|
|
|
|---|---|
|
På en 325i E36 , utan att byta ut en "massa" delar? Isåfall, hur? Hade tänkt ge motorn liiite mer soppa. Eller måste man mappa för att göra detta? Mvh Patrik 325i -92 | |
|
Om du byter ut bränsletrycks regulatern mot en fast med lite högre tryck eller mot en reglerbar bränsletrycks regulator. MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 |
|
|
Men tänk bara på att kolla avgas värdena och stiften när du håller på med bränsletrycket...så du inte kör med jätte fet blandning...så du får bensin i oljan mm för då tar motorn en hel del skada MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 |
|
|
Ok, en reglerbar vore inte fel då kanske...... Finns dom att köpa lite överallt eller? Det går inte att ge den mer soppa genom att ändra värden i luftmängdmätaren ? Kan man se på oljan ifall det kommer bensin i den? Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
Ja dom finns hos dom flesta som säljer trim delar. Du märker ganska så snabbt när du har bensin i olja, den blir som vatten...tunn som bara den. Jo, man kan ändra värdena i luftmängmätaren, men om man inte har pillat med dom innan och verkligen vet vad man gör, så är det inget jag rek. Man lär inte kvadda den, men problemet är att hitta rätt inställing, den är väldigt känslig av sig. MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 |
|
|
En annan sak jag missade, kolla upp om du har möjlighet att justera spridar tiderna på ditt motronic. Jag exp. en del själv med det just nu på min e28á med en del framgång MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 |
|
|
Ok, har inte pillat så mycket med insprut etc innan, bara mekaniska delar....... Hur ser jag om jag kan justera spridar tiderna. Det står väll knappast i Haynes ? Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
Beställ tid hos khöler racing för en mappnig! Han duktig! Kostar ca 6000 kr Vet inte om han har tid det är ju racing tider nu ju! har du INGET tid kort, så snacka inte!!!! |
|
|
jag har en ställbar bränsle trycsregulator en Weber från en alfaromeo 3L v6an! tror jag hittade den på skroten! har du INGET tid kort, så snacka inte!!!! |
|
|
Om man höjer bränsle trycket, får verkligen motorn mer soppa eller höjs bara trycket i systemet? Ställer styrboxen om sej och ger soppa i kortare intervaller om den märker att motorn får mer soppa? Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
höjer du trycket får motorn mera soppa hela tiden,på motronic systemen,vet ej på de absolut nyaste,men på de andra funkar lambda regleringen bara på tomgång,samt på konstant varvtal/belastning,alltså kan motorn reglera sig väldigt lite. på fullgas exvis går den på programmet,tändningen har ju ingen reglering förutom de nyaste med knacksensor,de andra går enbart på programeringen.vid "chipnig" brukar man ställa upp tändkurvan och ge motorn mer bränsle på del/fullast.men det optimala måste ju alltid vara att mappa om sin egen bil,inte att köpa ett chipp som är framtaget på "grannens" bil. torsk på v12 (nu med bilder på:Länk |
|
|
Oftas med köpe chips så utgår dom på en orginal bil! altså ingen trimm kam, trimma avgasystem! har du INGET tid kort, så snacka inte!!!! |
|
Paap Reeder |
Hej! Enligt min mening är det enklaste sättet att höja bränslemängden under kontrollerade förhållanden det att man klipper givareledningen till motortempgivaren och lägger in en 1000 ohm vridpot på ledningen. Jag har vredet sedan på mittkonsollen vid växelspaken. Under acc-fasen genom växlarna måste man sedan "hänga med med poten" om man vill få ut max. Vrider Du på poten känner Du i stolen var max dragläget ligger. Genom denna koppling lurar Du datorn att tro att motorn är kallare än vad den är och därför sprutar Motronicen in mera 98:a. Jag tror inte på en konstant höjning av trycket eftersom jag i min version måste justera ganska mycket för m h t vilket varv jag kigger på. Exvis tror jag du förlorar i dragkraft på >5000 v/m eftersom jag då är nere på noll med min pot. Kostnad för anläggningen = 50:-. MVH /// Paap Reeder |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.