AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.782

e39 528i -98 Kamkedjeras eller något annat?

Sida 2 av 2
gr
9
grimbli
528i Touring 98 E39
Hej igen! :) Bakljuset har jag inte kollat än, då jag ser det viktigare att få den att starta först :) Kan mycket väl vara så med blinkersen! Vevaxelgivaren ÄR faktiskt bytt på aukt. bmw verkstad för ett årsen typ. Då var felet att den gick dåligt samt orkeslös ibland och ibland perfekt så tycker inte det borde vara det felet igen? Eftersom den inte startar alls? Ska nog lyda Folkes råd och lämna in å felsöka... Nu när man väl har fått orken tillbaka så ska man nog inte ge järnet så man tappar den ännu en gång!
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
detta med att bilarna blir komplösa efter att ha startats och sedan stängas av har jag varit med om flera gånger, bla på en BMW 540.. Fick ta ur striften och köra runt den på starten så bensinen trycktes ur cynlindrarna, byta stift och nästan köra slut på ett nyladdat batteri innan den startade.. Sedan gick den kanonbra.

Även varit med om det på en Volvo v70 som kördes in i garage och sedan var komplös dagen efter.. Fullgas o nästan mata slut på hela batteriet sen gick den igen.. Mitt tips är att aldrig bara starta o stänga av utan vänta tills tempen går upp lite, då brukar det aldrig hända.

ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
kom på att min 523:a var lika dan när jag köpte den. Den hade då stått ett par veckor o jag köpte den defekt.. Den kunde tända till lite vid startförsök, ur med strift torka dem köra runt den utan stift och sedan startade den efter mycket om o men.
gr
9
grimbli
528i Touring 98 E39
hej igen :) ser att ni har haft problem när ni stängde av bilen.. Men min dog bara! Var igång i ca 5-6 SEK gick lite ojämt och vipps så dog den... Mvh
//
300
///535power
320d EDE -11
hur är det med tändstiften?
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Grimbli! Det vi varit med om är precis det du har, bilen startar och sedan dör, och vill inte starta igen. Och det beror på att bilen startats helt kort dagen innan eller flera timmar innan och sedan stängts av igen. För att slippa problemet lät jag bilen alltid vara igång en stund innan jag stängde av den igen. Detta gällde min e39:a, de andra bilarna jag har, har aldrig gjort så.

BMW CS #5206
//
300
///535power
320d EDE -11
enligt mig om man inte kan starta bilen och 2min senare stänga av den för att kanske starta den en halv timme senare då är nått trasigt
jag har aldrig haft de problemet med mena BMW bilar

om detta nu skulle vara fallet så borde Grimbil's bil starta bara den får stå ett tag vilket jag antar att den inte gör

när jag bytte min vevaxelgivare så startade min bil och gick i 10 sec sen dog den och startade inte och lät helt komplös, så jag tog ur alla stift och såg att stiften såg brända ut på den vita delen som sitter i tändhatten så jag misstänkte att dom var dåliga eftersom att alla hade samma bränn märken

jag bytte stiften och vipps så startade bilen och gick som aldrig förr
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
"///535power" Faktum är att i regel kan du inte starta bilen när den är kall för att stänga av den direkt.. då kan detta inträffa som jag skrev i mina förra inlägg. Får bilen gå så den blir lite varm är det inga problem.

Detta problem är inte bara BMW som har men det verkar som det främst är bilar med reltivt stora motorer 5-8 cylindrar som detta händer på. När bilarna är kalla så öser dom in för mycket bensin och dom surar o blir komplösa och det är ett elände att få dom att starta igen, även om dom står i flera dagar.
Det är dock inte alltid det blir så o har man tur så kan man starta o stänga av bilarna kalla massor med gånger, men har man varit med om det så lär man sig att det inte är värt allt strul det medför.

Nu säger jag inte att detta är felet på denna bilen, men hade det varit min bil så skulle jag börjat med att ta ur stiften och köra runt den utan stift + rengöra stiften och sedan testa att starta bilen o då med full gas!

