AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.738

Audi A4 cabriolet - erfarenheter?

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Min fru är intresserad av att köpa en A4 cabriolet, årsmodell 2003/2004. Vi har aldrig tidigare haft en cab, men jag har en positiv inställning till Audi i allmänhet. Men är det någon som har erfarenheter av A4-cabben? Något särskilt att tänka på? En tidigare kollega hade problem med "driftstörningar" på motorn (motorn till cabben alltså) och rekommenderade att man testade cabben noggrannt och även ringde till verkstaden för att kontrollera om det var några tidigare problem med just cabrioleten. Suffletten stannade halvvägs osv.

Några andra synpunkter?
Min granne har en 3.0 A4 cab 03 som han är riktigt nöjd med. Suffletten är väldigt solid, den klarar enligt honom tom maskintvätt utan att läcka in.

Enda klagomålet jag hört är bensinförbrukningen, Audi har frisserat sina officiella siffror rejält. Den ligger på ca 1.1L/mil blandat vilket är rejält mycket mer än ex motsvarande BMW 325/330.

Sen är kamremsbyte otroligt dyrt på sexorna, det skall höras kring 13000mil. Kan kosta ca 10-15kkr på auktoriserad VAG. Detta vet jag gäller 2.4, men jag har för mig att detta också gäller 3.0.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Aha, noterat! Stort tack för det tipset. Bilarna vi tittar på ligger precis i det intervallet, så det gäller alltså att följa om remmen är bytt. För övrigt så har jag också hört att suffletten ska vara riktigt bra och att den därmed fungerar bra som vinterbil också.

Bensinförbrukningen är förstås störande, men ingen katastrof. Man tack i alla fall för det rådet också. Om det blir en fyra eller sexa vet vi dock inte.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jag hade valt 1,8T, den är en hel del billigare att äga och går bortsett från gångkultur minst lika bra som V6:orna. Vid kamremsbyte gör man bäst i att lämna in hos en mindre verkstad istället för Audi, det kostar ca. hälften.

MVH Christofer
Hejsan!

Jag har faktiskt en A4 Cab årsmodell 2003 som vi nu haft i 3 år och varit mycket nöjda med.

Den hade endast 1200 mil på mätaren då vi köpte den och är andra brukaren av bilen, och som inte är import.

Nu har den gått 4700 mil och är till salu om det har intresse...

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Leta upp en 3.0. Halva nöjet med en cab är ljudupplevelsen och 3.0an är klart trevligare än både 2.4 och framförallt 1.8t. Det krävs många mil innan bränsleförbrukningen blir en märkbar faktor.

-------
//Lövet
Helt klart ska det vara en V6:a i en sådan bil, det är mer än halva nöjet även om jag bara har erfarenhet av 2,4:n som jag har i min

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Vi har faktiskt hittat en 2,4 som ska provköras så snart det är lite torrare på vägarna.
Du är välkommen att få ta en provtur i min bil oxå, som du skriver blir det troligt bäst när det inte är lika mycket snö

1. 3.0
2. 1.8T
3. 2.4
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.