|
|
|
|---|---|
|
Kör en e39 -01 som gått ca 9000. Jag hör dova dunsar när jag kör över ojämnheter i lågfart upp till 40-50 km/h sen hörs det inte mer. Det kan vara ojämnheter som knappt ens syns eller över en vägbula ungefär samma ljudnivå hela tiden men det kan dunsa 2-3 ggr på ett par sekunder vid vissa ojämnheter. Dunsarna hörs knappt har mycket lågfrekvens ljudmässigt men det är störande ändå. Någon som har något tips ? | |
|
Prova specificera mer, hörs det kontinuerligt fram till 40-50? Varifrån (tror du) kommer det - framvagn/bakvagn? Låter det också vid start från 0 - dvs precis när du accelerar iväg? Om du gör några snabba rattutslag höger-vänster vid lägre fart - hörs det då? |
|
|
Tack för ditt svar , ska försöka beskriva problemet bättre. Jag tror ljudet kommer från framvagn. Vid fullt ratt utslag hörs inget oljud. Det är inte kontinuerligt utan beror enbart på väg ojämnheter. Ljudet kommer inte när man står still. Det låter som att något glappar och slår i mot något vid ojämnheter men det är inte klonk eller metall mot metall oljud eller skrapljud. Svårt som fan att förklara ljudet ska försöka spela in det o posta. |
|
| Ett vanligt problem från E39ans framvagn som kommer smygandes är stagen till krängningshämarna - prova att göra snabba rattutslag höger-vänster-höger i låg fart så att bilen svajar, alternativt att vrida framhjulen så du kommer in bakom med handen och rycka i dem. | |
| Kan även vara kulleden i någon av bärarmarna.. | |
|
Som sagt, ingen vinterbil samt en fjädring som inte klarar taskigt väglag med håligheter....... Men funkar desto bättre på jämt väglag :-) |
|
|
Jag håller med falsterbo där, det du beskriver låter som det jag hade och det var detalj nr 6. Det byter du lätt själv, tom utan att ta bort framhjulet. Du kommer åt den genom att vrida ut hjulet fullt... En gång BMW - alltid BMW |
|
|
Sportfjädring med nivåmat är ingen hit på det uruselt underhållna svenska vägnätet !! Åtminstone inte i Göteborgs området. Vart går de 100 miljarder kronorna som vi bilister betalar in i skatter varje år???????? En gång BMW - alltid BMW |
|
|
Ljudet kom från en först glappande sedan helt av vänster fram krängningshämmar stag. Tidigare vibrationer jag haft i ratten har nu även nästan helt gått bort. Bilen känns som helt ny nu efter byte av krängningshämmarstaget, synd bara att jag inte såg det förrän det var dags för byte av däck och staget helt lossnat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.