AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
29.888

Råd vid köp av 325i e90

Sida 1 av 2
Hej,
har bestämt mig för att köpa en Bmw 325i e90 i maj/juni ngn gång!
Typ en årsmodell -06 el -07
Har aldrig ägt en Bmw tidigare...

Vad bör man tänka på att kolla ang denna bil?
Vanliga fel mm...

Är det ett bra köp när man förhoppningsvis hittat rätt bil?

Då jag bor i Göteborg letar jag helst bil där med omnejd.

Finns det ngn "hyfsat" seriös bilhandlare i Gbg???

Grymt tacksam för svar!

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Jag har aldrig ägt en 325 själv, men jag har läst en del här på forumet om dem. Du väljer med fördel en 325 med 3,0L motor, de ska vara snålare och gå mycket bättre än 2,5L motorerna. Men då hamnar du på -08or. Har du kollat på 330 06-07? De är inte vansinnigt mycket dyrare och oftast mer välutrustade. Lycka till!

// Erik
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag har haft en E90 325-06 och har en E91 325-06 idag. Underbara bilar.
Kort och gott Comfort pkt, advantege pkt och dynamic pkt är ett måste, sen om du får med M-pkt jaaaa...då är det som grädde på moset. :)

Ne
150
Nenne68
535DA Touring -16 MSport
320DA Sedan -19 Msport
Är riktigt nöjd med vår 325a från 2006. Riktigt bra bil som passerat 14000mil.
Det jag tycker är viktigt är sportstolar. Dom är avsevärt bättre än orginal.
Sedan gillar jag sportfjädring och M-sport paket, men det är ju mer en smaksak.
Modellen har fått lite kritik för spårkänslighet, särskilt kombinationen sportfjädring och runflat däck. Inget jag har märkt på vår dock.
Jag tror att det är det vanliga man ska kolla efter. Glapp i bussningar i bakvagnen samt glappande styr och spindelleder.
Heinz_Keller skriver att 3-litersmotorn är bättre och jag skulle naturligtvis gärna ha en sådan istället för vår 2,5a. Men då kanske utbudet minskar något. 325 från 2005 och framåt finns det ju gott om på begagnatmarknaden.
Lycka till
Tack för alla svar =)

Känns som att de flesta är grymt nöjda med sin Bmw!
Ska kolla in vad som ingår i de olika paketen med!

Min budget ligger runt 170-180k så är lite osäker vad jag kan få för det, vill gärna ha en svart el möjligtvis mörkgrå och inte över 10000 mil då jag tänkt behålla bilen ett tag...

Köpte min nuvarande bil på firma och det var tur, då det blev reparationer för säkert 30k första halvåret som garantin tog! Men det är ju en Saab!!

Så det blir ju lite svårt då jag får lite mer genom privatköp, men skulle det bli dyra reparationer så kan det va lite tryggt att köpa bilen på en seriös firma med 1år garanti!

Ingen som vet en bra firma i Göteborg som handahåller Bmw?

Kan tex denna 325 -05 vara ngt??

Länk

Ne
150
Nenne68
535DA Touring -16 MSport
320DA Sedan -19 Msport
Lite dyr för en 05a med så många mil.
Sedan saknas det sportstolar.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Den där på Marieberg Bil var ju ingen höjdare. Snikutrustad och dessutom för dyr. Min E90 med 13000 mil på mätaren men med sportstolar, läder, Bi-xenon etc sålde jag en bra bit under 170 i sommras. Länk
Ha ha, antog nästan det!
Den har varit till salu ganska länge nu, dom hade ett par -06 med mer utrustning
och mindre mil på mätaren som gick betydligt fortare!
Skumt att dom sätter ungefär samma pris oavsett utr el mil!!?

Roffa1
Rainmaker: Satsa åtminstone på storebror 330i annars finns det risk för att du blir grymt besviken. Den gamla 325:an med 2,5L motorn har ej mkt körglädje (acceleration) att erbjuda. Det är som att trampa foten i en koskit (den sjunker så sakteliga;-)
Tror att 0-100 tog hela 8 sekunder. (manuell låda) samt en 325iM-07.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Roffa1//

LOL, varför skulle han bli besviken? Kommer ihåg när gamla 325:or hade 170 eller 193 hk tyckte folk att de gick som f*n. Nu har E90 218 hk och helt plötsligt ingen körglädje? hehe

Många säger dessutom att E90 2,5 litern varvar ur mycket bättre än den 325:an med 3,0l.

0-100 på en 325 E90 är 7s medan 330 ligger på 6,3s, alltså inte så stor skilland. De pengarna som de skiljer mellan en 325 E90 och 330 E90 är inte värt att ödsla på en 330 då är det bättre att satsa på en 335 för att märka av skillnaderna. :)
Roffa1
Grodan: Och hur stor är skillnaden från 0-100 mellan 330i-335i ? Tror ej att TS lyckas med konststycket att få fram en begagnad 335:a för 180.000:-

Däremot är det fullt möjligt att få fram en E90 330i-06 för denna peng och då får han en betydligt roligare o piggare bil än 325:an.
Rainmaker: Vore jag dig skulle jag struntat i vad förståsigpåarna ovan säger, oavsett om du väljer 325 eller 330 så kan jag garantera dig att du blir supernöjd om du aldrig tidigare haft BMW.
Vore jag dig skulle jag hålla dörrarna öppna för båda alternativen men fokusera på att hitta en så välskött och väldokumenterad bil som möjligt, detta är viktigare om det står 325 eller 330 på bakluckan och den ena är 0,7s snabbare till 100km/h eller ej.

