|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Roffa1 |
Har du riktig otur så kan det vara en liten spricka i motorblocket. Plocka bort ett tändstift i taget och lys ned i loppet för att upptäcka glykol eller rostavlagring på kolvtoppen. (bara en gissning) |
|
Ok får ta en titt. Det är också så att det verkar vara dålig cirkulation på vattnet. Ena dagen fyller jag på vatten för kühlwasserlampan lyser. Sen kör jag nån mil och vattnet trycks ut ur expansionskärlet och temperaturen stiger. Å går ner igen. Sen inbillar jag mig att ibland är det bara vatten i expansionskärlet medan det den andra dagen kan vara bara glykol (mest grönt). Det verkar inte blanda sig riktigt med varandra. |
|
Roffa1 |
Att kylarvattnet trycks ut ur expansionskärlet kan bero på att kompressionen går ut där. Om jag förstått saken rätt så har väl motorn gått varm (kokat) fleralet gånger och till slut är det något som går sönder. Som tex: Blockpackningen, toppen blir skev eller så spricker motorblocket. Tror ej längre det handlar om otillräcklig luftning av kylsystemet. |
Roffa1 |
Du har inte haft i några "Mirakelmedel" i kylaren som tex: kylarcement eller liknande? iså fall kan det ju bli stopp i systemet. |
|
Nope. Inga mirakelmedel. Den har kokat 1 gång. Bubblade massor i expansionskärlet ja. Men tempen har Aldrig varit över strecket mellan mitten och där rött börjar. Har haft stenkoll på det. Å det kommer ingen vit rök. Jag har ju sett bilar som har krokig topp å då brukar det ju vara världens rökmoln. Jag hoppas ju verkligen inte toppen har gått... Men nu börjar snaran dras åt.. mvh |
|
Roffa1 |
Nej, jag tror nog att toppen kanske har klarat sig, annars skulle den nog ryka vitt. Men om du har fått en spricka i motorblocket mellan två cylindrar så blir det mer komplicerat eftersom sprickan ändrar form vartefter det är kallt eller riktigt varmt. Tycker dock att du borde se på motoroljan om den har blivit gråaktig (med klegg)? Har du testat att tillfälligt köra utan termostat... |
|
Inget klegg i oljan eller på locket. Termostaten är bytt men har ej provat köra utan. Däremot är jag lite förundrad över att två slangar går att nypa ihop helt o hållet och det känns inte som om att det är något vatten alls i dem. De är de tjocka som sitter högst också. Hmm. Klurar vidare... |
|
Roffa1 |
Testa bara (tillfälligt) utan termostat, utan den så har du fullt genomflöde i kylsystemet. |
|
Nu är det med största sannolikhet fixat Tyckte det pös ur expansionslocket på min. Så klämde jag på slangarna på en annan 325:a. Pös ingenting. Så jag switchade helt enkelt lock på dem. Då blev det ju helt plötsligt ett helt annat tryck i kylsystemet på min! Å inget vatten bör försvinna nu. Tempen håller sig nu under mitten när man kör. Vattnet har helt enkelt försvunnit när jag kört o troligen ej heller cirkulerat så bra. Till slut har jag ju haft dåligt med vatten kvar o motorn har blivit varm. Så enkelt var felet som gäckat mig i 2 månader och 200mil. Ett lock.... Jaja, tack för det psykologiska stödet! |
|
Roffa1 |
Låter onekligen som önsketänkande;-) |
|
Närå, det här ska bära! Det måste vara rätt nu. Funkar det inte nu kommer här ett desperatvrål i morgon vid denna tid. |
|
Roffa1 |
Ok, hörselskydd framtaget;-) |
|
Funkar! Åkt 15 mil utan problem idag. Men kühlwasserlampan tändes. Det kan ju bero på luft fortf eller låg nivå... Sen såg jag nå svart bagg i vattnet vilket är lite oroväckande. Men kan ju vara sot eftersom jag bankat lite på systemet... och verkstaden lär väl ha gjort nåt liknande också. mvh |
|
|
glapp i instrumentet -:¤Robban¤:- |
|
|
Förstod innerst inne att jag skulle komma tebaks hit igen. :) Nu är locket bytt. Nu pyser det inte ur vatten under färd iaf. Däremot är det nu så att när jag öppnar locket när jag stannar bilen så svämmar det över vatten när jag skruvar av locket. Så körde jag med lite mindre vatten i expansionskärlet idag. Då svämmar det inte över. Istället lyser kühlwasserlampan. Tempen håller sig under mitten. Allt väl. Däremot när jag känner på vattenslangarna är de stenhårda! Trycket i systemet måste vara enormt. Känns onormalt. Vad är det nu för fel då? zzz Jag ska prova tömma systemet på vatten helt nån gång snart. Sen fylla på med den mängd det ska vara enl instruktion. Efter alla turer nu kan det ju vara allt från 1 liter vatten i systemet till 20liter. Lossar man en av de nedersta slangarna när man ska byta kylvatten lr? Tacksam för hjälp :) |
|
Roffa1 |
Förmodligen så sitter väl termostaten vänd bak o fram eller så öppnar den ej alls. Nu har du nog snart förstört toppen med all onödig överhettning. Hade det ej varit bättre att pröva utan termostat = fritt genomflöde. Termostaten sitter rätt monterad om dess fjäder pekar "NED" snett mot motorblocket. |
| Hade samma problem innan termostaten byttes. Men jo jag ska se efter igen. | |
Roffa1 |
Om du istället prövar med att tillfälligt köra utan termostat, så vet du vad du kan utesluta. Det kan ju även vara fel på den nya termostaten. Om kylarslangarna är stenhårda så öppnar ej systemet, lutar väl åt termostaten... |
Roffa1 |
Känn efter om den övre kylarslangen är het/varm när motorn är genomvarm, i så fall öppnas termostaten i alla fall bitvis. Är den övre slangen kall när motorn är genomvarm så är termostaten kaputt. |
|
Ja känns som om vattnet inte cirkulerar ordentligt. Jag är så jävla kass på mekka bara. Men nu får jag fan lösa det här. Så svårt är det ju faktiskt inte.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.