|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har en 335i från 2007 som dessvärre lider av wg rattle, så här på vintern värre än vanligt. Vill därför ha det åtgärdat, men 40-50k känns obehagligt dyrt för att fixa något som enligt verkstaden "inte påverkar effekten". Undrar därför om någon här på forumet vet om man kan få det här åtgärdat på motorgaranti eller försäkring? Iom. att bilen är från 2007 så har tyvärr nybilsgarantin gått ut vid det här laget. Tacksam för svar /Fredrik | |
|
Låt det vara i fred. Det är bättre än turbo lag. Inget farligt. Du har maskinskada till 8000 mil, om du inte kört längre vill säga. Hör med försäkrngsbolaget kanske de ställer upp. |
|
Cartéen |
Hade WG rattlet även på min bil. Lämnade in den på BMW Danderyd i Stockholm. dom konstaterade felet och tog kontakt med mitt försäkringsbolag som tog det på motorförsäkringen. Självrisk på 2000:- samt turbos bytta. Kan starkt rekomendera BMW Danderyd som var mycket hjälpsamma! |
|
Otroligt dåligt att BMW inte tar sitt ansvar av WG-Rattle. Det kommer drabba alla 335 ägare fram tills de fixade felet. Det är så tydligt ett produktionsfel. Finns det någon som lyckats plöja 10.000 Mil på mätaren utan WG-Rattel? på Årsmodell 2006-2007? Och kanske några bilar från 2008? När löste dem problemet? Jag fick ju bytt båda mina turbos på 335:an av BMW. Och detta var vid 2008 / 6500 mil, När jag sålde bilden så hade det börjat lite smått igen vid 2010 / 12 000 mil. MVh Kristian |
|
| Hej, man blir lite orolig när man läser sådant här. Tycker dock att jag inte hör några oljud från min motor (07a 5500mil). Hörs ljudet mest när bilen är kall? Hörs ljudet mest underifrån som i filmen ifrån Youtube? | |
|
BMW ska ta allt matrial och försäkringsbolaget arbetet. Men i vissa fall så tar inte BMW något och försäkringsbolaget får stå för allt. 40-45 000 kr kostar det. Finns inget turbolagg på senaste mjukvarorna. Flesta FB har maskinskada till 10 000mil eller 8 år. Det påverkar ej bilens effekt om inte wg-armen fastnar vilket den kan göra. Nya wg-armarna är 8mm tjocka dem förra 6mm men finns massa folk som även fått wg rattle med dem nya aggregaten. |
|
|
Tack så mycket allihop för de minst sagt kvicka svaren, låter onekligen lovande. Får kontakta BMW & försäkringsbolaget i veckan då. Mats N: Min 07:a med 7k mil tickar på tomgång när den är kall, speciellt så här på vintern, men det du verkligen hör det på är när du sjunker i varv. Prova att släppa 2-2.5k rpm -> tomgång med dörren öppen. |
|
| BMW verkar försöka mörka detta fenomen. Då jag stod i kön för att boka min service frågar kunden före om de känner till att just 335or drabbas av ett tickande/rasslande ljud, då kunden förklarar att både hans egna och polarens lider av missljudet. Enligt serviceverkstan på BMW var det inget typfel eller något de tidigare hört talas om. | |
| Bara och säga till BMW att de finns en så kallad puma heter så i deras datasystem. | |
|
Min 2007:a har rullat 6000mil varav 1000mil trimmat och jag har aldrig haft nått rattle. Men jag har steptronic som jag nog till stor del kan tacka för det. |
|
| BMW danderyd fixade nyss mitt, min har gått 5200 mil och aldrig varit trimmad på något sätt. Maskinskadeförsäkringen täckte det. Man kan räkna med att alla 07:or och 08:or kommer att få det, så in med bilen på verkstaden innan försäkringen går ut vid 8 år/10.000 mil. Även jag är av uppfattningen att BMW borde ta alltihopa på goodwill, men de resonerar att det "bara" är ett missljud. | |
| alf_von_sil, de uppgraderade turbos 2009, kan vara så att de fixade ditt problem innan uppgraderingen var i effekt. | |
|
JockeX: Ja antagligen. Hoppas så många som möjligt får problemet före 10.000 mil. Så FB tar det. Sedan är frågan när försäkringsbolagen säger stopp. Då de tycker att detta är ett produktionsfel då så många bilar drabbas? Om inte annat så måste ju premien på dessa bilar bli skyhöga? |
|
|
Här på slutet har jag hört nått slags tickande ljud på tomgång, antar att det är samma som null beskriver. Vad beror det på och är det något man ska oroa sig över? Har en 07 som gått 5500. MVH Tomas |
|
|
Tickande på tomgång är helt noramlt för den motorn. Och är absout inget fel. Så oroa dig inte snorken. |
|
| Det låter ju bra, har inte haft några större problem med bilen men man blir ju orolig varje gång man är här inne och läser om alla problem folk har, kanske ska sluta hänga här och njuta av bilen istället :-) | |
| Tänkte bara följa upp på det här och avsluta tråden. Lämnade in den och fick allt löst på motorförsäkringen. 5kkr för ett par nya turboagg kan det ju vara värt, och nu spinner den som en katt igen :) | |
|
Grattis skönt att det löste sig. |
|
|
Bump. Är det fler som fått turbo:na bytta på försäkringsbolagens maskinskada? Skriv gärna och berätta. |
|
|
Så länge den inte gått för långt eller är trimmad så är det inga problem, en kompis fick turbobyte bekräftat över telefon av sitt FB när han sa att de började skramla. Jag har dock fortfarande aldrig haft nått rattle trots 9300mil varav över 4000mil med trim. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.