|
|
|
|---|---|
|
Startade bilen (som gick helt perfekt när jag parkerade). Går direkt på fem cylindrar! Felkod 242 "burning fail cylinder 5". Hittar BMW Serviceinfo att E39 aug2002 till okt2002 har dåliga Bremi-spolar som kan gå sönder ("insulation problems" = kortslutning) och då skall alla bytas. Men min är tillverkad nov 2003. Trots detta har jag tydligen Bremi-spolar (svarta), som uppenbarligen också har problem med kortslutning. Köpte en ny Bosch-tändspole på BMW men bilen går lika illa för det!? Samma felkod igen. Kan tändstiftet ha surat ner sig så att nya spolen inte tänder? Upptäckte felet 14:30, tre starter. 15:15, spole bytt, tre starter, samma skit. Startade ytterligare ett antal gånger och försökte mäta upp tändspänningarna. Så en del bränsle har ju gått in, fick liksom ingen tid att torka. Insåg efter fundering att från DME kommer i kontakterna +12V konstant, jord som aktiveras vid tändning, samt från spolen kommer info om gnistan i ett tredje stift. Med tändning på, men motor ej startad=inga tändpulser har alla kontakter till spolarna utom cyl 5 ingen spänning mellan 12V stiftet och jordstiftet, dvs jordstiftet är "frikopplat" som sig bör. +12V stift är dock +12V mot bilens jord. Cyl5 har dock 5v mellan +12V och jordstiftet, dvs +12V som det ska var i ena men i jordpinnen "läcker" det från +12V och den ligger 5v under 12V relativt 12V, men fortfarande öppen mot jord. (dvs visar ej +7V mot bilens jord). Konstigt för effekttransistorn ska ju bara kunna dra mot jord, ej mot +12V, dvs har den brunnit upp...? Gamla spolen hade "exploderat". Luktade "bränd elektronik" om den. Totalt kortsluten mellan +12V och jordstiftet. Är orolig att DME är paj, men jag är rätt säker på att DME skall överleva kortsluten spole (men obs, Murphys lag), så jag hoppas på svaret "inga problem, låt stiftet torka". :) Det var -3C och kall motor så det var väl rejält med bränsle som kom in under varje start innan motorlampan tändes och DME stängde av den cylindern. | |
|
Jaha, gäller tydligen både "E39 with M54 from 09/02 up to 11/02, and from 01/03 up to 07/03". "If BREMI ignition coil is found to be defective, and the production date stamped on top of other coils housing's is 42/2002 or earlier, or in the range from 01/03 up to 24/03 all six coils must be replaced . " Då är mina säkert inom 01/03 till 24/03 och det är ett fabrikationsfel. I USA verkar BMW byta dom gratis, och även i Sverige för några år sedan (enl forumet). Men idag då? |
|
|
Det låter som om du har en trasig effekttransistor i DME eftersom det läcker ström till jord hela tiden på den "dåliga" cylindern. Övriga utgångar uppträder som förväntat, dvs inget strömläckage. Kanske har din trasiga tändspole skickat en del av energin för stiftet tillbaka via lågspänningskabeln in i DME. Det blir något annat än en kortslutning att ta hand om... Kanske var det omvänt - att trasig effekttransistor i DME gett för hög konstant ström i tändspolen och därför har den gått sönder. Testa att mäta motståndet mellan alla anslutningar (även utgången för stiftet) på en frisk spole och jämför med den dåliga. Läste om en bilmodell (tror det var Peugeot) som var extremt känslig för vatten i tändstiftsbrunnarna. Det gav en mycket stor risk för att tändpulsen gick tillbaka in i styrenheten och brände upp den. //Göran |
|
|
Mina tändstifsbrunnar är alla rena och torra. Ja, det verkar väl vara så. Skit! Går antagligen att byta effekttransistorn i DME men det är ju ett pill. Såg dock att tändsystem inkl styr och reglersystem ingår i maskinskademomentet på försäkringen. Den dåliga spolen är helt kortsluten på primärsidan och jag har för mig att den även var ihopkopplad mellan primär och sekundär vilken den absolut INTE ska vara, å andra sidan är ju sekundärsidan jordad direkt i motorn så några större pulser borde inte ta sig till DME. Ska ta cykeln ut dit bilen står o mäta mer imorgon. |
|
|
