|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har funderat på att köpa till en trimbox till min 118d -10. Men vill veta först vad det egentligen innebär. Om jag köper blir det från tillverkaren diesel kraft. Dom verkar stora på området. Har två frågor kring trimboxar. När man läser om olika tillverkare av diesel trimboxar och deras produkter, verkar allt guld o gröna skogar. Dom ger mer kraft, förbrukar mindre bränsle, slipper krångla med att sätta in ett chip, endel hävdar att man gör miljön en tjänst osv. Men det måste finnas nackdelar och risker. Därför frågar jag! Någon som har erfarenhet av trimboxar? Som kan ge lite info. Inte bara negativ info. Men mer objektiv än dom som säljer produkten. Vilka risker finns? Viktigast av allt kanske, Riskerar man förlora nybilsgarantin? Min 118d är miljöbils klassad och är därför skattefri i 4 år till, riskerar man förlora det? Hur funkar det vid besiktning? Det framförallt possitiva jag är ute efter med diesel trimboxen är att man får en piggare bil på lite lägre varvtal. Har pratat med några som har äldre diesel bilar. Dom hade mycket possitivt att säga om sina boxar men hade inga bra svar på mina frågor. Hoppas på svar från några som vet. | |
|
Välkommen till forumet, En sökning på diesel och trim ger dig förmodligen flera dagars läsning. // Mvh Andreas |
|
|
Garantin förverkar du helt säkert, troligtvis enbart motorgarantin men räkna med att återförsäljaren kommer bråka med dig oavsett vad som går sönder. Jag har hört representanter från många olika märken svamla om de konstigaste sambanden för att slippa undan garantijobb. Sedan finns det säkert de återförsäljare som blundar för att bilen är trimmad med, så länge det inte är drivlinan som skall lagas på garanti. Miljöbilsklassificeringen riskerar du inte i praktiken, din bil är registrerad som miljöbil. Som du säkert vet är det olagligt att trimma din bil utan att registreringsbesiktiga den med den nya effekten, vilket är i princip omöjligt att få godkänt. Men i teorin; vid en registreringsbesiktning behöver du ett utsläppsintyg, hamnar utsläppet över 120g/km är det ingen miljöbil längre. Och här kommer vi till en annan nackdel med trim: Det är olagligt och du riskerar ombesiktning vid både vanlig kontrollbesiktning och vid tex. en flygande besiktning. Du riskerar även i teorin minskad eller utebliven ersättning från försäkringsbolaget vid en olycka, de tar varje chans att slippa betala de med. Kom dock ihåg att chansen är mycket liten att det upptäcks vid besiktning eller en olycka, men räkna med att återförsäljaren kan se det i datorn. Sedan är din bil anpassad för 143hp, visserligen sitter det samma motor i 120d med 177hp om jag minns rätt? Men det är skillnad mellan när Bmw höjer och anpassar en bil för en effekt och när en trimfirma "slarvar" upp effekten; Jag hade i alla fall räknat med ett högre slitage på drivlinan och dess komponenter (tex. turbon). Sedan kommer du troligen märka att det finns ägare som är lika optimistiska till trim som trimfirmorna och de kommer envist hävda att det inte finns några direkta nackdelar. Jag hade inte litat på dom, jag tycker det är självklart att en liten svensk firma inte kan skapa något som håller samma klass som en stor biltillverkare. Och framför allt inte till de flesta bilarna på marknaden, de har som du säkert sett trim till Bmw, Saab, Volvo, VW osv osv. Hade de testat sina produkter lika noga som tillverkarna hade produkterna varit svindyra. "snabbare, bättre och snålare" för en hög tusenlappar är en utopi; Hade det varit så enkelt och billigt hade Bmw byggt bilen så från början. :) //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
Jo jag tyckte med att jag borde hittat infon på forumet. Och förstår att nu är jag en del av problemet. Nämligen att det finns för många likvärdiga trådar hehe. Men jag fick helt enkelt inte riktigt svar i dom första 20 trådarna jag letade i. Framför allt gällande garantier osv. Tackar bjerser för hans svar. Gav mig mycket att tänka på där och är nog ytterst tveksam till en box efter det du skriver. Får göra som alla andra bil ägare. Drömma vidare om en snabbare bil i framtiden :-) |
|
|
Var så god, 123d är alldeles lagom om du känner för ett byte någon gång i framtiden. Inte miljöbilsklassad men snål och mycket kraftig. ;) //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
