AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
9.489

Navigationsskivan försvann vid besök på bmw verkstad!

Sida 2 av 4
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Även om han har bett om att få den informationen inlagd i navin så skall skivan sitta kvar. Alt. att han får den i handen när han hämtar ut bilen, givetvis förutsatt att det inte är möjligt att lägga in den funktionen om skivan är piratkopierad.

I så fall kan man förstå varför skivan är borta, men om de har kastat skivan så får de givetvis ersätta honom med en ny. För Peter så är ju skivan värd lika mycket oavsett om det är en piratkopierad skiva eller en originalskiva.

// Erik
Roffa1
Tycker (i så fall) att det var både fräckt och oansvarigt att lämna in bilen till BMW för programmering av navigationen med en piratkopierad skiva monterad. Jag förstår att BMW meken höjde på ögonbrynen ett antal gånger. Tycker det var reko av verkstaden att ej anmäla kunden p.g.a upphovsrätten,osv.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Men jösses Roffa! Peter skriver ju att han inte visste vad det satt för skiva i. Hur det än ligger till så har skivan försvunnit och det har hänt under tiden som bilen fanns på verkstad. Således är det verkstadens skyldighet att fixa fram en ersättningsskiva.

// Erik
Roffa1
Lycka till....
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Oavsett om skivan var kopierad eller ej så ska dom låta den vara, själv så kör jag med en kopia på mitt orginal från 2008 utan att någon har höjt på några ögonbryn.

Egenmäktigt förfarande lär detta gå som.
Hi
118
Hincapie
Volvo V90 CC T5 - 19
Oppps!
Min 330i - 05 ska in på service hos BMW i Jönköping(samma ort som trådskaparen tyligen bor på). Ska man verkligen behöva sätta i original-DVD:n i bilen? Kör ju med brännd 2011 till Navin.
Peter var det hos BMW i Jönköping som din DVD försvann?

/MA
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Hincapie, gör en kopia på skivan och låt den sitta kvar i enheten. Kolla för skojs skull om den sitter kvar när du hämtar bilen.

// Erik
Det är inte olagligt att inneha en bränd/piratkopierad skiva. Det är olagligt att kopiera den men inte själva innehavet. Däremot är det olagligt att förstöra eller stjäla andras egendom vilket BMW tycks ha gjort här. Tycker förslaget tidigare var bra; ta kontakt och begär din skiva tillbaka (eller lämplig ersättning). I annat fall anmäl till polisen och kontakta din lokala tidning. Sånt här ska definitivt inte tolereras!
Hi
118
Hincapie
Volvo V90 CC T5 - 19
Heinz_Keller>
Har precis varit ute i bilen och bytt DVD till en bränd 2010 som har strulat lite för mig, inte hela världen om den försvinner. Ska bli spännande och se vad som händer i morgon. Återkommer!

/MA
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Hincapie:JApp jag lämnade in bilen på bmw i jönköping.
Dom byte delar på framvagnen typ bärarm på båda sidor mm för över 10tkr. Eftersom dom inte gör själva hjulinställning så lämnar dom bort bilen till euromaster. Bilen lämnade jag in på torsdag morgon då jag var på väg från jobbet men fick tillbaka bilen på fredag eftermiddagen. Så någon gång under dom dagarna försvann skivan.
Personligen tror jag inte heller att bmw tagit skivan utan tror mer på att den försvann hos euromater.

Roffe1: har du letat efter mina gamla inlägg? Det var länge sedan jag sökte på hur man fixade in fartkamrer till navigationen, det var när jag hade e39. Var bara nyfiken då jag hadfe innan 530 en annan bil med navigationen med varning för fartkamrer!
Men nej har inte haft en tanke på detta sen dess så jag har inte frågat bmw om hjälp med detta!

MvH Bmw 4-ever
Känns som Roffa1 börjar fabrisera både det ena och det andra när argumenten tycks tryta...

