AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.714

316 e36 tappar en cylinder och ryker mycket. Topplockspackningen?

OlleA
Jag har en Bmw 316 e36 -98, alltså med m43 motorn som har börjat gå väldigt dåligt, speciellt på tomgången då den går ojämnt. Motorn gick varm för någon vecka sedan på grund av dålig vattenpump och antagligen luft i systemet. Vattenpumpen byttes och jag har försökt att lufta kylsystemet så gott jag har kunnat. Tändstiften bytte jag igår och de som satt i såg ganska friska ut med tanke på åldern.

Vid start låter det som att den inte går på alla cylindrar, låter lite som en gammal fiskebåt med tännkulemotor. Det kommer också väldigt mycket vit rök ur avgasröret. Vid högre varv går motorn bättre, iaf på alla cylindrar vad jag tycker det verkar som men ibland hackar det till i motorn vilket jag antar är misständning. Den verkar också dra kylarvätska om det inte är så att jag har luftat dåligt så att luftfickorna fylls igen med vätska. Har fått fyllt på 6-7 liter ungefär sedan vattenpumpsbytet. Oljan ser i sig fin ut med igår när jag kollade var det något vitgult klägg/skum en bit upp på stickan, ovanför oljenivån. Vad jag kan se är det ingen olja i kylarvätskan.

Har en teori att det kan vara topplockspackningen som är dålig eftersom den gick varm men har också läst lite här om liknande symptom där det också kommer upp förslag om att insugsmembranet kan vara dåligt (har själv ingen aning om vad det är för nått). Är det någon som tror sig veta vad det kan vara?

Tacksam för svar
ce
29
cetex
325i -00
Hej!
Jobbigt läge detta, men jag skulle tro att din topplockspackning har gått, om du nu inte tappade ut all kylarvätska när du bytte vattenpump. En del borde ha legat kvar i kylaren t.ex.
Vitt klegg innebär ju som bekant vatten i oljan, och eftersom den gick varm misstänker jag att topplockspackningen gett upp, och att toppen i vart fall behöver planas.

har du hyffsad mekvana och förstår vad det innebär att lyfta av en topp så behöver det inte bli så farligt dyrt. det går att göra själv om man har gott om tid (typ några timmar arbete per dag i en vecka första gången om de som ska planslipa toppen har tid direkt) ny topp-packning + bultar + ventilkåpspackning (sotsats + ev. topp-packning) = ~1500-2300kr? + planslip av topplocket om du demonterat alla detaljer på det i förväg = 700-1200kr, totalt ~3300kr, om du nu har verktygen som krävs. :)

Detta förutsätter ju dock att du har lite koll, eller viljan att lära dig en hel del om du inte gjort något liknande tidigare. haynes-boken + google kan mycket. :)
ce
29
cetex
325i -00
Glömde förtydliga, om du fyllt på så pass mycket kylarvätska utan att det tappats ur lika mycket, så är risken väldigt stor att toppen/packningen gått. Speciellt eftersom oljan innehåller vatten.

OlleA
Ja de va ju typiskt då. Jag tänkte försöka själv först iaf, är ju en ganska gammal bil så det känns lite dumt att kosta på den så mycket utan att försöka. Vem kan plana toppen, är de bilverkstan eller är de nått annat ställe som kan tänkas gör det? Har kollat runt lite på google för att hitta nån guide på hur man gör det men utan att lyckas. Har heynes boken men skulle gärna ha lite mer bilder.
OlleA
Ja ska passa på att fråga en till sak, försvåras topplockspackningsbytet något av att bilen kan köras/körs på biogas?

ce
29
cetex
325i -00
någon motorrenoveringsfirma har nog koll på planing av toppen, se: Länk
jag tror de har ett formulär där du kan fylla i din fråga så mailas de till alla motorrenoveringsfirmor som är medlem.
Det bästa är ju att vara ärlig och fråga en sån firma vad de tar för planslip och vad de tar om du skickar hela topplocket till dom. Det kan ju hända att de är billigare än man tror. :D

De verktyg jag på rak arm kan komma på att du verkligen behöver är:
vettig hylsnyckelsats
Momentnyckel (c:a 15-30 eller om de var 40nm)
Vinkelgivare
hylsa som passar topplocksbultarna (typ inverterad torx har jag för mig)
Special-Tång som du klämmer ihop ventilerna med när du ska demontera dessa.
div skruvmejslar..

Sen behöver du någonstans där du kan ställa topplocket och arbeta hyffsat bekvämt i lugn och ro med demontering och återmontering av det, och där du kan hålla noggrann koll på vilken del som satt vart.

Det kommer nog kosta ~2500kr i verktyg också om du inte har momentnyckel och sånt..

Lycka till om du bestämmer dig för att göra det. :)
OlleA
Jag har börjat skruvat lite lätt nu. Upptäckte igår när jag höll på att olja hade tryckts ut vid tändstiftet på cylindern som går dåligt och därmed är stiftet väldigt oljigt. Kan det bli så på grund av dålig topplockspackning eller kan det vara något annat fel?

ce
29
cetex
325i -00
Hm.. Olja där uppe beror inte på dålig topplockspackning. Jag skulle tro att det är ventilkåpspackningen som tagit stryk där. Eller eventuellt att toppen spruckit och skjuter ut olja från en oljekanal. men mest troligt är väl att ventilkåpspackningen är dålig.

Och olja på ställen med elektronik.. Mja, vette fan. det kan väl ställa till bekymmer om det läcker in i elektroniken? :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.