigguttag med plus i mitten (och montera detta isolerat från bilens chassie) hjälper föga om man vill koppla ljudet in till bilens stereo/högtalare. Då kan man lika väl polvända kablaget enbart och koppla in sig på det ordinarie cigguttaget.
Problemet med plusjordade bilar är att koppla samman nån extern spelare eller ljudanläggning som har minus i sitt chassie/hölje, och därmed minus i kontakternas skärm och hölje osv. Man kan inte direkt koppla detta ihop med nåt befintligt i bilen eller ens montera så att höljet riskerar röra vid bilens metalldelar osv.
Men det finns en lösning även för detta problem: En DC/DC omvandlare med galvaniskt åtskilda in och utgångar finns som jobbar med 12V in och 12V ut. Sen kan man koppla signalkablage osv fritt och montera i paneler och mot bilens metallchassie. Man kan t.ex montera en modern stereo i bilens panel om man önskar och koppla antenn (med bilens plus i skärmen/ytterhöljet på kontakten) direkt till stereon osv.

FP
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Polvänd till minusjord! Det tar bara några minuter och går att återställa till plusjord igen på samma tid. Byt plats med kalarna på batteriet och ge polen på generaorn en srömstöt så är det klart!

Jag har gjort det på min Triumph som är i strikt originalskick. (tom originallack!) Jag kör med en gammal Blupunkt Frankfurt som jag har kopplat dolda modernt slutsteg tilll. Blaupunkten går att ställa om till plusjord men slutsteget kräver givetvis minusjord.

Men ska du bara ladda mobiltelefoner eller MP3-spelare kan du behålla plusjorden och koppla in ett isolerat cigguttag med plus i mitten.

Triumphägare i 23 år....och....

**BMW-ägare i 31 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Så kan man göra... ibland. Det kan mycket väl finnas mera än generatorn som är polaritetsberoende. Småmotorer har ofta permanentmagneter och snurrar baklänges, t.ex spolarmotor, fönsterhissar osv. V-torkare kan ibland se ut att fungera som tidigare även om elmotorn snurrar baklänges, men efter en tid har snäckväxeln förstörts. Vissa bränslepumpar, roterande eller membrantyp har permanentmagneter, andra inte osv. Givetvis är all elektronik polaritetsberoende, och även i gamla bilar kan man ha nån elektronisk pryl som man kanske förbisett, exempelvis inne i instrumentpaketet, vissa bränsle och tempmätare, varvräknare, tändsystem osv.

FP
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Lyckligtvis så är det i stort bara bilar med Lucas som är plusjordade och de flesta av dem har inga större elektriska finesser som är polaritetsberoende.

Minusjord kom i slutet av sexitalet och innan dess så var lyxtillbehör som spolarpump en manuell pump med handkraft:) Vissa MG från den tiden har inte ens manuella fönsterhissar utan lösa plaststycken. Så elhissar var inte att tänka på. Torkarmotorererna fungerar lika bra polaritesvända med den enkla bastanta konstruktionen de har.

Och mycket mer finns inte på "billiga" engelska bilar som Triumph och MG. Men givetvis måste man tänka igenom samtliga elektriska saker som finns på bilen innan men genomför en sådan ändring.

**BMW-ägare i 31 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Sant. Jag har inte skruvat i just dessa modeller men hade själv en (minusjordad) engelsk Ford under några år, samma bilmodell, nåt år äldre, fanns även plusjordad, och där fanns allt en del prylar i dessa som inte kunde jobba med fel polaritet. Men det finns säkert "billiga" bilar som inte hade problemen och där man kunde byta som du beskriver.
Lucas i all ära, men allt var inte mörker faktiskt. Man hade (vid tiden) i vissa delar betydligt fräschare elsystem och belysning inte minst, jämfört med tyska kusinerna som höll fast vid 6-voltssystem betydligt längre, med alla problem som detta förde med sig.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.