|
|
|
|---|---|
|
Skall byta bensin filter på 530 i men kann inte finna den, ser ut att sitta i tanken men hittar inget där ?? Hjälp | |
| Vid vänster tröskel, typ vid förardören/rakt under sätet, under skyddsplasten. | |
|
Tack för svaret majtii ha det. |
|
|
Länk Perfekt instruktion :) v8rulezmore |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Behöver man alls byta bränslefilter på en e39:a? Vid vilken miltal isåfall? |
|
Tror man ska byta varannan Insp 2 alltså vid ca 24 000mil. Lätt att byta filtret men det kostar en slant ca 7-800kr). Är någon typ av tryckreglering inbyggt i filtret. Jag köpte ett Insp 2 kit från tyskland med stift, och alla filter etc för en bra bit under halva priset mot vad grejerna skulle kosta i Sverige OO=00=OO |
|
|
Böt just bränslefilter (också från tyskland långt under halva priset, med alla filter samt tändstift via EBAY). Det gamla filtret måste varit original, daterat 2000-10-01. Jävligt skumt att de har 4 st vanliga slangklämmor, sedan 2 st som är engångs, fick byta dessa och 3 nya slangstumpar 8mm diameter med längder 6 cm framåt motorn, resp 2x6,5 cm bakåt mot tanken. Glöm inte dra ut säkring 22 (Bränslepump, Kraftstoffpumpe) och kör motorn tills den slutligen dör. När jag kapade främre slang försiktigt så var det fortfarande rätt bra tryck, var beredd på bensindusch och en behållare att fånga upp bensinen med, ca 3 dl. Skar isär filteret, väldigt svart där, så det är nog nyttigt med nytt filter efter 18700 mil. På med nya slangstumpar och 6 st slangklämmor. Glöm inte vara lite extra försiktig med den fjärde smala slangen som inte har slangklämma. Den var fortfarande i bra skick och gick att återanvända. Starta inte motorn när allt är klart, utan slå av och på tändningen några gånger så att du hör att pumpen pumpar upp bensin och att det byggs upp tryck igen från bränslepumpen, sen startade min direkt, hostade lite och gick sedan bra. |
|
|
Nu känner jag mig jävligt äggig när jag kom på, några timmar efter jobbet är klart... det finns en säkrig att dra i, den låser ju såklart inne bensinen i filtrer om man drar i den så slipper man bensinduschen. HAHA faaaan va äggig jag känner mig. Så tips, dra ut säkringen innan några slangar kapas. Säkringen syns här. Länk |
|
|
Nu känner jag mig jävligt äggig när jag kom på, några timmar efter jobbet är klart... det finns en säkrig att dra i, den låser ju såklart inne bensinen i filtrer om man drar i den så slipper man bensinduschen. HAHA faaaan va äggig jag känner mig. Så tips, dra ut säkringen innan några slangar kapas. Säkringen syns här; Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.