Peter78w: som du märker ger den stora majoriteten här samma råd, hör av dig till BMW och begär skivan tillbaka!
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Självklart förvarar man ju navigationsskivans original hemma i säkerhetsskåpet och en backup kopia i bilens naviläsare. Det vore ju inte bra om ej backupad mjukvara skulle försvinna.

/Thomas
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Har flertalet gånger lämnat in bilen med en bränd skiva. Inga som helst problem. Det är ju min back-up av min org svindyra DVD skiva.

Att de har rätt att ta skivan är rena skitsnacket. Om de anser att navigationen inte fungerar som den ska, och man ber dom undersöka detta, kan de rekomendera att man lägger tillbaka sin org navi DVD. Att bara slänga den och inte säga något, fungerar inte!
Roffa1
Oavsett om navi-skivan är original eller en billig kopia, så förstår jag ej hur någon ur personalen riskerar sin framtid genom att stjäla den. Däremot tror jag mer på teorin om att en anställd hos BMW upptäckt skivan och sedan visat upp den för verkmästarn som tagit den i förvar. (oavsett om detta är juridiskt rätt eller ej)

Det ska bli intressant att följa fortsättningen med "Hincapie" som också skall lämna in sin bil med bränd navi-skiva till samma verkstad.
peter78w: Hur har det gått?
Hi
118
Hincapie
Volvo V90 CC T5 - 19
Då har jag varit och hämtat min bil på BMW här i Jönköping och ingen har rört min brända DVD i navigatorn. Det gör ju Peters misstanke om att han DVD-skiva försvann på Euromaster starkare.
Hur som helst så är det ju jäkligt surt för dig om det satt en originalskiva i bilen och den nu är borta.
Hoppas att det löser sig på ett smidigt sätt.

/MA
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Hej igen killar!
Lite tråkigt att man sover på dagen då man jobbar natt.... var i kontakt med bmw i eftermiddags och tyckte med att det var skumt att skivan försvann. Han menade på att dom har inget och gör där i bagegen och speciellt med navi läsaren. Misstankarna går mot euromaster menade han. Men ville återkomma ang detta. Det lät som om han ville prata med chefen först. Vi får se vad som händer!

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
blir så jävla trött..... Nu ringde dom och tom väckte mig. Dom menar att inget har stulits från min bil. Och så har dom självklart pratat med euromaster och även där kan de inte har försvunnit! Men då frågade jag dem om någon kör bmw där på euromaster och det visste han inte och hade inget med det att göra. Och på bmw:s verkstad är det bara 1 kille som kör bmw och han hade ingen navi.
Men dom säger att jag har nog tagit ut skivan ur bilen eller kanske tom barnen har kanske tagit den. Men hallo!?
Jag kom in till dem med kart mode på för fasiken ju. Oc då menade han på att den kanske sitter i men har fastnat i enheten! Men det har den inte för jag har kollat så att det går stoppa in en skiva utan problem.
Service killen har jobbat där sedan november och börjar bortförklara sig för mig att han inte vet så mycket om navigationen på bmw och det kanske är någon kassett som sitter i bilen som har gått sönder eller nåt liknade! Vilken idiot! eller tror han att jag är en idiot?!
Han menade på attjag får väl ta och polis anmäla händelsen, vilket inte leder till nåt överhuvudtaget och dom kan liksom inte ersätta mig för en skiva som jag bara hittar på att den funnits i bilen.
Fick svar från förra ägaren att skivan var antingen från sent (dec) 2009 high eller 2010 high vilken var äkta. han trodde mer på 2010.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Då är det bara att knata iväg till Farbor blå och göra en anmälan, sedan kan du ju ta en sväng runt lokalpressen också.
Samt kontakta några motortidningar. Motormännen kanske har nått vettigt svar på hur du ska gå tillväga.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Samt även göra en anmälan till ditt försäkringsbolag.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.