AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.761

X3 glädjemaskin?

ma
51
martin325d
X3 3.0sd -08
Köpte i veckan en 2008 X3 3.0sd M-sport. Ville egentligen inte ha en SUV, hade provat en 530xd-07 några dagar tidigare och tyckte den var riktigt tråkig att köra, hade lägre förväntningar på X3:an men var naturligtvis nyfiken på motorn. Men tusan vilken buskul bil att köra den var, som en förhöjd gocart. Det tog inte många kilometer innan jag bestämt mig för att köpa den. Nu har min 325dT äntligen fått riktigt sällskap (får väl trimma 325:an så den hänger med X3:an).

Tack BMW för dessa underbara bilar.

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Kan bara hålla med, har ingen stark diesel-sexa att leka med i min bil men X3 är grymt rolig och jag får faktiskt lite småbilskänslor i den; hjulen sitter i hörnen och jag upplever X3 som mycket villig i kurvorna.

Att man sitter på andra våningen märker man inte mycket av, det är endast i ytterst extrema situationer den kränger nämnvärt.

Kort och gott en rejäl dos körglädje, och samtidigt kompetent utan för vägen. Jag bestämde mig för att testa min och körde bokstavligen talat rakt ut i skogen på friktionsdäck och hade inga problem som helst. Det var vid tillfället 20cm nysnö, senare samma dag testade jag en FD brant grusväg som regnvatten med åren förstört helt. Vid tillfället var den snorhal, jag kunde inte gå raklång upp för denna backe när jag var ute med hunden.

Senare kunde jag som sagt köra upp för samma backe med X3an utan några problem, till och med stanna vid den skarpaste lutningen (som dessutom har en höjdskillnad "i sidleds" på säkert 30cm, höger hjulpar stod således markant lägre), och starta utan problem. Du kommer garanterat uppleva samma framkomlighet!

Måste säga att jag är fruktansvärt nöjd med denna bilen.

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
På tal om framkomlighet så är detta nästan löjligt!
Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Helt sjukt. Audi kan inte vara helt nöjda med den videon :)
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Hmmm, även om jag är ett BMW freak så anser jag att det måste vara fel på den Q5. Den löjliga rampen bestiger man ju med vilken 2WD kärra som helst, den lutar ju knappt...
Sven B
Tror inget är fel.
Men de där rullarna erbjuder väl i princip 0 friktion och Torsen centerdiff? har väl inte förmågan att flytta kraften från hjulparen utan traktion?
Någon annan som har en vettig förklaring.

Mellandiffen verkar i varje fall urkopplad på något sätt.

an
95
andyswed
330iA Sedan -07
VW ID.3 Tour -20
Det stämmer Torsen diffen kräver friktion som antispinnsystemet ger om det är 0 friktion så det är avstängt . det är inget fel på audi´n bara vinklat så att den ser helt kass ut mot BMW. Audi och BMW´s system fungerar på olika sätt .
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.