AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
763

Trög 525 IX

PM
87
PMDman
750 1992
330XI 2001
M5 1990
Jag har nyss köpt en 525 IX 93 som jag bytt lite oljor och tändstift,luftfilter på.
19000mil,går snyggt utan skrammel eller missljud men är trög i början på låga varv och tvekar aningen vid hårdare gasning.
Inga felkoder finns att läsa.
Ägde en samma fast utan IX som jag upplevde som riktigt pigg.Kanske 4wd stjäl en del men tycker skillnade är för stor i"pigghet".
Finns det någon med tips,ideér?
/Håkan
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Kör du manuell eller automat?

4wd stjäl en del kraft men dessa bilar med manuell låda är till en del kompenserade genom annan utväxling med högre motorvarv. Bilar med automat är inte så pigga annat än på höga motorvarv pga "autobahn-utväxling".

Jag har ägt 525i touring man -95 samt 525ix sedan man -95, båda med Vanos. Jag upplevde samma som dig men tvärtom...

Min 2wd touring kändes inte så rapp och tvekade lite vid hårt gaspådrag. Om jag lyckades öka gaspådraget rätt i förhållande till motorvarvet så var den riktigt rapp men det var svårt att göra det rätt. Hittade aldrig något fel på den. Idag misstänker jag att den behövde en renovering av Vanosenheten, kanske nya tätningar från Beisan hade botat den.

Min nuvarande 525ix är rapp i alla lägen och är med på allt jag gör med gaspedalen. Utan att ha mätt prestanda så upplever jag dock att touringen var något kvickare när den gick som bäst.

Har du några andra problem med motorns egenskaper? Det kan finnas rätt många orsaker till att din ix inte går helt ok.

//Göran
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.