|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Hej! Vet inte riktigt vad jag ska säga, men min kära 528 har nu slutat att "brumma" :-( Startade upp den en morgon och den gick igång några sekunder å sen dog den bara. Har inte så mycket koll på vad det kan vara, men en bekant sa att det kan vara kamkedje ras? Bilen går runt men låter inte som något motstånd när man maler på med startmotorn... Tack så jätte mycket i förhand för hjälpen, vill verkligen veta om jag ska köpa ny motor eller om det är något annat! För aldrig lämnar jag ifrån mig den!! MVH | |
| skruva av ventilkåpan och se om du ser kedjan på drevet längst fram på motorn | |
|
Hej! Kan vara bensinpumpen som är kass! Du kan höra om det brumma när du slå på tändningen i en två sekunder, och den sitter under baksätet på höger sida. |
|
|
Troligen någon ventiltryckare som hakat upp sig. Då tappar man kompression så motorn går runt med mindre motstånd. Händer ibland om man startat motorn och bara kört några sekunder för att sen stänga av. Skaffa starthjälp och provstarta sen med gaspedalen i full gas så brukar ventiltryckaren komma till liv efter en stund. Att kamkedjan skulle gått av är inte vanligt. Kanske kan du se hur det ser ut om du öppnar oljepåfyllningslocket? Svekke |
|
| Tack för svar, ska genast ut och slänga väck ventilkåpan! Någon som vet vart jag kan beställa en ventilkåpspackning OM motorn är riktig? För det lär väll behövas? :) | |
| Innan du river ner kåpan mm. Kolla så bensin pumpen fungera. Är det ventiltryckaren som bråkar så prova att bogsera igång bilen så sliper du slita på batteriet samt startmotorn om du har manuell låda vill säga. | |
| Här är länken kan beställa reservdelar Länk | |
| Hej igen! Glömde att tillägga att det är en automat, så bogsera igång är inget att tänka på :) Men är nu ute å skruvar, testar att koppla bort bensinpumpen och slänga i en liten skvätt brake-cleaner å se om den hostar igång.. Återkommer med uppdateringar om den går igång eller ej! :) | |
|
Skaffa nya bekantingar...) OM kamaxlarna verkligen stannat, t.ex pga brusten kedja så hade du märkt detta. Du hade t.ex knappast kunna dra runt motorn eftersom de ventiler som stannar i öppet läge möter kolvarna med tvärnit som resultat, förutom övriga skador. Om din startmotor går lätt runt, det låter som motorn inte har full kompression osv så låter det som ventiltryckarna har fått tillfälligt spel pga överfyllnad med olja osv, vilket händer ibland. Bara att vänta till oljetrycket i dessa normaliserats, alternativt nöta med startmotorn tills kompressionen återvänder. Kör korta pass, 5-10 sek max, låt startmotorn vila, testa igen osv. Ha gärna en extern laddare inkopplad på batteriet en god stund innan och under övningen, kör inte ner batteriet i botten så undviker du skador på detta. Brist på bränsle pga bensinpumpen i tanken kan vara en orsak, men då har motorn kompression som vanligt. Även reläet till pumpen (sitter rakt över batteriet i skuffen) kan vara boven. Mät på pumpens anslutning under locket, koms åt under baksätet, så ser du om där kommer fram spänning 2-3 sek när du vrider på tändningen osv. Att spruta in brake-cleaner i pumpen vet jag inte, den lär vara bland det renaste av allt i bilen eftersom den badar i bensin och är konstruerad för detta. Det händer förstås att pumpmotorn slits ut, då är det bara utbyte som gäller. FP |
|
|
det är så jäkla ovanligt så det är något annat troligtvis mycket enklare. Gör en vanlig felsökning utan att börja gräva så hårt. |
|
| Hej å tack för alla svar och tips! :) Jag har nu kollat kam-kedjor osv, allt är OK! Även kollat säkringarna, finns ingen som är bränd! Verkar inte få någon gnista? Kan det vara styrboxen? Jag tycker själv det låter lite långsökt att styrboxen skulle gått sönder, då allt annat i bilen funkar? Det enda som är lite mysko det är att höger bakljus lyser nu helt plötsligt! UTAN att nyckeln är i! Hmm! Ett riktigt mysterium det här... Ville tillägga det med brake-cleanern... Använde inte den att göra rent med, använde den som startgas då den är lite mindre lättantändlig än va startgas är! | |
|
