|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Så, nu har jag äntligen fått tummen ur o tagit bort termostat. Hade världens problem när jag åkte till mekkstället. Temperaturen steg o låg lite över normalt. Å varje gång jag stannade längs vägen och öppnade expansionskärlet så fullkomligt svämmade vattnet över. Lossade en slang o fyllde utan problem i 2-3 liter i själva slangen. Lossade sedan termostaten och kokade den i kastrull och den öppnade vid en 80-90 grader. Så den verkar väl funka. Termostaten såg även ut att sitta rätt monterad. Med själva fjädern mot motorblocket. När jag åkte hem sen utan termostat gick det hur bra som helst. Inga överkokningar. Inga hårda överspännda slangar. De kändes normalt. Dock är ju vattentempen låg. Det är väl kanske inte så bra. Men allt gick bra och vattnet verkar nu cirkulera fint. Nu vet jag dock inte hur jag ska gå vidare? Kan det ändå vara termostaten det är fel på även fast den öppnade i kastrullen? mvh |
|
Roffa1 |
Köp en annan termostat av lite bättre kvalitet, så ska du se att det fixar sig till slut. Vill minnas termostaten ska öppna vid 88 grader. Den sista termostaten jag köpte till min E30 kom från Biltema och den fungerade helt utmärkt bra. Den som var original fick jag ej riktigt att fungera (öppnade bara halvt) Samma sak med den från MN. |
|
Cirkulerar iaf inte som det ska. Det bubblar över och tempen stiger och hela köret. Blir bara värre o värre. Jag tror helt enkelt det är stopp i systemet. Nu kör jag inte en meter till. Har hittat sotpartiklar i vattnet. Hur smalt är kylsystemet på smalaste stället? Eftersom det började som lite småstrul o bara blitt värre så kanske förstoppningen är total nu. En teori. Nästa projekt är att plocka ner alla slangar o spola me trädgårdsslangen o tryckluft. Men nu är det hur som helst slutkört tills det är fixat. |
|
|
Smalaste ställena är kylaren. Live long and prosper //Zwamp |
|
|
Om det nu är så att det blir tätare och tätare (att bilen har förstoppning) är det ju mycket anmärkningsvärt att bilen gick felfritt hem utan termostat efter du mekat i den sist? Läst igenom tråden och är 98% säker på att det är något enkelt. :) |
|
|
Har du testat att köpa ny termostat? Om den inte överhettades när du körde utan termostat. Då är väl problemet löst?, termostaten är boven. Köp en ny. Jag har samma fel. Man har bara tagit första stegen i min felsökning. Det finns 2 tjocka och 1 smal slang som går in/ut från kylaren. Läs gärna min tråd och se om det är något du känner igen. Länk |
|
| Hmm har liknande problem som ni.. fast min bil kokar inte och går aldrig varm! Den går bra hela tiden och tempen stiger till mittläget som den ska! MEN efter lite längre körning, typ 45 min och uppåt så stiger tempmätaren typ 1 mm åt de varma hållet och verkar vara stadig där, sen kan den hålla på och vandra ner till de normala i väldigt sölig takt! Känns som att om jag skulle köra typ 3 timmar i sträck så skulle tempen ligga på rött! Men som sagt, de tar så jäkla lång tid för tempen att stiga dit. Hade de varit vanliga kyl fel så hade tempen stigit på minuter, inte timmar! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.