|
|
|
|---|---|
|
Har precis installerat "Kombigard Bilalarm" och skall koppla denna till centrallåset. Larmet funkar i sig. Jag utgår från att motorn som sitter i dörren är en "Centrallås-Motor" och inte en Solinoid-nånting (?) och inte heller vakuum. 5 stycken sladdar går in i låsmotorn, vissa skjuter 'plus'-spänning när man låser. En del av kablarna går vidare till de andra lås-motorerna. Jag börjar tröttna på att mäta och ha mig, jag får nämligen ingen reson på styrningen av centrallåset från larmet. Har någon tips, kanske rent av vet i vilken av tåtarna plus respektive minus ska kopplas in i låsmotorn. Det är orginal centrallås som sitter. Det är så svårt eftersom det är 5 kablar, och jag har 2 kablar från larmet. De två kablarna ger +12 respektive -12 när man låser resp låser upp. | |
|
Fan, återigen så svarar man på sitt inlägg: Efter lite sökande, bland annat i "Sök inlägg" så fann jag en länk, som jag gjorde om till min bil: Länk Där finns nu ett riktigt bra schema över vilka kablar jag ska våldföra mig med, stämmer nog t om överens med färgen på de jag har tittat på under dagen. Nu undrar jag: Vad är Central Locking Ctrl Unit belägen nånstans? För finns det en sån så behöver man väl inte klipp någon kabel? En "Unlock Request Unit" resp "Lock Request Unit" finns någonstans, där vill jag in och lägga spänning. Nån med erfarenhet får gärna ge mig fingret och säga hur man ska göra korrekt för att bilen inte ska brinna upp i slutändan. |
|
|
Jag igen. Nu är larmet inkopplat till centrallåset. Det var en riktigt pärs att hitta rätt kontakter till låsmotorn som skall ha spänning för att skjuta upp/dra ner låset. Tittar man på schemat (ovan länkat) så är det 1 & 2 (vit & blå) som skall ha ström från larmdosan. Dessa kablar är dragna från centrallås-motorn genom dörren och ner bakom högtalaren som sitter vid förarens fötter. Där sitter det ett gäng "plintar", en vit och en blå kabel sitter bredvid varandra. Där skall dosan kopplas in för att styra låsmotorn, allt annat skall vara som det är, då dessa kablar går vidare till övriga motorer. Värre än så är det inte, men det tog ett jäkla tag att komma på. Nu ska bara kablar buntas ihop på något snyggt sätt samt larmet skall kopplas till bilens blinkers, något som också verkar krångligt (?). Hoppas någon har nytta av detta, se det som ett mektips. |
|
| Justja, den där "Lock Request Unit" resp "Unlock Rq Unit" är INGET ni skall lägga spänning på, då går säkringen. Dessa kablar skickar bara signalen vidare för att de övriga motorerna ska låsa och det är bara nån volt det rör sig om där. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.