Ibland går det få liv i dom genom att bara trycka full gas o försöka starta dom. Det gick iallfall på volvon som detta inträffade på.
Det som är lite intressant i resonemanget ovan är vad som kan tänkas hända med (helsura) stiften under de timmar eller dagar som bilen står stilla?
Om det vore bensin som blött ner stiften så har ju detta dunstat bort efter 5-10 minuter max, bensin är extremt flyktigt som alla vet som t.ex tankat över några droppar eller spillt lite i annat sammanhang.
Kompressionen skulle i vilket fall knappast påverkas av detta.
Svårstartat pga sura stift var mera ett problem på moppetiden med svag magnettändning osv, ett modernt tändsystem med den höga gnisteffekt som genereras har inga problem att slå igenom fukt på stiften.

FP
När man grunnar runt lite på det aktuella fallet så skulle man vilja testa ett par saker:
Man kan indirekt se kompressionen i motorn genom att mäta strömmen (strömstötarna) som går genom startmotorn när man kör med denna. Detta görs också när man hänger på vissa diagnosutrustningar vid service osv, det är ett snabbt och bra sätt att på ett par ögonblick göra en grovkoll av konditionen, jämnheten mellan alla cylindrars kompression osv. Strömtopparna blir väldigt små eller inga alls när motorn verkligen är utan kompression, t.ex om ventilerna är stängda hela tiden.
Att bedöma hur mycket ev. kompression det är i en motor som "låter kompressionslös" vid diskussioner som denna blir väldigt subjektivt.
En annan relativt enkel koll att göra är att detektera om tändspolarna generar gnistström, det går t.ex med de gamla hederliga testmejslarna med en liten glimlampa i skaftet som hålls intill spolens anslutning mot stiftet, dvs det räcker att hålla testmejseln helt nära spolen.
Det är ju som bekant väldigt jobbigt att kolla på det "gamla" sättet genom att lyfta av en tändkabel och sätta i ett löst stift osv, det finns ju inga vanliga tändkablar osv. Att lossa en tändspole och hänga dit ett löst stift och köra en test är både svårt och riskfyllt av flera anledningar.
Allt för att försöka skingra mystiken om vad som egentligen gör att motorn inte startar.

FP
Be
278
Bengt C
523i -96
Jag har också upplevt liknande startproblem, både på Peugeot 3.0 -V6 och Saab 900. Ej på BMW M52, ännu. Men naturligtvis är det inte fråga om att kompressionen saknas. Skulle den försvinna på en cylinder går motorn igång hur lätt som helst. På en 4-cylindrig behövs bara lite gas, på en 6-cylindrig märks problemet knappt (vilket i sig är ett problem). Den försvinner självklart inte på fler cylindrar vid ett och samma tillfälle. Helt omöjligt!

Jag tror i dessa fall att motorn får fel bränslemängd. Alltså att motorstyrsystemet tror att motorn är kall eller varm när verkligheten är det motsatta. Det kan vara fel eller glapp hos en tempgivare, eller bugg i mjukvaran.

Alternativt att stiften faktiskt surar väldigt lätt. För mig har det hjälpt att skruva ur stiften och rengöra dem. Att bilen sedan startat kan ha berott på att denna operation tagit en del tid. Det blev f.ö. fina halvmeterlånga lågor ur tänstiftsshålen på 900an då jag kollade gnistan aldeles utanför motorn med utdragna stift. Inte att rekommendera.
Du
56
Dubbelii
2002tii -73
2002 -73
528i -77
320i -78
528i -81
635csi -84
525ix -92
Jag har startat min E39 523 så här . Jag tog bort säkringen till
bränslepumpen körde start motor några gånger ca 20-25 sek
i med säkring full gas då startade den.
//
300
///535power
320d EDE -11
jo men fortfarande om man måste göra dessa processer med att ta ur stift och köra runt motorn så enligt mig är det på sin plats att ta reda på vart felet kommer ifrån och åtgärda det jag anser att den bil är trasig i det fallet min 523 gör ju inte detta och det är bara en bmw jag tidigare haft som gjort så och då var det spridarna som var dåliga
gr
9
grimbli
528i Touring 98 E39
Hej igen! Tack för alla svar :) Tar och lämnar bilen en aukt bmw verkstad så dom får felsöka den, tänker såhär: varför leta efter nålen i höstacken ? MVH
FI
3
FIAM
BMW E39 528i 1998
Hej Grimbli

Jag fick ett liknande problem i veckan. Jag kallstarta bilen, den gick igång men stanna efter 5 sekunder. Nu då jag försöker starta den upplever jag ingen komprission alls, startmotorn går runt men bilen vill inte "hosta" igång, den känns komprissionslös.

Hur gick det för dig? Vad kom BMW verkstaden fram till?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.