|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
| Martin E: Mycket möjligt att jag och resten av Subarufolket hade måndagsex med mkt motorstopp och brända kopplingar... Sitter du med lite motstånd så får du slira koppling.. (dock slapp jag bränd koppling, men det luktar inte vidare gott om man kör på dåligt underlag)... Men, för "vanlig" körning så funkar den kanon! Körde 2k mil med den innan den såldes.... | |
Martin E |
Constrictor Den legacy MY08 som du ägde hade en annan slutväxel så 1:an vart ovanligt hög. Brända kopplingar hänger nog ihop med det i komb tungt drag ekipage. Outback MY10 och framåt är slutväxeln klart lägre, har inte hört någon som havererat kopplingarna på dessa. Konstigt nog finns inte tillvalet Automat. Generellt verkar Subaru varit försiktiga med utvecklingen Xenon och Anti sladdsystem har inte funnits före MY07 och första dieseln kom inte förrän MY08. Inte konstigt att marknads andelen för märket har ökat från 0,35-1,5% senaste åren. |
Martin E |
Det är anmärkningsvärt att så få har något vettigt att komma med hur dom olika systemen fungerar utan det blir mest massa tjafs. Jag tolkar det som majoriteten kör omkring med bilar som med sk 4WD utan att veta hur och om dom fungerar. Det är bevisat att många system inkl Quattro inte fungerar i alla lägen. Detta kanske visar signifikansen av att ha en renodlad 4WD, mer bokstäver på bakluckan ger trygghet inte driften i sig. |
| Martin E: Tror mer att folk inte orkar bry sig om denna tråd. Det framgick ju redan i första inlägget att budskapet är att Subarus bilar är överlägsna alla andra och från din tidigare diskussioner så har du enligt dig alltid rätt och alla andra fel så vad är vitsen att argumentera med en sådan person? Det leder ju ingen vart. | |
|
Jag kan inte motstå att kommentera en sak. Subarus 4WD är inte ett dugg mer "renodlad" än något annat modernt system. Ett gammalt hederligt 4WD med tre diffspärrar, det är renodlad äkta 4WD det. :) Fast det är ju bara för terrängkörning. |
|
|
MartinE: Personligen skiter jag i hur systemet fungerar rent tekniskt. Jag vågar nog påstå att Audi har ett av marknadens bästa quattrosystem just nu och då tänker jag i första hand på toppmodellerna. Jag har både testat RS5an och S4an med sportdiffen och av vad jag har upplevt har bilarna en underbar vägkänsla. Självklart är inte bilarna skapta för terrängkörning, mer en sportig bakhjulsdriven karaktär. Mer BMW riktig. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Martin E: Om du börjar med att beskriva hur DITT 4wd fungerar i verkligheten, inte bara massa ovidkommande tyckande om andra system, så kommer du att få svar på samma nivå. | |
| Jag tror nog också när det väl kommer till 4x4 på icke-suvar då är nog Audis Quattro snäppet vassare än övriga. När det kommer till trängbilar då är nog , Land Rover/Range Rover, Mercedes G-klass, Nissan Patrol bland de bästa. | |
|
Grodan: Vad baserar du ditt "troende" på, har du egna erfarenheter, har du analyserat de olika systemen eller är det bara troende? |
|
|
Steaman: Alla de tre trängbilarna som jag nämnde har vunnit priser som bästa trängbilen med jämna mellanrum. Vinner de priser så ofta, måste de vara helt enkelt bättre än andra. :) |
|
|
Det är inte alla tester som korar vinnare baserat på bästa terrängbil baserat på terrängegenskaperna utan väger in all sköns lull lull! Du får gärna länka till dessa tester! Dessutom är ju så att många tester inte innehåller alla terrängbilar så testen blir ju inte rättvisande. Den bil jag saknar är LandCruiser som genom alla år ansetts som den bilen som har bäst terrängegenskaperna tillsammans med G-Wagen. Jag har själv haft 2 Discovery som ju är kompetent i terrängen men den hade ju inte riktigt bra 4WD förrän Disco-trean introducerades. Troligen har LR den bästa 4wd idag! |
|
|
Jag har i flera tidningar noterat att det är just dessa tre som oftast nämns som bästa trängbilar. Nu kan jag inte på rak arm komma ihåg alla tidningar som jag läst men via snabb googlande fick jag fram de här... Länk Länk Länk |
|
|
Men det är inga terrängtester! säger inget om terrängegenskaper som sagt. |
|
| Du säger själv...citat"Troligen har LR den bästa 4wd". Det är precis vad jag också skrev. Du tror, jag tror, då tror vi på samma sak! Move on. :) | |
|
Du medger allså! :) |
|
| Jag medger ingenting, det enda jag säger är att beserat på olika tidningars "tester" där nämnda fordon vunnit olika priser är Land Rover, Mercedes G-klass och Nissan Patrol de bästa trängbilarna. :) | |
Martin E |
Chris87 Självklart kan man komma om ett påstående som är fel precis som du gjorde om att kraftöverföringen på en Subaru sköts av en viskokoppling. Den sköts olika på olika modeller. På subaru hemsida står det att alla har permanent AWD med symmetrisk överföring där bakdiff vxllåda och motor är i en linje och symmetrin består i att diffarna på hö och vä sida är en spegelbild av varandra. Outb modellerna. 2,0D 50/50 (visko+melandiff) 2,5i 60/40 (Hydraulisk lamellkoppling) 3,6i 45/55 (Hydraulisk+mellandiff) Alltså en stor skillnad där Volvo tidiga XC70 hade enbart en viskokoppling som inte fungerade vidare bra. TV Länk ansåg i test att den gamla Outb (MY98-09) var bästa köp i konkurrans med flera premiumbilar som BMWxDrive , AUDI Tdi Quattro MB 4Matic och Saab Xwd. Sedan vet jag att många subbor rostar satan, bullrar mer, Sedan kan man komma med påstående tagna rakt ur luften som Grodan boll gör om att Audi`s icke Suvar har den bästa 4x4. Är det baserat på den sk "carving känslan" enl reklamen eller är dekalen snyggare, skiljer sig den sig mot Suvarna och vad baserar han detta på? Som vi ser är hans kunskaper lika dåliga som hans kunnande. Dvs många påståenden tagna ur luften i sedvanlig anda utan några bevis eller fakta överhuvudtaget. Jag är ute efter att försöka ta reda på hur saker fungerar och söker visshet och vill finna ett svar. Men tydligen verkar sakfrågan mindre intressant. Rek er som vill diskutera personfrågan att skaffa konto på familjeliv.se dä dom har djupsinniga frågor av personlig karaktär! |
Martin E |
Korrigerar mig, menar Outb MY08-09 |
|
Sluta skriv nu Martin, du gör dig bara till ett åtlöje. "Alltså en stor skillnad där Volvo tidiga XC70 hade enbart en viskokoppling som inte fungerade vidare bra." XC70 har ALDRIG haft viskokoppling. Däremot har V70 XC haft det. ------- //Lövet |
|
|
Martin E: Hur vore det om du började förklara något istället för att fråga andra? Om du inte tror på vad andra skriver vad är då vitsen med att ställa frågor? Du uppvisar ju samma okunskap som du anklagar alla andra för så jag tycker du ska lägga ner sådana förtal. Du klagar på Audis marknadsföring och sen köper du pressinformationen som står på Subarus hemsida. Hur komiskt är inte det? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.