Bjerser gav ett ganska utförligt svar om det mesta men om du nu ändå ska trimma så rekomenderar jag iaf att uppgradera mjukvaran istället för box, med boxen får du lätt en rykande motor då den tillför mer bränsle, och en motor som går fet tror jag inte uppskattas av partikelfiltret som kommer sättas igen snabbare. Bjerser- 118d och 120d är inte riktigt samma motor skiljer bl.a. Insprutsystemet, och några saker till som jag inte kommer ihåg:p |
|
|
...annan turbo (art.nr. skiljer iaf), lite mer laddtryck (0,05bar), piezoinjektorer isf solenoid, 1800bar inspruttryck isf 1600, annan växellåda som tål mera vrid (ZF isf Getrag)... var de viktigaste skillnader mellen 120d och 118d om jag minns rätt. |
|
| Bra med folk som vet:) av nyfikenhet hur mycket laddar den orginal? | |
|
Onehp: Där ser man, då finns det troligtvis också en anledning till att man inte plockade ut mer än 143hp ur 118d. Om inget annat så kan man kanske gissa på att mer effekt påverkar den låga förbrukningen och livslängden negativt? //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
Jag kan iaf köra på samma förbrukning som tidigare men någon sänkt förbrukning tvivlar jag på då man tillför mer bränsle med box! (jag körde Åre-Sundsvall på 0,38l/mil med mappning) Det är klart det sliter mer på grejorna om man plockar ut 70hk mer än orginal men kör man med insidan av pallet tror jag man kommer rätt många mil. |
|
|
Här kan man läsa det mesta om våra 2l diesel motorer (kör google translate om ni inte läser franska ;-) ): Länk Man borde tänka för sig 2 ggr. och lite till innan man vill pilla för mycket med denna fina teknik... många trimmare förlitar sig på att inbyggd elektronik/sensorer skyddar motorn... |
|
| Bra hemsida! Fanns verkligen allt:) synd bara att den va på franska:/ | |
|
Information om varför Du inte bör använda trimbox/dieselbox! I en modern bil finns komplexa styrsystem som samarbetar med varandra för att allt ska fungera korrekt. En "dieselbox" manipulerar vissa signaler i syfte att antingen öka insprutningstiden och/eller höja bränsletrycket (det är det enda en dieselbox klarar av att göra). Detta sker helt utan att bilens övriga styrsystem får veta det. Det innebär att en dieselbox "lurar" bilens styrsystem och följden blir att en mängd värden och styrdata inte blir korrekta: - Färddatorn kommer att visa för låg bränsleförbrukning - Antisladdsystemet (ESP) störs pga felaktiga värden på vridmoment - Automatlådor får felaktiga värden på vridmoment - Momentsänkning vid växling (för komfort och hållbarhet) bibehålls ej - Regenerering (tömning) av partikelfilter sker ej optimalt - Beräkning av avgastemperatur störs - Beräkning av serviceintervall störs - Diagnossystemet störs |
|
| Fattar inte att folk inte fattar att vill man ha en starkare bil så köper en sådan från början! Köp 123d från början istf att försöka trimma upp sin 118 eller 120 till 123. Kunde valt 123d i st men valde nu 120d då den var ca 20000 plix billigare. Så jag får finna mej i det o skiter i alla lockande annnonser om höjd effekt mm. | |
| @Cab-Ingemar. Kruxet för mig är att jag har en 23d, men tycker inte det räcker, och större dieselmotor finns inte till den :) | |
| Jag får mer effekt än 120d original till en lägre skatte, försäkringskostnad! Samtidigt till ett lägre inköpspris, ca. 20000:- inklusive kostnaden för bluefin! Så tänker jag. Om man inte är miljonär så finns det annat att lägga pengarna på en bilen! | |
| man om man skiter i boxen och åker till exempelvis Vtech så skickar han väl in programvaran direkt i boxen istället för typ en KCR liknande sak som bara lurar systemet ... ?! | |
| MAPPA BILEN ISTÄLLET så slipper du igensotad PF, högt tryck i CR röret, slipper rykande avgasrör o framförallt slipper du INDIREKT trimning som manipulerar styrsignalen istället för att STYRA signalen direkt. | |
|
Men akta växellådan, det har jag lärt mig på detta forum. På min X1 23d är det en ZF låda som enligt ZF egna specar pallar för 400nm. Exakt det vrid som är i min kärra. På KCR anger man 460nm i vrid. Jag mailar dem och frågar hur de har tänkt sig med det och får till svar, jag citerar: Hej, Vi anser att det finns marginaler kvar, att lådan skulle klarar max 400Nm och bilen lämnar 400Nm std är lite väl nära marginalen. På vissa udda växellådsmodeller så som Multitronic (steglös låda) kan det vara så att de ligger nästan på gränsen, på övriga lådor så finns det alltid marginaler kvar. Så säger KCR. Seriöst eller inte. Vad säger ni? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.