|
|
|
|---|---|
|
Efter alla BMW bilar på raken fick jag för mig att även placera en Jaguar i garaget. Efter någon månad som ägare till en X350 XJ8 4,2 Executive och dryga 200 mil bakom mig tänkte jag spontant sammanfatta lite tankar och jämförelser mot lite BMW känsla. * Utseende: Vacker som en morgonrådnad med linjer som slår många BMW vagnar. * Bränsleekonomi var inget som var på agendan när den här bilen konstruerades. BMW leder med hästlängder. * Stereon är något av det bästa jag hört. Värsta premiumsound systemet med Alpine högtalare sitter i min vagn och ljudet är sagolikt. Slår alla BMW system jag lyssnat på med hästlängder. * Bi-Xenonljus finns på min vagn. Låter bra och presterar nada jämfört med BMW. *Sittkomfort, har bästa sortens stolar i min vagn som motsvarar BMW:s komfortstolar. Och de är sagolikt sköna att sitta i. Känns som jämt lopp på den här fronten. * Förarergonomi och inredning. Jaguaren är otroligt vacker med en halv skog valnötsträd utplacerat vilket också en del knappar är på massa ologiska platser. Detaljkvaliteten på vissa inredningsdetaljer är sagolikt bra men en del andra detaljer verkar komma från skrotade FORD Focus bilar. * Köregenskaper. Hjälpsystemen jobbar på bra för att brotta ner kraften i marken men det verkar som man bestämt sig för att först ska ägaren testas om det blir bruna spår i kalsongerna och därefter räddar man upp situationen. Lite halvt inkonsekvent uppförande jämfört med BMW:s system som uppför sig mycket mer konsekvent. Växellådan är klart hårdare i karaktären och växlar inte med samma finess som hos en BMW. Jaguaren har också en massa finesser i form av fjädring, ljus, defrosterlägen mm mm som fungerar med automatik utan möjlighet att stänga av automatiken och bestämma själv. fungerar väl rätt OK i teorin och ibland i praktiken men jag föredrar nog BMW:s alternativ att kunna bestämma själv för att få ett konsekvent uppträdande på bilen. * Körglädje. Det är en Dr Jekyll och MR Hyde det här. En glidare som emellanåt ryter enormt och drar iväg nått sanslöst. Och körglädje finns det men det är av den lugnare sorten och det är just som glidarebil man ler störst åt den. Kommer det fortsatt stå en Jaguar i garaget om några månader då ? Jo det gör det nog åtminstone till i höst,,,om inte rätt BMW 550 dyker upp vill säga. För hur vacker och egentligen fantastisk som den här Jaguaren är så rår den inte på en BMW vad det gäller helhetsintryck. Tur att det står en sådan i garaget också :-) | |
| Spännande! Hur är ljudnivån vid motorvägskörning? | |
|
Ljudnivån är i det närmaste obefintlig. Ca 1800-1900 i varvtal vid 110-120 km/h och strax över 2000 om du ökar lite till. Det är ett originalsystem på bilen och då hör du inget motorljud, vindbrus i princip obefintligt och vägljudet är knappt hörbart. Stampa däremot till på gaspedalen och växla ner så morrar V8:an duktigt. Har för tillfället Pirelli Sottozero Winter 255/40 19 på bilen men har även kört den med P6000 235/55 18 och det var tyst även då. Vintersulorna ska för övrigt bytas till Nokian Hakkapeliitta R då jag helt enkelt inte orkar med skiten längre. Sämre vinterdäck har jag aldrig varit med om. Har testat en lika dan vagn med Nokian däcken och det går inte att jämföra körupplevelsen samma vecka. Pirelli däcken kräver konstant närvaro bakom ratten och minsta misstag straffar föraren hårt och direkt. |
|
|
Kul att du vågade prova annat märke men BMW är ju just BMW:) Nokian(Nordman) RSi/ Nokia Hakka R är helt underbart att åka på kan jag intyga eter ett par vintrar med dom. Mvh Asken |
|
|
Provar då och då andra märken men precis son du säger och som en av BMW-handlarna i södra Sverige sa. BMW har det där lilla extra och helheten gör känslan. Jag är helt enkelt en BMW-tok :-) Har i stort sett bara kört Nokian däck tidigare framförallt på lita större vagnar. Både E38:an och X5:an hade det. Dom gör mycket bra däck som framförallt är konsekventa i beteendet vilket också visar sig i testerna. De här Pirelli sulorna är ju egentligen för sydligare delar av Europa men de satt på ett par original Jaguarfälgar som var det primära inköpet och jag trodde att de skulle kunna funka hjälpligt 1 säsong vilket jag nu inser var feltänkt. Greppet i snö är nästan obefintligt och greppet vid is och frosthalka lämpar sig inte i tryck. |