Startspärr är en möjlighet, dock brukar (förutom tändning/bränsle) startmotorn inte snurra när startspärren är aktiv. Bakljuset har inget samband diekt med problemet. Kolla så att du inte har blinkerspaken i högerläge, då tänds högra sidan positionsljus, (ena bakljuset på ena sidan samt ena parkeringsljuset fram. Detta med "tyskt parkeringsljus" har förvånat många, kanske inte är så lätt att hitta i instruktionsbok osv. Höger eller vänsterläge på spaken ger ena sidans positionsljus när man tar ur nyckeln osv. Jag skulle inte rekommendera brake-cleaner i insuget heller, fast du har kanske redan testat? Anledningen till att man inte gillar startgas i nyare bilar är att det sitter ewn del känsliga delar i luftvägarna in, jämfört med förr. Lite puff och bakslag kan ställa till det rejält = dyrt, om man har otur. Jag skulle rekommendera en diagnostest på bilen så man slipper famla i mörker, det bör finnas lagrad info i felminnet. Går motorn fortfarande lätt/kompressionslöst runt, hör du bränslepumpen starta 2-3 sek varje gång man vrider på tändningen? FP |
|
|
Hur mkt bränsle har du i tanken? Om du har runt 15-20 liter så testa med att fylla på 5-10 liter. Eftersom du skriver att du har dålig kompression kan det vara så att bilen blivit sur, precis som det skrivits om tidigare. Du kan samtidigt ha råkat ut för att den interna pumpen i tanken ("sugstrålepumpen") har lagt av. En liten fundering bara.... Mvh H |
|
| Hej igen, har inte varit å testat något mer, men tänkte om det kunde vara styrboxen? Men! Eftersom all annan elektronik funkar, så borde det väll knappast vara det? Verkar precis som inte bilen tänder... Mvh | |
|
Det låter som det gamla klassiska e39 problemet när man startat motorn en kort stund och sedan stänger av den, får den då stå en längre stund, t.ex över natten, så startar den under några sekunder och sedan dör. När man sedan försöker starta igen går motorn runt utan motstånd, och blir då väldigt sur. Det är bara att köra på starten tills den startar, och ev. torka av tändstiften som brukar bli redigt blöta. Jag och många med mig har råkat ut för detta flera gånger. Kan behövas lite hjälpström också. BMW CS #5206 |
|
|
Jag vet inte... Just detta har som sagt dryftats många gånger, nånting måste ligga bakom osv. Fast varför just E39, samma och väldigt snarlika motor sitter ju i många BMW-modeller, och samma grundtyp av motor sitter ju i alla bensindrivna bilar, mer eller mindre, eller hur? Man hör iofs om samma "problem" angående andra biltillverkare också, just denna manöver med kort start och sedan stopp görs ju ofta, på verkstäder och i många andra sammanhang, det är lite svårt att inte göra detta vid många tillfällen... Själv kör jag inte sällan in bilen i garaget efter att den stått utanför, en färd på några sekunder eller så. Ny start kan vara efter några timmar till efter nåt dygn osv, och än har jag inte lyckats framkalla detta "klassiska E39 problem", fast jag har iofs bara provat i drygt 10 år än så länge...) FP |
|
| Hej igen, det med att bilen ska stå stilla en stund, det har den redan gjort... Närmare bestämt 2-3 månader, eftersom jag tappade både ork och lust när den krånglade ännu en gång.. Fortfarande samma sak som när den la av.. MVH | |
|
Aj då, det framgick inte så tydligt i första inlägget som bara är några dagar gammalt. Det är lite synd att döma ut bilen tycker jag, har nån verkstad med rätt kompetens kollat på den, kanske gjort en avläsning av felminnet? Där kan du få värdefull info. Jag skulle inte chansa, experimentera och spekulera, oftast blir man lätt less på grejorna innan man hittar den gemensamma nämnaren som kanske är enkel. Hur var det med högra bakljuset, var det blinkersspaken som stod i högerläge? Jag är rätt säker på att starten inte funkar om det är den elektroniska startspärren som gått in, men testa gärna att starta med din reservnyckel också. Är det fortfarande ingen kompression i motorn när den går runt på startmotorn? Ge inte upp, allt kommer att lösa sig...) FP |
|
| min 523 var likadan den snurra på startmotorn precis som att den var komp lös men jag bytte vevaxelgivare kostade inte mkt sen startade den igen | |
|
Jepp, givaren kan göra att styrboxen får felvärden. Oftast går bilen att köra, ev. på nödprogrammet. Kamaxelgivare och vevaxelgivare kan till viss del ersätta varandra, styrboxen fryser det sista mätvärdet på ena givaren och man kan ta sig vidare mha den andra osv. Kompressionen i motorn påverkas givetvis inte av yttre givare eller startspärrar osv. FP |
|
| Nej jag mena lite för jag har en annan BMW som var komplös för ett tag sen och den gick ju att köra runt och den lät ju på sitt sätt och precis likadant lät min 523 när den inte tände eller nått konstigt nog | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.