AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.015

Går ryckigt efter gaspådrag

fn
4
fnezzar
325i-93
Hej.
Min BMW 325i-93 går ibland ryckigt efter att bilen är plågad lite grann. Bilen går utmärkt om man ligger under 4000rpm hela tiden. Ibland vid t.ex omkörningar då jag gasat till mer än 4000rpm så går bilen ryckigt, den svarar inte riktigt på gasen. Detta blir mer uppenbart ju högre varvtal jag hade. Den brukar återhämta sig efter ett tag och gå normalt. Det händer aldrig under tiden jag gasar utan blir när jag släpper gasen. Vet någon vad detta kan bero på?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla stiften!

Mvh
fn
4
fnezzar
325i-93
Jag gjorde en klass 1-service för ett par månader sedan där stift, filter och olja byttes. Det blev dock ingen skillnad. Verkstaden hittade heller inget luftläkage som troddes vara orsaken från början.

Ett annat fenomen med ryckig gång är när det är riktigt kallt ute. Då får bilen taskig tomgång och svarar inte riktigt på gasen (vid ca -20). Det är dock lite svårt att testa när det är sommar :-)

Tacksam för alla tips jag få :-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara trasig Lambdasond.

Prova med att göra rent insprutningsmunstyckena.
Redlineoils insprutningsrengörare funkar bra, säljs hos bland annat Autoexperten, Bosch-bilelektronik-serviceverkstäderna och Toyota.
Annars kan man köra "snikvarianten" som också fungerar bra: 4-5dl lacknafta och EN kapsyl tvåtaktsolja vi full tank med 98 oktanig bensin. Det brukar göra underverk med ryckig gång.

Mvh
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
lambdasonderna kan det väl inte vara eller ?

dom används ju knappt vid höga hastigheter... då borde den rycka vid låga varv
bl
2.296
blixten
325i -88
Bränslefilter som behöver bytas kanske?
fn
4
fnezzar
325i-93
Tack för svaren. Det är i alla fall värt att prova en del tips.

Tacksam för alla svar jag kan få.
mvh
Pl
119
Placeboboy
320d GT -14
520d Touring -14
Har oxå hört att det kan vara lamdasonden...jag har provat insprutrengöring men den går lika kasst för det...
hur mår bakaxeln då?`min är lite sliten så den hackar lite efter gaspådrag...
fn
4
fnezzar
325i-93
Bakaxeln mår bara bra tack. Den har varit in för kontroll alldeles i början.
Det börjar bli ett dyrt fel när diverse verkstäder har tittat på problemet :-)
Si
765
Simon01
120dM -08
Har samma problem med min, ska serva den i veckan. Får se om det hjälper att byta bränslefilter för stiften var det inte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.