Detta har hänt: Tändspole 5, en Bremi tillverkad 43/03 (alltså efter serien med isoleringsproblem enligt BMWs serviceinfo) är helt kortsluten och har "exploderat". Även kortsluten mellan primär-sekundärsidan! Då jag hittat brännmärken inuti DME i chassit har det alltså hoppat gnistor mellan chassi och kretskort vilket betyder att det först blev kortslutning mellan sekundär- och primärsidan i tändspolen vilket ledde till att gnistan delade sig mellan DME och tändstift. Detta då det sitter 240 Ohm mellan sekundärsida och jord (för diagnos), men nu blev det 0 Ohm direkt till transistorn. Sen har transistorn sagt upp sig och blivit kortsluten = konstant ström till spolen, som har smält och kortslutit även primärsidan. Detta blev för mycket och en bana i kretskortet i DME brann av. Dagens tips alltså: Alla som har Bremi spolar: Byt dom genast oavsett tillverkningsdatum! |
|
|
Hur ser man skillnaden på dem, står det på dem? Vad kostar spolarna? |
|
|
Bremi är helsvarta, Bosch är gråa i överdelen, plus att det finns Bosch-symbol på Bosch men Bremi har inget märke, de kanske visste att spolarna var skit och ville inte sätta dit sin logga. :) De nya Bosch-spolarna har nummer 12131712219 hos BMW och på Bosch-spolen står det antingen 0 221 504 100 eller 0 221 504 464 vilka båda är Bosch egna nummer för samma spole. Kostade 392kr på BMW efter 10% BMW CS-rabatt. Lätt hemräknat att byta sex st i förebyggande syfte om man riskerar ett styrdonsbyte för massor med tusenlappar... |
|
|
Lät inge vidare. I höstas starta min på 5 cyl och fick byta en tändspole, gissa märket, satt bremispolar på min och ej bytta på garantin då bmw stod för kostanden. Bytte en spole och köpte en reserv som ligger i skuffen ifall jag blir stående. Enligt BMW verkstan kunde bremispolen hålla 10000mil till eller gå sönder nästa dag. Kanske bäst att köpa 4 till och byta så är det gjort, ingen lust att köra sönder DME. Tack för tipset : marin849. |
|
|
marin849, Tråkig historia. Har du någon bild på innanmätet av din brända DME? Vilken typ av switchtransistor är det? Tydligen bäst att kontrollera vilka spolar man har... mvh/ Anders |
|
|
Infineon BST2140-1B. Har inte bilden här. |
|
| BTS2140-1B! | |
|
En sån här Länk krabat alltså. Inga datablad, special special "ECU-coil transistor". mvh/ Anders |
|
|
Banan på kretskortet har brunnit av också, men går ju att ersätta med en (skärmad) kabel, om det inte sitter någon diagnosfunktion längs den signalen, men tror inte det. Dock satt någon komponent till just cyl5 som inte fanns på övriga (??). Det finns ersättare med vanliga IRF-nummer också tror jag jag såg. Är rätt säker på att min maskinskadeförsäkring tar skadan och då tänker jag inte försöka själv. :) |
|
| Har en E39 520 -02 har även dom dåliga tändspolar ? | |
| Se mitt andra inlägg. | |
| Kollade på Mekonomen och Meca men dom verkar bara sälja Beru tändspolar, hur är beru´s tändspolar ? | |
|
Har även hänt på äldre bilar än din,jag har meckat med 3st M50/52 som alla hade kortis i nån spole.Och i samtliga fall när transistorn gick så fick DME sån kyss att den var bortom räddning. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Du menar DMEn dog när tändspolen dog på alla tre? |
|
|
Kanske dags att montera några rejält överdimensionerade skyddsdioder på varje tändkrets. Samt montera säkringar (!!) på varje linje, efter att ha mätt upp max normal RMS-ström. |
|
|
DMEn dog inte men det blev ett djupare fel än bara transistorn. I 2st fick jag tillbaka gnistan men den var så svag att dme stängde ner den själv.(dme stänger både gnista och spridare om nån störning finns) Och i en såg det ut som kortet hade exploderat :) Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Såvitt jag förstått sker DMEs övervakning genom jordledaren på sekundärsidan (via ett motstånd) som är gemensam för alla spolar. Så om man är på humör skulle man kunna ta och sätta 6st lämpliga coil-drivers tillsammans med lite skyddskretsar, opto-isolator etc och ha drivstegen utanför styrdonet. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.