|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
Martin E |
Men Andreas! XC är FÖRKORTNINGEN för Crosscountry, du kanske missade det? Jag skrev TIDIGA modellen av Crosscountry med VISKOKOPPLING. Hur svårt är det att fatta din bokstavsmupp. Sluta och förlöjliga dig Andreas, det blir så pinsamt när du inte fattar enkla förkortningar. Chris87 Varför ska jag acceptera andras åsikter som bygger på en tro om att Audi Quattro är snäppet bättre än andra liknande system. Anser du att jag förtalar när YT klippet visar att det saknas drive i bakhjulen. Kan du förklara det? Hur komiskt är det inte när Audi med sin reklam utger sig för att ge intryck av att ha försprång genom teknik och inger känsla av carving och åka uppför i hoppbackar. Samtidigt som någon länkar ett reklamklipp från Audi som säger...kolla va bra dom är... När den inte ens kan driva bakhjulsparet med 0 eller obefintlig friktion samtidigt som någon säger att Quattro är snäppet bättre. Förklara det Chris 87 Nej grabbar innan ni kastar skit på andra kan ni till och börja med ha lite självkritik och se vad ni själva orsakar. Jag är inte medlem i AP klubben för inbördes beundran och inte heller imponerad av hobby experterna här på AP. |
|
"På subaru hemsida står det att alla har permanent AWD med symmetrisk överföring där bakdiff vxllåda och motor är i en linje och symmetrin består i att diffarna på hö och vä sida är en spegelbild av varandra. Outb modellerna. 2,0D 50/50 (visko+melandiff) 2,5i 60/40 (Hydraulisk lamellkoppling) 3,6i 45/55 (Hydraulisk+mellandiff)" Symmetrin har fortfarande ingenting med hur många hjul som driver att göra. Det finns inga differ på höger resp vänster sida. Förstår jag detta rätt: Samtliga tre Outback modeller som nämns har endast en bromsad centerdifferential (visko/hydraulisk eller lamell) och har därmed öppna differentialer fram och bak och är alltså INTE ETT DUGG bättre än t.ex. xDrive vad gäller framdrivning på halt underlag, dvs antalet hjul som driver? |
|
|
Martin E: Eftersom att det är du som motsätter dig så är det upp till dig att förklara. Kom igen nu.. Vi väntar fortfarande... Du påstår "väldigt viktig egenskap att veta snarare än att tro!!!.". Roande är det när du själv inte uppfyller dina egna krav. Haha! Det är ingen som tvingar dig att skriva på detta forum. Du kanske borde ta dina diskussioner till ett annat forum som passar dig bättre så får vi i "klubben för inbördes beundran" fortsätta våra diskussioner. |
|
|
Nu är det ett rött kryss över Martin E..... mvh/ Anders |
|
| Det var på tiden. | |
|
Martin E V70XC och XC70 är olika bilar. Du har ingen aning om vad du pratar om. ------- //Lövet |
|
|
Ojoj, det röda krysset är borta..... mvh/ Anders |
|
|
V70XC såldes fram till 2003a, sedan bytte man fyrhulsdriftssystem och döpte om modellen till XC70. ------- //Lövet |
|
| På awdwiki står det att den ursprungliga 850 AWD (som också hade viskodiff i mitten) hade en limited slip rear differential! | |
|
Ja undrar om det stämmer verkligen? Sist jag läste om den fyrhjulsdriften på Volvos viskodrift så var det ABS-bromsarna som stod för diffunktionen via systemet TRACS. ------- //Lövet |
|
| Det är alltså bara på 850 AWD det står om limited slip, på alla andra står det TRACS. | |
|
Fyrhjulssystemet i 855 AWD och V70XC och V70N AWD är samma så det är därför jag blir tveksam till att just 855 AWD skulle haft diffbroms i bakaxeln. Faktum är att jag känner mig ganska säker på att den uppgiften måste vara felaktigt. Läs exempelvis detta test där fyrhjulsdriften beskrivs: Länk "Volvo använder sitt anti-spinn-system TRACS i kombination med fyrhjulsdriften, som begränsar (men långt ifrån helt förhindrar) hjulspinn vid start. Start på torr asfalt resulterar som mest i ett lätt spinnade fram innan TRACS-regleringen (via bromsarna) och bakhjulen tar upp momentet och sätter ner det i vägbanan." Inte ett ord om någon diffbroms ------- //Lövet |
|
| Motorjournalister är inte ofelbara :) hade verkligen 850 ABS bromsar på bakhjulen då? Det är ju faktiskt en riktigt gammal bil. Min gamla 945 -95 hade inte ABS-givare på bakhjulen. Kan ju vara en anledning till att LSD fanns som "antislir". Bara en gissning. | |
|
TRACS har alltid jobbat via ABS så det tror jag nog. 945 konstruerades i mitten av 80-talet så lite hade nog hänt på 10 år. ------- //Lövet |
|
|
Jaså?! Men vadå, så bakhjulen skulle vara låsta när man panikbromsade? Eller inte bromsa alls i princip. Låter ju väldigt märkligt. Kanske var så att det var tvåkanals ABS så att bakhjulens bromstryck släpptes samtidigt som framhjulen. |
|
| Kom på en sak... Har aldrig hört att volvo har haft lamelldiff. Dock nåt som kallas för slungdiff. Kan inte förklara funktionen, men jag hade det på min 945. Kan säkert lätt blandas ihop med lamelldito. Fungerade ganska bra som hjälp för start på snö och andra underlag med låg friktion. | |
| Det tar tid att skriva med mobilen :( men du har nog rätt Lövet. Skulle gärna vilja få bekräftat om huruvida det sitter LSD på 850 AWD dock. | |
|
Jag sätter 100 spänn på att det inte gör det. Awdwiki har sannolikt blandat ihop infon. ------- //Lövet |
|
|
Nya Audi RS5 och S4 har kronhjulsdiffrensial vilket låser fram och bakaxel. Med andra ord finns inte svagheten med torsendiffen kvar. Detta beskrivs i senaste AMS där Volvo kniper första platsen. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Länk Verkar vara rätt på awdwiki Hunkan kan du skänka till rädda barnen ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.