AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.550

Varför skriver folk svensksåld på sina 10-15... år gamla bilar?

Sida 1 av 2
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Ibland läser jag annonser där folk skriver svensksåld på sina 10 år gamla Opel, Mazda, Toyota etc. Ärligt talat, skulle jag köpa en bil för 10-30.000:- det enda jag skulle bry mig om var att den tog mig från punkt A till B. Sen om den var svensksåld eller inte skulle vara helt ointressant för mig.

Exempelvis här, Opel och svenskåld skriver han. Vem skulle åka hela vägen till Tyskland och komma hem med en Opel som denna? :)

Länk
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Så för att du inte bryr dig så bör ingen annan heller bry sig? Vilken konstig inställning..
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Det handlar inte om det utan att jag personligen tror inte att en som vill köpa en 10 år gammal Opel skulle dissa den just pga om den nu skulle vara importerad. Det är skillnad om bilen kostade 250.000:- och man skulle tveka just pga det.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
För mig spelar det roll. Det skadar ju inte att ange att den är sv-såld. Vad är problemet?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

De tar efter andra. Skriver "seriösa ringer, "lånad mail", maskerar reg.plåten och skriver svensksåld. De har ingen aning om varför de gör det, bara gör det. Ac:n behöver bara fyllas på...typ.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
qsacage:

Problemet är att när man läser import på en bil som kostar 200.000:- då blir man genast mer försiktig och går igenom bilen och historiken mer noggrann. Men en 10 år gammal Toyota eller Opel för 15.000:- behöver man inte anstränga mer än nödvändigt.
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Det kan ju vara kul att veta om bilen har gått de 30000 mil som står på mätaren, eller om den har gått ytterligare 15000 mil innan den privatimporterades.
Buspelle
Att bilen är svensksåld är väl en del i bilens historik som är av intresse oavsett hur gammal bilen är. Men visst, någonstans börjar ju en bil bli så gammal att till och med historiken är ointressant och det enda som betyder något är huruvida bilen klarar att rulla ytterligare några mil......
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Buspelle:

Det var precis det som var poängen med ämnet. Historik vs ålder. Du förklarade det på bästa möjliga sätt. :)
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Så praktiskt att säljaren i annonsen har skrivit "Fin Bil Kolla Bilen" redan i titeltexten - att det är en Opel Omega har tydligen mindre betydelse :)

/Masten
Sn
105
Snuttis
Opel Astra OPC -13
Håller med trådskaparen att det är är ointressant om en 10 år gammal bil är svensksåld så länge det inte är Ferrari el. liknade bil.

Det som oroar mig mest i Omegan annonsen är om säljaren pratar som han skriver.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Det är inte alls ointressatn, dels av den anledningen som ErikBerg nämner, och dels att försäkringen ofta är billigare för en sv-såld bil.
Sen, en bil som jag ska frakta mitt arsle i vill jag veta vilka personer som haft bilen innan, vilket blir betydligt lättare med en sv-såld.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det HFR menar är att han vill veta vem/vilka som lagt en fis i förarstolen före honom! :-)

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
HFR:

Försäkring är inte billigare på en svensksåld utan de bilar som är importerade har lite högre självrisk vid stöld som exempel.
Grodan: Jag vet att försäkringen tidigare kunde skilja mellan svensksålt och privatimport. Men detta beror på F-bolag och i andra fall kan självrisken vara högre.

Sen kan även årskatten skilja en hel del eftersom svensksålda bilar skattas baserat på tjänstevikten medan privatimporterade bilar vägs individuellt (numera baseras skatten också på CO2 utsläpp. En fullsmetad E39 med dubbelglas, Navi, glaslucka, elstolar etc etc väger avsevärt mer än en strippad E39.

Sen är det inte bara Porsche och Ferrari som är intressant utan det kan vara av intresse även för bilar som MB och BMW. Tex såldes det väl bara 3-5 M3 E36 per år i Sverige och ännu färre E34 530/540. Så visst kan det vara av intresse av att veta ursprunget för äldre bilar, även om det i sig inte säger något om hur skicket är.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Fast jag tycker det är värre när de skriver svensksåld....och sen är den importerad. Vissa tycks ju tro att bara för den varit i landet i si och så många år så är den "svensk". Detta fenomen har jag stött på säkert 5-10 gånger under förra året.

Frasse
Am
569
Ambush
540i/6-94
För mig är svensksålt en positiv detalj om en bil som är relativt ny. Om bilen däremot är runt 10-15 år så är det en uppenbar nackdel som i många fall får mig att kolla bilens skick mycket noggrannare innan köp då den troligtvis gått i saltslask i flera vintrar. Så oavsett är det ju en intressant detalj som är värd att nämna i en annons.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
På tal om att skriva i annonser tex jag pratar endast svenska, är i mina ögon lite muppigt och allmänt smårasistiskt eftersom man vet vad dom syftar på.

Visst att många jobbiga människor kan ringa men då får man lägga ut mailen ist.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det där att det inte saltas i Tyskland är nog en av de mest seglivade myter jag stött på. Var i München för några veckor sedan. Aldrig sett så mycket saltslask...

-------
//Lövet
Martin E
Det där med Svensksåld är ett påfund som försäljarna skapat för att dom vill ha monopol på marknaden.
Självklart vill dom inte ha konkurrans av en importerad bil som kostar mindre och automatiskt sänker som inbytesvärdet
bara pga tro och inte fakta.

Sverige är i mångt och mycket Europas bönder avskilt från kontinenten av en ett sund. Kommer man ner till Tyskland finns det inget som heter Tysksålt eller Fransksålt.
Samma trams är det med Norrlandskörd, har ni hört något dummare hahaha. Den är körd i Norrland därför är den mer värd.

Det är samma BMW och en skruvad mätare kan även vara svensksåld, norsksåld, finsksåld, dansksåld, norrlandssåld.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Håller med trådskaparen. En bil för 10-15', är det helt ointressant men definitivt ingen fördel av att den är sv-såld.

//Marin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.