AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
50.785

4WD bluffen! xDrive, Quattro, Symmetrisk AWD eller Haldex?

Sida 4 av 5
16.574
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jag hittar ingen limited slip diff i vare sig artikeln eller faktarutan?

-------
//Lövet
st
3.468
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Saxat från TV: När hastighetsskillnader uppstår i silikonpaketet drar framhjulen med sig bakhjulen och momentet hamnar istället hos bakhjulen som har grepp.
Fördelarna är uppenbara: framhjulsdriften prioriteras alltid och bilen behåller i stort sett samma köregenskaper som den framhjulsdrivna.
Nackdelen är att den passiva fyrhjulsdriften inte är lika vass när det gäller ren framkomlighet.
Volvos system är snarlikt Volkswagens, förutom att Volvo använder sitt anti-spinnsystem i kombination med fyrhjulsdriften.

Länk

Citat från en broschyr på Volvo V70 AWD 1997 :
"Drivkraften fördelas också rätt inom varje hjulpar, vilket ytterligare underlättar starter på halt underlag och framkomligheten i låg fart (under 40 km/h).
Börjar ett av bakhjulen spinna kopplas den automatiska differentialspärren in så att båda driver.
Och TRACS, det elektroniska antispinnsystemet, fördelar automatiskt kraften mellan framhjulen, till det som har bäst fäste."

Enlig utrustningslistan är bilen utrustad med differentialspärr bak. Det tolkar iallafall jag som att bilen har nån form av lim-slip i bakaxeln.
Sven B
I artikeln benke länkar till står det
"Bristen på mekanisk överföring av kraften till bakhjulen kompenseras tydligen av den automatiska diffspärren mellan bakhjulen som bara jobbar i lågfartsområdet"
Det står även att
"Volvo har använt delar av bakaxeln från 960 i 850 AWD"

Samt här Länk står det att 960 hade diffspärr.

Satsar min hundring på att awdwiki har rätt. Vad för typ av LSD vet jag inte, men någon kan kanske länka till en sprängskiss på en bakaxel.
Mvh Sven
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
klipper från artikeln jag länkade till:

"Bristen på mekanisk överföring av kraften till bakhjulen kompenseras tydligen av den automatiska diffspärren mellan bakhjulen som bara jobbar i lågfartsområdet"

Bara läsa alla rader i artikeln så hittar ni :)

Precis som GE skriver, tracs reglerade framhjulen och diffen bakhjulen. Låter lite "4wd-plockepin" men man tog väl det som fans på hyllan, framdel från 850 och bakaxeln inkl diff från 960

//IS200-01, RX300-03 och framför allt: 323i e21!
16.574
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Enligt detta test så fanns det en limited slip diff på 855AWD men det togs bort i V70XC. Jag var av uppfattningen att systemet lyftes över rakt av från 855AWD med så verkar det alltså inte vara: Länk

-------
//Lövet
ma
7.451
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Djupt deprimerande att alla tillverkare envisas med att ta bort den riktiga diffbromsen.:/
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Jag håller fast vid min teori att LSD finns på bakaxeln PGA avsaknaden av ABS-funktion på bakhjulen! Nån som kan bekräfta? :)

// Erik
st
3.468
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Länk inlägg nummer 9 konfirmerar det du säger!

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Var det verkligen bättre förr? Utvecklingen går framåt vad gäller 4WD och de olika systemen.
Jag har kör en hel del med UR-quattron när den kom och då fick man ha tungan rätt i mun när det skulle gasas.
Det är väl endast på terräng fordon man behöver ha "riktig" diffbroms eller har jag fel?

//Stefan

Mina bilar:Länk
ma
7.451
marin849
Men att den har LSD bak och TRACS (via ABS fram) betyder ju inte att den saknar ABS-bromsfunktion bak!
Det vore väldigt märkligt. I en del väldigt tidiga ABS-system var det tom så att det bara var ABS bak (båda bakhjul på en krets).
Antagligen för att det är mindre kul att sitta där med låsta bakhjul vid panikbromsning = sladd.

Om den nu saknar ABS-bromsar bak måste de i princip ha konstruerat med extrem bromsreduderingsventil = i princip noll bromsverkan bak vid panikbroms. Låter inte som nån höjdare med tanke på bromssträckan. Är denna bil känd för långa bromssträckor på torr asfalt?
ma
7.451
marin849
Ja, eller när man skall ploga sig igenom 2-3dm snö! Då vill man ha riktig diffbroms (spärr ej nödvändig).
st
3.468
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Kan inte annat är hålla med och tillägga att det blir så mycket roligare då det bara är att gasa och styra iden djupa snön! Allt förutsatt att man har riktigt bra vinterdäck.

Jeepen har precis det du skriver om, LSD i både fram och bakaxeln.

ma
7.451
marin849
Länk
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
Har inte så mkt erfarenhet av 4wd förutom några månader med en R32a förra vintern. Gick som ett skott men var livsfarlig ibland när man skulle leka lite. Eftersom framhjulen var tvungen att tappa fäste först så tenderade den att vilja sticka rakt fram som en fwd ett antal ggr. Detta kontrolerades med en aggresiv dutt på gasen, gas släpp och sedan kliva på igen utan att tveka. Tror dock att r32an hade legat i lä i jämförelse med en v50 awd t5 AUTOMAT som jag åkte upp för en brant, riktigt brant skidbacke nu i vintras. Inte just nån sats det bara flöt på utan någon tvekan alls. Riktigt imponerande. Men Volvo är fortfarande lååångt ifrån nått jag sj skulle gå och köpa :)
ma
7.451
marin849
Har R32 Haldex? Detta problem uppstår inte med Xdrive eftersom den som standard driver 40/60.
16.574
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
R32 har en av de första generationerna av Haldex - dvs den kräver 1/6 varv spinn på framhjulen för att börja driva bak. Driver 5% på bakhjulen i normalfallet.

-------
//Lövet
ma
7.451
marin849
Låter helt kass vad gäller bilens beteenede, dvs den skiftar från default fwd till awd, till rwd, till fwd hela tiden och motverkar föraren. Ingen hit om man hade tänkt skg "aktiv körning". Men lär ju fungera utmärkt för att åka "upp för den där branta backen" etc.

Jag förstår lite varför en kollega hade en lång utläggning om passsiva/reaktiva 4wds system totala underlägsenhet om man vill köra fort och brett med full kontroll och förutsägbart beteende på hala vägar.
16.574
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
När det gäller Haldex så har det förekommit fel på en givare som gör att bilen inte fattar att framhjulspinner förrän väldigt sent. Sedan kopplas bakhjulen in med en jävla smäll.

Om det är så att bilen verkligen spinner med framhjulen längre än bråkdelen av en sekund - då ska fyrhjulsdriften kollas upp av verkstad.

Har själv haft en S40N T5 AWD med första generationens Haldex och jag känner inte alls igen mig i LseBeemers beskrivning. Man märkte knappt att den spann förrän bakhjulen kopplades in. Att köra med kontrollerade uppställ var aldrig något problem (förrän man driftade för brett och DSTC kopplades in)

-------
//Lövet
ma
7.451
marin849
Låter bra, men efter att framhjulen spunnit och bakhjulen kopplats in, hur länge förblir de inkopplade? Och hur mycket? Konstant eller "efter behov"?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.