|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Motortemperaturen pendlar upp och ner. Bytte nyss en kylslang det var ett minimalt hål i. Men det verkar inte ha varit felet för temperaturen fortsatte att pendla upp och ner när jag åkte hem. Fläkttemperaturen pendlar oxå mellan varmt o kallt när jag drar på kupéfläkten Vatten försvinner dessutom i ganska rask takt. 5 liter per vecka kanske beroende på hur mycket man åker. SEr inga vattenläckor på marken heller. Ja det är symptomen. Någon som känner igen det? Det gör mig galen! :) mvh | |
Roffa1 |
Låter som stora luftfickor i kylsystemet, så fort du gjort minsta ingrepp i kylsystemet så måste detsamma luftas efteråt. Läckan kanske är borta nu efter att du bytte kylarslangen. Lossa ett par varv på luftnippeln som sitter på termostathuset gasa sedan upp motorn till 1500rpm och stäng och lossa luftnippeln flera x samtidigt som du gasar, det ska stå som en svag stråle ut ur luftningshålet. (upprepas flera gånger) |
|
Just ja, kanske borde lufta! Inte så haj på det där. Tack Inte varje dag man mixtrar med kylvattnet. |
|
Roffa1 |
Tillägg: Motorm måste först vara genomvarm samt fläkt o värmereglage ställda på Max. Sedan kan du lufta. |
|
Jag har inte fått det att funka till 100% än. Men ser nu att jag borde ha fläkten/värmen på max. Det har jag ej haft. Kan det vara termostaten som är pajj? Eller spricka i toppen? |
|
|
Om det går åt 5 liter i veckan och du inte hittar någon läcka bör du kolla oljan. Är den geggigt grå så är toppen sprucken eller topplockspackningen paj. Om du måste fylla på 5 liter i veckan i ett slutet system som innehåller 7-8 liter så är det inte bara luftning. Om termostaten är sliten brukar det innebära att motorn inte blir varm som den ska när det är kallt. E |
|
|
Hallå igen Problemet vägrar ge med sig. Igår luftade jag riktigt ordentligt. Stod säkert uppåt 10 minuter med 2-3000rpm och vatten o vattenbubblor pyste upp ur hålet på termostathuset va? Lilla luftskruven iaf. Tyckte även det pyste ur en hel del luft lät det som. Motorn var genomvarm. Till slut slutade det ju komma ur vatten. Så jag fyllde på me glykol/vatten igen. Men nu när jag åkte idag så steg temperaturen över mitten i alla fall!! Å Kupéläkten blåste kallt när motortempen steg. Sen åker tempen tillbaka till vänstra sidan om mitten och kupefläkten blåser varmt igen. Så håller det på. Ibland kan man höra "bubbelljud" i instrumentpanelen. Så jag misstänkte att det var luft då. Idag hörde jag iaf inget bubbel... Kan nog utesluta isproppar osv. För det här har varit även när det varit plusgrader ute. Vad i helvete är det för fel? Jag håller på att bli galen här. Hilfe bitte! :) mvh |
|
|
En tanke bara.. Jag hade likadant på min s4 och då berodde de på en "tempgivare".. Vet dock inte om det sitter någon sådan på din motor.. Fenomenet visade sig iallafall i pendlande temp.. |
|
Roffa1 |
Kolla så inte värmepaketet läcker kylarvatten, känn efter om golvmattan är sur. Om det är mkt länge sedan du bytte kylarvatten i systemet, så kan det vara nödvändigt att spola igenom hela kylarsystemet minst 20-30 min så all smuts/rost verkligen kommer ut. Använd med fördel dundermedlet kylarrens innan du spolar rent. När bytte du vattenpump sist? |
Roffa1 |
Tillägg: Prova att köra utan termostat. |
|
Ok Känna på mattan Spola igenom systemet Köra utan termostat? Inte byta termostat då? Har en liggandes.. Tempgivare Ska kolla dessa punkter. Vattenpumpen är bara 1 år gammal. Nu ikväll så smög tempen upp över mitten o till sträcket mellan mitten och rött och fläkten börjar blåsa svinkallt. Sen dyker den direkt ner till sträcket mellan blått och mitten på kanske 10 sek sker det. Så fortsätter den uppåt igen... Hehe, jag blir inte klok på detta. Men jag lär mig väl så småningom... |