|
| Sail: Jag har lite dålig koll på XJ men är bilen du köpt av den senaste looken eller är det en av de sista med den klassiska old-school utseendet? | |
| Wiki Länk | |
| Men den är alltså tystare än en ny 5-serie? :) | |
|
Elk: F10 har jag inte jämfört med men den är markant tystare än min E60, E38, E53 som jag haft i min ägo. Även mot E65 upplever jag den rätt tyst men det kan även bero på däckval på vagnarna. Kristoffer: Precis som länken visar det är sista "old school classic ". Den nya XJ och XF för den delen gillar jag inte designen på. Då är F10 och F01 mycket mer harmoniska i mina ögon. |
|
| Sail: helt enig! Grattis till en riktigt skön bil, kikade lite på dieselalternativet men skatten på XJ avskräckte mig. Och så skall så klart en XJ gå på bensin och inget annat :-) | |
|
Kristoffer: Dryga 6000:- med lite växelpengar tillbaka gör ca 3.700 mer i skatt per år. Och dryga 4-5 öres skillnad i priset just nu som privatperson. Visserligen drar 2,7 l diesel sexan mindre så det får köras rätt bra för att få ihop de pengarna. Men det är en fin motor. Men jag måste nog på stå att just V8 grejen är det som gör bilen för mig till stor del. Och med de milen jag kör den hör vagnen per år så kan man ta bränsle smällen. |
|
|
En liten edit på punkten Köregenskaper. Sedan jag skrev detta har jag bytt ut Pirelli friktionsdäcken med dimension 255/40 19 mot Nokian WRG2 i dimension 235/55 18. Har testat det här däcket tidigare på E38:an och var då mycket nöjd. Karaktären är mycket mindre nervös nu, klart bättre grepp i alla testade väglag, bra ljudnivå och riktigt bra kursstabilitet. |
|
| Grattis till bilen! Kul att läsa om dina intryck. Jag ägde en XJ8 i fyra år, alltså modellen som fanns innan din. Ännu vackrare på utsidan, men oändligt opraktisk med sina minimala innerutrymmen för biltypen. Köregenskaperna var underhållande om än inte lika krispiga som hos BMW. Inget för racerbanan. Bäst var ändå motorn, 363 kompressorhästar och totalt vansinne med en helt häpnadsväckande bensintörst. Men det brydde man sig inte om. Provkör inte XJR, du fastnar direkt. | |
|
Apropå Jaguar. Polaren har en Daimler som han köpte i Saudiarabien för 21 år sen. Den var några månader gammal när han köpte den för att ta hem och göra affär på. Av nån anledning har han den kvar fortfarande. Det enda han bytt på den är stötdämpare och däck, förutom olja och filter då. Otroligt välbyggd bil. Går aldrig sönder. Det är ju samma kaross som Jaguar XJ40, vilket är bland dom snyggaste bilar jag vet. |
|
| Peter_55: Då har han haft tur eller så har vi haft ett måndagsexemplar, har en 87a eller 88a och vi har renoverat toppen 3 ggr sedan 1992 :) (13000 mil nu) Men förutom det har vi bara bytt en servoslang, däck och bromsar. Allt annat fungerar perfekt. | |
| Peter_55: En XJ40 som aldrig går sönder måste vara ett misstag hos tillverkaren. Troligen har alla ansvariga avskedats. | |
|
:-) En Jaguar går aldrig sönder. Den har bara tillfällig brist i funktion som i 48% av fallen lagas genom att man startar om bilen. Men man kan lugnt konstatera att en Jaguar inte är något för den som är van vid japanska bilar. De käver helt enkelt lite omvård med regelbundna mellanrum samt koll på oljenivå mm. Men det är charmiga saker. |
|
| Jag har haft fyra XJ40, -92, -93, -94, -94. Alla har fungerat extremt bra, något enstaka småfel möjligen men aldrig driftsproblem eller dyra reparationer. Alla har varit sexor. | |
|
Smittan blev svår avseende Jaguarer i garaget. Efter mycket funderande och val inför anskaffandet av lite större coupe föll BMW:s 6 serie ur bilden och det blir en XKR i garaget också. |
|
| Sail: Spännande att läsa om intrycken av XJ8. Jag har haft förmånen att köra både XJR, XKR och S-type R samt även XJ8 vid ett flertal tillfällen. Älskar motorerna/karaktären i dessa bilar men tyvärr är min erfarenhet av kvaliteten inte den bästa...oslagbara glidare, komfort och "engelsk" klubbkänsla invändigt :-) | |
| Mycket intressant läsning! är själv mycket sugen på en Jaguar antingen XJR eller en i så fall nyare XKR. -07 kom den väl, hur är dina intryck av xkr:en? har du en cab eller coupé? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.