Vore det min första BMW skulle jag fokuserat på en svensksåld (enklast att kolla historik på) och som har minimum följande grundutrustning:

- Comfortpaket (ACC, CD-radio med AUX, backsensorer mm)
- farthållare
- Sportstolar (ingår i Dynamic paket)
- Xenonljus (ingår i Dynamic)

Men det som sagt mina 2 cents, och alla tycker vi olika :-)

Lycka till!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Roffa1:

Jag skulle hellre välja en välutrustad 325 för 160.000 än en snål-utrustad 330 för 180.000:-. :)

Men skillnaden mellan en 330 och 335 är inte bara 0-100, det är bl.a utseende på bilen. En 330 utan några emblem kan lika gärna vara en 325.

Det är dessutom lättare att sälja en 325 E90 än en 330 E90 då de flesta hoppar över 330 och väljer 335'an istället.

Vad han nu än skulle välja så får han körglädje. Efter några år kan han välja en fräsch välutrusad 335 om han vill ha "mer" kraft och snyggare look.
Roffa1
Citat Grodan: "Jag skulle hellre välja en välutrustad 325 för 160.000 än en snål-utrustad 330 för 180.000" slut citat.

Varför inte istället välja en nästan fullutrustad 330i de kostar ju ändå ungefär samma pengar ca 180.000:- dessutom är 330 betyligt mer attraktiv och eftertraktad när du en gång vill sälja den.
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Här har du Marin på forumets 325: Länk

20.000 billigare än den i Örebro och mer utrustning. Saknar dock xenon och sportstol men har å andra sidan läderklädsel.

Roffa: Visa mig gärna en seriös 330 för 180k. De jag hittar i den prisklassen är antingen utrustade som 'hej kom och hjälp', har gått 15.000mil+ eller är nyimporterade och säljs av personer som heter BMW.

-------
//Lövet
Hmm,
inte helt lätt detta...
Det kommer ju bli min första Bmw och min erfarenhet av märket sträcker sig till en provkörning av en 320 & då en 325 som jag inte upplevde som seg & tråkig direkt faktiskt!
Men jag körde ju dit i en ganska trött Saab ha ha
Känns som om man letar lite kan man hitta en 325 med comfort & dynamic under 10k mil för de pengarna jag är beredd att lägga..
Klart jag gärna köpt en splirrans ny m3 med all utrustning men, gränsen ligger runt 170-180k...

Grymt tack för att ni tar er tid att svara en "noob" på Bmw som mig!!!

Har redan lärt mig en del vad man borde kolla på! =)

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Rainmaker:

Andra måsten förutom de som redan nämnts är även klimat (inte vanlig ac)professional stereo (då kan du spela MP3-format CD) och multiratt anser jag.
Grodan: Dessa saker du nämner ingår i komfortpaketet vilket nära på alla svensksålda 325 har.

Roffa1: Varför skulle en 325 vara mer svårsåld än en 330? Har du statistik eller erfarenheter att sälja båda modellerna? Visst ger en 330 lite bättre prestanda men den kostar å andra sidan mer att försäkra. Kan skilja hundralappar för vissa men tusenlappar för andra. Jag vågar nog påstå att det kommer finnas kunder till både 325 och 330 om några år.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Kristoffer:

Jag skrev det i och med att det är hans första BMW så kanske lättare att förstå. :)

Men jag tror personligen att det är lättare att sälja en 325 än en 330 just på grund av ägande kostnaderna och att samtidigt det inte skiljer så mycket på bilarna effektmässigt. Däremot en 335 tror jag är byggt annorlundare än en 325/330.
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Vi kan ju styra upp de olika paketen något så att det blir tydligare. Jag tror att följande lista är korrekt:

---Comfort---
¤ Stereo professional (klarar mp3)
¤ 507 Parkeringsdistanskontroll, PDC, bak med grafisk visning på iDrive
¤ 521 Regnsensor
¤ 534 Klimatautomatik
¤ 544 Farthållare med bromsfunktion
¤ 431 Automatiskt avbländbar Innerbackspegel
¤ 4AE Justerbart armstöd fram
¤ 465 Fällbart ryggstöd bak med skidsäck och genomlastningslucka

---Advantage plus---
¤ 240 Läderklädd ratt
¤ 249 Multifunktion i ratten
¤ 302 Stöldlarm
¤ 2BH Lättmetallfälj Dubbeleker 156, 16” (standard 6cyl)
¤ Externa detaljer i karossens färg (standard 6cyl)
¤ Dimstrålkastare (inkl uppvärmning av yttre backspeglar och spolarmunst.)
¤ Takrails (e91)

---Dynamic---
¤ Lädersportratt
¤ Xenon
¤ m-sportchassi
¤ Sportstolar
¤ Belysningspaket (lyser under handtagen)
¤ Fälgar 17"
¤ Halvskinn?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.