|
zcooter |
vilken färg har avgaserna????Är den vit? kan ju vara svårt att avgöra i kylan men om, då har du vatten i förbränningsrummet. |
|
Hej igen! Trodde jag skulle slippa denna tråd för all framtid. Men icke Nu var det bra me temperaturen i 5 dagar. Trodde jag rått bot på problemet. Men så pressade jag lite på motorvägen och tempen steg en bit över mitten strax efter det när jag var hemma igen. O det rök ur expansionskärlet. Provade öppna luftnippeln på termostathuset och fyllde på me vatten vartefter det rann ut ur skruvhålet. Fick ner tempen förstås. Men tvivlar på att det kommer att fungera igen. Så min fråga igen. ÄR det termostaten som är vajsing eller luft i systemet helt enkelt? mvh |
|
|
Jaha Here we go again Hade bilen inne på verkstad och han luftade och bytte termostat. Han luftade längre tid än vad jag gjort, säkert 10 min. I veckan började varningslampan lysa för låg vattennivå men fyllde på nån liter. Nu har jag åkt en bra bit ca 120 mil. SEn idag helt plötsligt stiger tempen igen. Stannar, lättar på luftnippeln. Pyser lite luft kanske. Sen helt plötsligt börjar det koka i expansionskärlet och tempen står konstant på en bit över mitten. Jag har nu ett par teorier. Jag har ju helt tappat räkningen på vattenmängden i systemet p g a alla ifyllningar från länge sen när jag hade jättestrul. Så jag tror att bilen motorn/nån slang läcker kylvatten konstant. Så att jag idag kanske bara hade 2-3 liter kvar i systemet. Då borde det väl kunna bli så som jag beskrev ovan? Att det kokar i expansionskärlet då? Kan det bero på att jag hade för lite kylvätska i helt enkelt? Om man har för stor andel glykol kan det koka lättare då? Ja, en sak är klar iaf o det är att den läcker kylvatten nånstans i från. Oljan är fin och inga moln bakom iaf. Hilfe! :) |
|
|
åkt 120 mil sen verkstadsbesöket för 3 veckor sen skall sägas... UTan problem |
|
Roffa1 |
Tänk på att när du luftar så måste du stänga luftskruven innan strålen med kylarvätska avtar, annars sugs det in luft i kylsystemet. Dessutom måste du varva motorn för att få upp tryck, annars blir det ingen stråle;-) Lägg en ren pappskiva under motorn till natten, så ser du ungefär vart det har droppat. |
|
Ja ok. Jo lär vara så att det läcker vatten någonstans i systemet och att de lilla vatten som var kvar idag värmdes upp o kokade. Plus ny luft i systemet då. Därav temperaturproblem.... Nu vet jag iaf exakt vad problemet är. Det får bli pappskiva under. Se om man kan lura ut det. Älska gamla bilar :) |
|
|
Hej igen!! Fortf strul. Inlämnad bil igen. De trycktestade systemet och hittade ingen läcka. Men nu pendlar temperaturen under mittenstrecket istället. Kupéfläkten blåser nu oxå som den ska. Efter ett tag när man åkt tänds kühlwasserlampan. Men nivån är ändå okej i expansionskärlet när man tittar. En meck trodde mina problem beroddde på viskokopplingen. Kan det stämma? mvh |
|
|
Problem med viskokopplingen till fläkten - fläkten kan inte svara upp på ökat kylbehov genom att öka varvtalet. Motorn överhettar vid stillastående och krypkörning. Temperaturen går uppåt hela tiden tills motorn kokar. Problemet ökar med stigande temperatur utomhus. //Göran |
|
| Jag har kört utan fläkt en hel sommar å tempen stiger inte förens man står still så ökar tempen när du kör så beror det inte på den. | |
|
Ok Misstänkte det Jag fattar fan inte vad felet är. Galet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.