AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
50.620

4WD bluffen! xDrive, Quattro, Symmetrisk AWD eller Haldex?

Sida 5 av 5
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
När röven väl klivit ur så vare bara o stå på gasen, återfick du fäste så vare bara o börja om. Men det fanns tillräckligt under huven så det gick att lösa. Men lite nervös kändes bilen när man aldrig riktigt visste hur den skulle bete sig. Tror den korta hjulbasen var en bidragande effekt oxå. Den var ivrig att räta ut sig.
Det är väl haldex gen 1 som sitter på den. Samma som på Audi tt t.ex. Det finns så att man kan byta ut nån styrning till den som gör att mer moment skickas direkt till bakaxeln. Men så mkt soppa som bilen drog så var det mer Lr mindre omöjligt att spara ihop de 8-7tusen som den modden kostar.

Men hur som helst är det den absolut roligaste bilen ja kört :)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Marin849: xDrive må driva 40/60 men är trots allt 4WD, drivning på framhjulen gör att dessa riskerar att tappa fästet och även en Bmw xDrive kan alltså gå rakt fram som andra 4WD.

Därmed inte sagt att de inte känns bakhjulsdrivna för det gör dem verkligen, men man kan stöta på understyrningstendensen ändå. :)

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Absolut, men man kan alltid provocera fram understyrning. Även med RWD.
Jag skulle vilja ha inkopplingsbar 30/70 eller så på E39an. 0/100 blir lite väl mycket bredställ och för lite fart när det är snorhalt om man gasar på när det svänger, särskilt i lägre hastigheter. Och en diff bak där man kan välja helt öppen, 25% eller helt låst.
Ma
66
Magnusa
530d Touring-02 535d Touring-07 *SÅLD*
MB C63 AMG Touring-08 (sorry)
Min gamla Cheva Blazer hade en liten gubbe som slog i och ur driften med slägga när man tryckte på knappen för 2 resp 4 wheel drive... Obefintlig komfort och rätt ful, MEN, vi var och gjorde ett vinterevent i Sälenfjällen för Svenska Good Year och skulle då lämna in däck på Vovocentret strax före Sälenbyn. Sagt och gjort, vi kommer dit med dagens första däcksleverans men det finns ingen personal i huset så vi åker runt lite och kikar, ser då en 3-4 XC90 som provkörs samt ett antal instruktörer vid en mindre "testbana" med lite backar och böjar som leder ner mot Dalälven på baksidan av huset. En av Volvobilarna står i ett ganska kraftigt motlut och en instruktör står och viftar instruktioner till en skräckslagen kvinna bakom ratten som verkar ha stora problem att få bilen därifrån, då det var halt och mycket snö givetvis. Det var rätt kul när vi kanade oss ner med en gammal Cheva, körde upp mitt i backen bredvid Volvon, hissade ner rutan och frågade instruktören om det var ok att lägga däcken uppe vid huset. Han tittade på bilen, på oss och nickade utan att säga ett ord. Vi tackade så mycket, la i lågväxeln och gasade på friskt uppför backen med ett stort leende på läpparna... Jag menar dock inte med mitt inlägg att Volvo XC90 är en dålig terrängbil, så elaka påhopp undanbedes tacksamt. En anekdot från det verkliga livet bara! Trevlig helg!

Dizzy69
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.