AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.551

Varför skriver folk svensksåld på sina 10-15... år gamla bilar?

Sida 2 av 2
lövet: Det där har jag försökt poängtera i flera år men jag har blivit idiotförklarad av ett antal förståsigpåare hur då deras importerade E39 kan vara i nyskick jmf med en svensksåld :-)

Att sedan saltsäsongen visserligen är lite kortare i Tyskland (ett par veckor-någon månad) jmf med SE spelar säkerligen viss roll men det förklarar inte hela sanningen varför många tyska bilar upplevs som mer välskötta.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Kan vara bra att veta ifall den är högerstyrd, har en viss utrustning, lätt att härleda föregående ägare/historik, försäkringskostnader. Exempelvis.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Min gamla Audi 100 -92 är importerad och får därmed dyrare försäkring i mitt fall.

(I detta fall spelar det mindre roll då trafik kostar runt 1200:-/år)
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
I Tyskland saltas vägarna så fort det är minusgrader. Det trodde jag alla visste!
Svensksåld är relevant ur utrustningsnivå.
Viss utrustning som annars tas för givet kan saknas.
Som exempel hade jag tidigare en rätt välutrustad tyskimport men stolsvärme saknade den. Nu är väl just den delen ändå trasig på alla 10+års bilar men även värmepaket och dyl kan skilja.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
+1 på att det saltas rejält i DE. att vissa DE-bilar är finare än vissa SE beror troligen mer på individen som äger bilen.

steaman > exakt! :) det är faktiskt precis vad det handlar om.

tycker att ni sammanfattat ganska bra varför man vill veta huruvida bilen är sv-såld eller ej, så ni som fortfarande tycker att det inte spelar någon roll får gärna tycka det, men nu vet ni ivf hur vi andra resonerar.
Hej,

Jag körde i söndags sträckan Budapest - Linz och det var 0 gradigt och lite snöigt och jag passerade under resans gång (450km) vid olika tillfällen 3 Par lastbilar som sprutade salt så det väl kom upp på motorhuven när man körde om dem, då de körde i 80-90 och man var tvungen att ta sig förbi dem.

Mvh,
rsarits
Någon skrev att bilen vägs vid import.
Jag har själv importerat två av mina tidigare bilar (år 2004) en Z3 och en 530, i båda fallen bestod vägningen av att vikten kollades i bilens originaldokumentation.

Vad gäller försäkring, så skiljer det mellan olika bolag, LF har krav på att samtliga rutor skall märkas med reg nummer. När detta är gjort så skiljer de inte på något sätt mellan privatimport och "svensksålda" bilar.
Glasmärkningen var för övrigt bara ett krav på BMW, MB och Porsche

Det ovan nämnda gällde i alla fall 2004
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Håller med TS, en nittiotalare av oattraktiv modell som är "svensksåld" för 10-15 papp... Finns ju saker högre upp på priolistan som man vill kolla upp innan man börjar oroa sig över plusmil såsom:
Bes (och godkänd, utan "bra att veta"?)
Skattad (av ägaren, samma år?)
Påställd (inte påsmälld)
Startar och går?
Inga oroväckande vibrationer i drivlina/ratt/pedaler?
Osv...

På en bil för 25-30 och uppåt skulle ivf jag börja bli småintresserad av importhistoriken, men då handlar det ju om bilar som man kan börja ställa lite andra krav på...

Jag blir rätt irriterad av annonser modell "jättefin bil, tyvärr obesiktigad pga [insert random ursäkt], "men vill du ha den besiktigad så kostar det xxx tusen till!"... Jodå, jag köper gärna ditt obesiktigade skogsvrak för tio slängar, säger du att den är sjysst så måste det ju vara så... :-/. Fullt i klass med "AC behöver fyllas" [systemet började läcka för tio år sedan, kompressorn brann upp för nio], "ej vinterkörd [vinterdäck följer med/vinterbild], eller den absoluta favoriten:

"Säljes pga tillökning/utlandsresa/studier/arbetslöshet/gonnoré.... Kan bytas mot [i princip en likadan bil]".... Hmm, tröttnat på färgen, eller börjar synkringarna bli så slitna att femman hoppar ur på E4:an >:-)

I rather have a bottle in front of me - than a frontal lobotomy!
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Profossen:
Det var en ganska bra sammanfattning av irritationsannonserna. :-)
Du glömde dock "Besiktigad till [datum]", som om den vore färdigbesiktad och inte kan besiktas flygande av Harry Haffa. ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Glömde även "fullutrustad" [stolsvärme, elhissar, golvmattor från Biltema finns],
*Annonser där säljaren klipper in text direkt från bilregistret ("SAAB 900 WOLO42564-KGZ 93kW Flerfärgad, säljes, bilen har:Antal sittplatser:4...")

* "inget prut, billigare vid snabb affär" (wtf?)
* "Anna" säljer, längst ner står det "Yuossef" bredvid telnumret..

* Bilhandlare, som i insikt över vidden av hur förtappat objektet är, känner sig tvingade att beskriva samtliga föremål i och kring bilen. I nio fall av tio ingår raden "Erbjudande" som en separat utrustningsdetalj, tillsammans med de "manuellt nedvevningsbara sidorutorna" och "askkopp"en..
Dacia-handlare brukar höra till denna kategori

* säljare som sätter ut sitt hyde för dubbla priset, sänker till 125% av värdet och skriver "billigast på blocket"

* Säljare som installerat medioker SIBA-stereo och försöker ta bra betalt separat för den, samt fäljarna, samt reservhjulet, samt...

Sorry för OT, lite miljöskadad just nu...

I rather have a bottle in front of me - than a frontal lobotomy!
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Haha, dessa hade jag hunnit förtränga. Jag ska i alla fall skriva svensksåld på min. Och fullutrustad, den har ju kassettspelare! :-D

_
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Är jag ensam om att helst köpa importbilar?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Inte ensam, men rätt sällsynt antagligen.

-------
//Lövet
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Frågan är om det inte är fördomar som gör att folk inte vill köpa importerade bilar. Det innebär ju att det är en fördel för oss med ett lite mer öppet sinne. :-)

_
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.