AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
6.768

Däck till z4:a 18 tums original fälgar...

ri
36
rickard_
z4 2.5si
Hej,

Detta blir ännu en däcktråd eftersom de andra känns gamla och för generella.

Jag har en z4:a på 18 tums fälgar med "mixade däck" således 225 40/255 35 där det nu sitter original bridgestone potenza RFT. Nu är bakdäcken i princip slut och jag börjar kika efter nya.

Jag har följt alla diskussioner på forumet om RFT vs. vanliga däck och det verkar ju helt klart som att vanliga däck är bättre. Problemet är bara att min (och bilens) favoritsysselsättning är att jaga små landsvägar med bra asfalt långt ute på landet sommarkvällar efter jobbet, alltså inte det läget man vill få en punktering. Nu är det ju inte speciellt vanligt men jag fick en rejäl punktering på en annan bil nyligen i 50 km/h som höll på att gå illa. Det är ju liksom så att man på något konstigt sätt tror att sannolikheten ökar för att få punktering bara för att man har fått det :)

Jag började kika på att köpa bridgestone original igen men dessa däck kostar 3500 styck för bakdäcken. Jag får i princip 4 nya däck av ett bra märke till samma summa som 2 originaldäck!
Eftersom jag ogärna vill köra med däck från olika tillverkare fram och bak lutar det åt att köpa 4 nya. Frågan är ju bara vad... det lutar kanske ändå åt vanliga däck och skippa RFT

Vad har ni för däck och är ni nöjda med dom?
Du och jag har onekligen samma hobby och jag kör både med och utan RFT, med på 3.0i och utan på Z4M. I din sits hade jag köpt vanliga däck och sedan adopterat lagningssatsen som följer med Z4M (eller motsvarande kit). Då kan du - med all rätt - fortsätta krama avlägsna tillika krokiga vägar med mer känsla än med RFT och om något händer så har du ändå en nödlösning som kan ta dig hem.

Jag kör Pirelli P Zero Nero som inte är RFT, är hyfsat nöjd men de känns mjuka eftersom de slitits påtagligt efter ~2000 mil. Osäker på om dessa finns i 18" då jag har en tum större och även bredare däck, 235 fram och 265 bak. Skall byta men vacklar mellan Dunlop SportMaxx och Michelin PS2, den verkar lite vassare sett till det jag läst.

RFT-däcken verkar dock vara tillverkade av bakelit eftersom de aldrig tar slut. Inte undra på när de är lika mjuka som granit, med komfort och vägkänsla därefter ;)
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Det värsta med RFT däcken är ju spårkänsligheten, och efter denna vintern lär ju inte vägarna vara mindre spåriga.
Jag förstår inte att någon kan köra Z4 med RFT däck.
Min bil var rent farlig med dom däcken, så därför kör jag nu på Michlin Pilot Sport.
Det är verkligen kanondäck, enligt min mening.

Hasse Z4
Min Z:a rullar på Toyo Proxes, helt perfekt!
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Jag är nöjd med mina Goodyear Eagle 225/40 ZR18 (fram) och 255/35 ZR18 (bak). De är har också ett estetiskt tilltalande mönster ;-)

Mvh /WGG

As
134
Aske
Z4 3,0 Roadster-03
Varför bredare bak? Jag har 19" hankook 225 runt om.ok, 10mm space bak+total sänkt 35 mm.se min sida. aske
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Därför att bakfälgarna är bredare original

-------
//Lövet
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Jag kör Goodyear Eagle F1 Assymetric i dimensionen 225/40/18 på min Z. Har även haft den tidigare varianten av Eagle F1 tidigare och det är väsentlig skillnad till den nyare versionens fördel.
ps
377
psike
M240i xDrive -19
På farsans blev det Bridgestone Potenza vid byte - och då till ICKE RFT. Var av någon anledning bara bakdäcken som BEHÖVDE bytas, men bytte runt om iaf.

Hann inte köra många km efter bytet i höstas, men skillnad blir det!

Mina bakdäck var visst nära nog slut dom med - och kommer ta smällen till våren och byta runtom på min etta - till 18" icke rft - sannolikt samma märke som sitter, vilket om jag inte minns fel, är just bridgestone, men lite klenare dimensioner i övrigt.

da
41
dalle z3
Z4 2,5 si 2006
Jag har kört ett par sesånger på Dunlop Sport Maxx i dimentionerna som du nämner 225/40/18 fram och 255/35/18 bak, och har varit mycket nöjd. Däcken har i och för sig varit monterade på en Z3:a, men som sagt, jag har varit mycket nöjd. Jag har köpt samma däck till den nyinköpta Z4:an men i en annan dimention (19")

//Dalle
ps
377
psike
M240i xDrive -19
Körde Sport Maxx på min E46, inget att klaga över utom möjligen att slitaget var något högt.

Inbillar jag mig om jag säger att för normal körning och kanske framförallt på en entausiastbil som en Z* kommer att klara sig väldigt bra med de allra flesta däckfabrikat, bara man undviker RFT?

Pe
51
Peggen
BMW M135i xDrive -15
Rickard_, kolla din PowerPost. Jag har skickat ett meddelande om förslag på begagnade original RFT-däck.
ri
36
rickard_
z4 2.5si
Tack för alla svar!

Gillar det här forumet... inget skitsnack och man får svar på sina frågor.

Jag har inte riktigt bestämt mig än kan jag säga... ev. blir det kanske original däck igen men vi får se! Bra att ha era åsikter om däck när jag ska välja.

Jag ska köpa både fälg och däck så snart vädret tillåter.

Finns det någon anledning att hålla sig till 225/40R18 och 255/35R18? Det vore onekligen praktiskt med identiska däck på alla fyra.

Det vanligaste förslaget från fälgtillverkare i .uk verkar vara 8.5x18, alltså 215x18 antar jag. Hur skulle detta påverka köregenskaperna?

Finns det några intervall för bredd och omkrets man måste hålla sig inom för att klara besiktningen? Något annat de tittar på? Offset? Fälgstorlek?
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
225/40-18 är ju standarddimension då 8 ". M-fälgarna är 8,5" breda bak då med dinension 255/35-18. Du kan lugnt välja 225/40 runt om inget du kommer att märka, ja föreslår du kör me 8" fälgar runt om. Detta blir då mera ekonomiskt. För att du ska klara besiktningen är det +-5%max avvikelse på rullomkrets som gäller. Här har du en bra tabell för detta:
Länk
Lycka till. Mvh Kent
Tack för det! :-)

Besiktningen bryr sig alltså inte alls om varken bredd eller offset? Det verkar som om det i alla fall i England är så att hjulen inte får sticka ut när man tittar uppifrån.

Varför mer ekonomiskt, är de bredare däcken dyrare?

Finns det någon tabell över bredd/offset för att få hjulen i linje med plåten? Den här killen har lyckats rätt bra, men jag har hittat olika besked på olika ställen:
Länk

Det är en 2003 Z4 3.0 det gäller, om det har någon betydelse.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.